    From: "WOJSAL" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co to : Pozwolenie na uzytkowanie ?
    Date: Mon, 31 May 2004 15:38:26 +0200

    Użytkownik "Adam" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:c9fb4g$5pf$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Mialem na myśli planowanie przestrzenne gdzie się reguluje to co można
    sobie
    > pobudować i to plan zagospodarowania własnie uniemożliwia pobudowania
    pałacu
    > kultury wśród domów jednorodzinnych. A władztwo planistyczne ma gmina.
    Rada
    > gminy uchwala plan. Radę wybierają mieszkańcy. Więc poniekąd to oni sami
    > przyczyniają się do tego co można wybudować na danym obszarze, a co nie.

    A narod pije szampana ustami swoich wybrancow ;)

    Po pierwsze primo: o tym kto ma co budowac
    na swoim gruncie ma decydowac wlasciciel, a nie
    gmina, wiekszosc czy mniejszosc. Oczywiscie
    swoboad wlascieciela powinna byc ograniczona.
    Ale nie przez urzednika tylko przez
    stosowne, niezbedne ustawy (prawo wlasnosci)
    oraz uchwaly (plan przestrzenny z minimalnymi,
    niezbednymi ograniczeniami).
    Po drugie primo: urzednicy ktorzy podejmuja
    decyzje co ma byc budowane z reguly nie
    sa wybierani demokratycznie (i to akurat plus)
    Po trzecie primo: w demokracji rzadzacy akurat
    najmniej kieruja sie interesem wyborcow.
    Zle jest ze rzadzacy kieruja,
    sie swoim widzimisie, swoja korzyscia.

    > Obecnym sąsiadom może i by nie przeszkadzało taki pałac koło ich domu, ale
    > sąsiedzi się zmieniają, a pałac będzie stał latami i następnym sąsiadom
    > mogłoby to przeszkadzać.

    To sie tu nie wprowadza.

    >Druga sprawa to właśnie chodzi, o to żeby nie
    > dopuszczać do taki przypadków jak pałac kultury wśród domów
    jednorodzinnych
    > i dlatego ustala się rodzaj zabudowy na danym terenie.

    OK. Rozumiem, ze to jest konieczne. Tylko
    ze to moze byc naduzywane.
    Zgadzam sie, ze sa potrzebni urzednicy do
    opracowania planu przestrzennego. Jednak to
    ma sluzyc obywatelom a nie ma byc po to by
    kogos scigac.

    > Budownictwo w tamtych latach wynikało z wielu rzeczy i akurat wtedy, na to
    > co wygląda koszmarnie a co nie, nie zwracano szczególnej uwagi.

    Wiec jak widac urzad architektury nie chroni
    przed koszmarami architetonicznymi.

    > Chyba nie chcesz się cofnąć do średniowiecza.

    Zalezy w jakiej kwestii. W zakresie wolnosci
    ekonomicznej, budiowlanej - jak najbardziej.
    Przyklad nieco blizszy niz sredniowiecze:
    czy wiesz ze Drzymala dzisiaj bylby przesladowany
    przez polskie wladze za swoj woz, gdyby w nim
    zamieszkal?

    > Nie, nie można, bo ludzi melduje się w budynkach mieszkalnych.

    A to niby dlaczego? Jaka jest idea meldunku?
    To ze urzednicy sobie tak wymyslili, nie znaczy
    ze jest to korzystne dla obywateli.

    > Idea nie jest zła.
    > Moim zdaniem na siłę próbujesz udowodnić, że prawo jest gorsze niż jest w
    > rzeczywistości.

    Niestety nie masz racji.
    Przeczytaj sobie chociazby tzw. Prawo
    Budowlane, rozdzialy poswiecone tzw. samowoli
    oraz sankcjom za tzw. samowole.
    Bez urzednika nie da sie nic zbudowac.
    A przeciez wystraczylaby prosta ustawa budowlana,
    plus plan przestrzenny.
    A projekty, zmiany projektow, planow - o ile
    nie koliduja z planem, czy prawem wlasnosci -
    powinny byc swobodnie zmieniane bez ingerencji
    urzednikow. Tak byloby wygodniej dla
    obywatela. A nasze panstwo byloby tansze
    o "pare" zupelnie niepotrzebnych,
    a czasami szkodliwych, etatow.

    WOJSAL