    From: "pmlb" <p...@d...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <FQHan.5161$qX3.3003@newsfe10.ams2> <1...@d...icnet>
    <k6Xan.287538$gm2.139943@newsfe18.ams2> <hkhfb4$t6i$1@news.onet.pl>
    <yP3bn.16$y13.5@newsfe10.ams2> <1...@d...icnet>
    Subject: Re: Co grozi za nieplacenie pracownikowi za prace?
    Date: Mon, 8 Feb 2010 12:59:54 -0000

    "Michal" <f...@h...com.pl> wrote in message
    news:1265628918.799294@d1.icnet...

    > Użytkownik "pmlb" <p...@d...com> napisał w wiadomości

    > No to chyba rzeczywiście żyliśmy w różnych Polskach. "Okresowe niedobory
    > towarów"były nieodłącznym atrybutem Polski Ludowej.

    Jeszcze raz napisze - napisz w jakich latach! Bo to wazne!

    > Jako dzieciak wystawałem w kilkugodzinnych kolejkach oczekujących na
    > masło, które "będzie jak przywiozą". Cukier okresowo pojawiał się i
    > znikał, później nie pamiętam w których latach, był na kartki (takie małe)
    > i nie miało to nic wspólnego z ceną. Po chleb chodziło się w określonych
    > godzinach (już przywieźli, jeszcze nie przywieźli). No a mięso to już
    > całkiem inna historia, kto nie ustawił się w kolejce przed świtem mógł
    > liczyć ewentualnie na wątrobiankę.

    I ja ci nie zaprzeczam i nigdzie nie zaprzeczalem, ze trzeba bylo stac, czy
    czekac na np. maslo.
    Dlaczego? Bo taka byla specyfika dzialania sklepu.
    Maslo bylo dostarczane swieze nie bylo w masle tyle konserwantow i to maslo
    mialo krotki okres przydatnosci, inaczej bylo z wprowadzonym po 1981 roku
    masle solonym, ktore z raci soli boglo lezec znacznie dluzej na sklepie, ale
    tego masla nikt nie chcial brac i ludzie czekali na dostawe swiezego... Tak
    bylo!
    Chleb:
    Chleba za PRL-u (nie mowie o latach tuz powojennych) nigdy nie brakowalo!
    To, ze po chleb szlo sie w odpowiendich godzinach bylo spowodowane dostawa
    swiezego pieczywa. Jak juz pisalem nik nie chcal o 16 kupowac pieczywa z
    rana... Czy rano z wieczora.
    Wiele sklepow w latach 60- siatych i 70-siatych nie mialo wlasnej chlodni,
    dlatego miesa nie mozna bylo dlugo przetrzymywac. Ludzie wezcie pod uwage,
    ze piszemy o latach kiedy jeszcze rpdukcja zywnosci to w 80% siweze produkty
    krtore po dniu juz mogly byc zepsute. Dzis to ciezko zrozumiec, bo maslo
    moze w chlodni lezec i miesiac...
    Takie byly uwarunkowania i tak bylo w prawie kazdym kraju.
    Cukier nie byl na kartki ale na talony to roznica, bo talon nie uprawnial do
    zakupu cukru ale do znizki 90% na cene cukru, cukru po cenie komercyjnej
    nigdy nie brakowalo.
    Nie twierdze, ze w czasach PRL-u wszystkiego bylo pod dostatkiem, ale tez
    bez przesady nie bylo zle! Nikt glodny nie chodzil, ludzie jezdzili na
    wakacjie, robili zakupu na wakacjach, zyli normalnie.
    To, ze byly dostawy tego czy tamtego o okreslonych porach to efekt takiej a
    nie innej logistyki.
    Co innego lata 1980-1982 kiedy to krajem wstrzasnely wielodniowe czy nawet
    miesieczne strajki ogolnokrajowe o podlozu politycznym.
    Dzis jeszcze w niejednej wiosce w UK, sa male sklepiki, gdzie np. mieso sie
    zamawia bo polki sa puste...
    Sklepy z pieczywem sa zamkniete juz o 15:00 bo pieczywo na dzien dzisiejszy
    wyprzedane...
    Sklepy z alkoholem zamkniete po 23... generalnie po 16 na wsi lub w malym
    miasteczku juz nic nie jest czynne.
    Tak jest dzis. Bylo bardzo podobnie w czasach PRL-u w Polsce.

    > Źeby nie było wątpliwości mówię o sytuacji w dużym mieście.

    Ale to nie ma znaczenia jakie miasto, znaczenie ma rok! Bo jak wyzej
    wspomnialem wczesne lata 80-siate to strajki polityczne, lata 70 siate czy
    60 siate to znow inna technologia.
    To tak jak by dzis mowic, ze za PRL-u nie bylo internetu bo byl
    zabroniony:)))
    Czy np. nie bylo tv satelitarnej za czasow Gierka:)

    > Nie znały tych problemów dwie grupy społeczne: ludzie związani z władzą, i
    > pracownicy handlu i ich rodziny.

    Ja nie nalezalem anie do pierwszej ani do drugiej. A mimo to zyje, nie bylem
    nigdy glodny, skonczylem szkoly za darmo, nie zamarazlem, jakos zawsze bylo
    w domu cieplo malo bylo mieszkanie potem dom...
    Na wakacje jezdzilem co roku i to nie na 14 dni:) ale na conajmniej
    miesiac:)) Mialem wyjazdy zagraniczne po calej europie. Okres PRL-u przezylo
    ok 40mln ludzi... jesli bylo by tak zle jak piszesz to polowa powinna nie
    przezyc.

    > Oczywiście nie twierdzę, że był głód. Po prostu jadało się skromniej, i co
    > ważniejsze poświęcało się na organizację zaopatrzenia mnóstwo czasu,
    > wysiłku, sprytu itp.
    > I tak to było w PRL.

    Nie jadalo sie skromniej:) jadalo sie znacznie lepiej niz dzis, choc ciezko
    w to uwierzyc to to prawda... Nawet w czasach "kartkowych" spozycie miesa i
    wedlin bylo wyzsze niz dzis! Potrafisz ten fenomen wyjasnic?