  • 1. Data: 2008-09-13 14:04:13
    Temat: Centralwings i odszkodowania
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Dzisiaj na Onecie pojawil sie artykul dotyczacy
    porzucenia przez Centralwings pasazerow w Bolonii.
    http://wiadomosci.onet.pl/1824863,12,item.html

    Rzecznika Centralwings wypowiedzial sie,
    ze "...w sytuacji, gdy z przyczyn technicznych, niezaleznych
    od przewoznika odwolujemy lot, jestesmy zobowiazani
    zwrocic pasazerom gotowke za wykupiony bilet.
    Tylko na to pasazerowie moga liczyc".

    Jednoczesnie dodal, ze "...dzisiejszy rejs mial
    byc ostatnim lotem na trasie Bolonia-Warszawa.
    - Nie ma mozliwosci, by ten rejs przelozyc na inny dzien".

    W moim odczuciu jest to zwykle hochsztaplerstwo,
    zwykly unik, aby dzialalnosc zakonczyc jeszcze wczesniej
    niz oficjalnie deklarowana data.

    Jak ta wypowiedz rzecznika, odrzucajaca inne roszczenia
    niz zwykly zwrot kwot za bilet, ma sie do regulacji unijnych
    dotyczacych odszkodowan? Ma ktos jakies informacje
    na ten temat, bo niestety nie udalo mi sie dotrzec
    do zadnych konkretow.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 2. Data: 2008-09-13 15:29:36
    Temat: Re: Centralwings i odszkodowania
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 13 Wrz, 16:04, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:
> [...]
    ml

    > Rzecznika Centralwings wypowiedzial sie,
    > ze "...w sytuacji, gdy z przyczyn technicznych, niezaleznych

    Ale o co chodzi? Stan techniczny samolotu jest zalezny od przewoznika.

  • 3. Data: 2008-09-13 16:43:13
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    SzalonyKapelusznik pisze:

    > Ale o co chodzi? Stan techniczny samolotu jest zalezny od przewoznika.

    niekoniecznie i nie zawsze.

    jesli to nagla awaria (a to spisane jest w protokole naprawy), to jest
    to tzw. zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności, których nie można bylo
    uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

    natomiast, jesli protokol naprawy zawiera informacje o zlym stanie danej
    czesci (np. zardzewiala, uszkodzona czesc spowodowala uszkodzenie innej)
    to wowczas jest wina przewoznika. wgladu do protokolu naprawy
    pasazerowie jednak nie maja, ULC jedynie moze pomoc.

    dodam natomiast, ze wymiana polowy czesci w samolocie, by uniknac
    niespodziewanej awarii to NIE JEST racjonalny srodek

    reguluje to:
    artykul 5 Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i
    Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania
    i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo
    odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG)
    nr 295/91 Tekst mający znaczenie dla EOG.

  • 4. Data: 2008-09-13 16:47:05
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    Jacek_P pisze:

> [...]
    > od przewoznika odwolujemy lot, jestesmy zobowiazani
    > zwrocic pasazerom gotowke za wykupiony bilet.

    wg prawa - racja

> [...]
    > W moim odczuciu jest to zwykle hochsztaplerstwo,
    > zwykly unik, aby dzialalnosc zakonczyc jeszcze wczesniej

    prawo generalnie nie daje wielkich mozliwosci pasazerom. dla lotow do
    1500 km przysluguje odszkodowanie 250 eur i zwrot za kupiony bilet.
    natomiast jesli ktos zakupil inny to juz jego problem. wszelkie loty
    zastepcze czy tez przebukowanie biletow na inny termin to dobra wola
    przewoznika. tyle wg prawa.

> [...]
    > dotyczacych odszkodowan? Ma ktos jakies informacje
    > na ten temat, bo niestety nie udalo mi sie dotrzec

    ma sie chyba poprawnie. awarie samolotow czesto traktowane sa jako
    "zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności, których nie można bylo uniknąć
    pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków"

    Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia

  • 5. Data: 2008-09-13 18:49:53
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Sarpedon <f...@b...cy> napisal:
    > prawo generalnie nie daje wielkich mozliwosci pasazerom. dla lotow do
    > 1500 km przysluguje odszkodowanie 250 eur i zwrot za kupiony bilet.

    Czyli jednak dodatkowo 250 euro, a nie jedynie zwrot ceny biletu.
    To juz cos. Z Bolonii jezdza autokary, wiec jak nie samolotem,
    to autokarem dojada.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2008-09-13 19:21:25
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    Jacek_P pisze:

    > Czyli jednak dodatkowo 250 euro, a nie jedynie zwrot ceny biletu.
    > To juz cos. Z Bolonii jezdza autokary, wiec jak nie samolotem,
    > to autokarem dojada.

    250 eur przysluguje w przypadku gdy mozna bylo zapobiec odwolaniu.
    usterka lub zle warunki pogodowe w wiekszosci przypadkow nie kwalifikuja
    sie do tego zalozenia, wiec pewnie w tym przypadku centralwings zwraca
    tylko koszt biletu. coz, takie jest prawo, czesto krzywdzace,
    szczegolnie, gdy np. za bilet zaplacilo sie np. 100 zl brutto.

  • 7. Data: 2008-09-14 08:44:05
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > Ale o co chodzi? Stan techniczny samolotu jest zalezny od przewoznika.

    Sadzisz, ze zostwienie psazera na drugim kocu Europy z kilkuset zl. w kieszeni i
    pozegnaniem "radz sobie sam" jest w porzadku?

    Dla przykladu podobne zdarzenie zdarzylo sie w Lotowi w N. Jorku. Po awarii
    natychmiast zjawil sie przedstawiciel firmy. Czesc pasazerów zostala usadzona w
    samolotach innych linii, a czesc dostala hotel i poleciala nastepnego dnia. A -
    jak pamietam - wtedy wszyscy byli zbulwersowani tym, ze w trakcie organizowania
    tego wszystkiego, tenze przedstawiciel nie dokonca pomyslal i podczas spotkania
    z pasazerami powiedzial ze linia skontaktuje sie z nimi telefonicznie o jakiejs
    konkretnej godzinie. A tego nie da sie zrobic w kilka minut i niektóry odebrali
    telefon dwie godziny po czasie. Oto masz róznice w jakosci tanich a normalnych
    linii.

    Lukasz