    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Brak reakcji ochrony marketu (miejsca dla inwalidów)
    Date: Mon, 20 Jul 2009 11:04:24 +0200

    Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "kuba" <j...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Dość ryzykowne, bo to naruszenie posiadania. Niby można by się powołać,
    > na zastaw, ale to generalnie musiało by sie wiązać z nakładami
    > poczynionymi na rzecz (art. 461 kc) co w wypadku zajęcia miejsca
    > parkingowego będzie ciężkie.

    Ja miałem inną koncepcję, bo z tymi nakładami moim zdaniem nie ma szans.
    Mianowicie, na podst. art 670 KC służy ustawowe prawo zastawu
    wynajmującemu dla zabezpieczenia roszczeń o czynsz. Umowa zawierana na
    parkingu będzie umową najmu miejsca postojowego (w normalnych warunkach
    nie będzie to umowa przechowania, bo przecież nikt tej rzeczy nie pilnuje).

    Mały problem jest tylko z tym, że zastaw powstaje na rzeczach ruchomych
    najemcy wniesionych _do_ przedmiotu najmu. Ja widzę problem
    interpretacyjny właśnie w tym miejscu - czy można uznać, że samochód
    został wniesiony do miejsca postojowego. Skłaniałbym się ku stanowisku,
    że tak. Jak nie będziesz przekonany postaram się uzasadnić.

    Poza tym, często na takich parkingach stoją takie automaty do płacenia
    ze szlabanami. Szlaban się nie podniesie, dopóki dłużnik nie spełni
    świadczenia. I nie uznałbym tego za pozbawienie wolności ;)

    pozdrawiam
    kuba

    --
    kuba