  • 1. Data: 2007-09-24 13:04:12
    Temat: Bezpieczenstwo w firmie via firma ERP, dostep nieautoryzowany do serwera
    Od: "Kris" <a...@w...pl>

    jak to wlasciwie jest, czy zgadzacie sie na dostep nieautoryzowany
    do serwera (i innych komputerow) firmie ktore wdraza a pozniej serwisuje
    wasz system klasy ERP lub cos podobnego?
    jakie sa wasze realcje i jak to sie odbywa, czy firma dzwoni proszac
    o dostep czy maja wolne wejscje 24h na dobe?
    pytanie tylko po co? skoro syetm jest juz wdrozony a jak cos sie stanie
    to dostep mozna umozliwic, znam firmy ktore oczekuja
    dostepu nieautoryzowanego non-stop, nie dosc ze ze wzgledow
    bezpieczenstwa jest to niekozystne to jakosc pachnie mi to bardziej
    "robta co chceta u mnie na podworku:"

    jak to wyglada w innych firmach wdrazajacych soft?
    (pomijajac umowy itp)

  • 2. Data: 2007-09-24 14:31:55
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 24 Sep 2007 15:04:12 +0200, Kris napisał(a):

> [...]
    > dostepu nieautoryzowanego non-stop, nie dosc ze ze wzgledow
    > bezpieczenstwa jest to niekozystne to jakosc pachnie mi to bardziej

    Taki dostęp jest potrzebny bo jak się wykryje jakiegoś dużego bug'a
    to trzeba go poprawić klientowi zanim się zorientuje i przestraszy.
    Poza tym nowym pracownikom zamiast tłumaczyć jak coś powinno wyglądać
    na bazie (testówki są zazwyczaj w tragicznym stanie) to mu się po prostu
    mówi "zajrzyj na bazę klienta X i zobacz jak tam to działa".

    A tak w ogóle to chyba Ci się grupy pomyliły.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 3. Data: 2007-09-24 19:10:04
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Taki dostęp jest potrzebny bo jak się wykryje jakiegoś dużego bug'a
    > to trzeba go poprawić klientowi zanim się zorientuje i przestraszy.

    Piszesz jakbys w Signity pracował :)

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 4. Data: 2007-09-24 19:12:05
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > jak to wyglada w innych firmach wdrazajacych soft?
    > (pomijajac umowy itp)

    Jesli to duzy system i jest podpisana odpowiednia umowa supportowa to
    jest dostęp online non-stop bez ograniczeń. Oczywiscie wszystkie
    połączenia logowane.

    W wielu przypadkach imienny dostęp na hasła jednorazowe podawane
    telefoniczne lub mailowo z autoryzacją PKI/PGP.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

  • 5. Data: 2007-09-24 19:38:54
    Od: Nilak <n...@g...ciach.pl>

> [...]

    > serwera (i innych komputerow) firmie ktore wdraza a pozniej serwisuje
    > wasz system klasy ERP lub cos podobnego?

    Klient nasz pan, nie chcesz to się nie zgadzaj. Możesz zdalnie udostępnić
    tylko bazę testowo-szkoleniową, która będzie odzwierciedlała 1 do 1
    obiekty z bazy produkcyjnej (z wyjątkiem danych) i ewentualnie w razie
    napotkanych błędów na bazie produkcyjnej próbować je skopiować na tą
    udostępnioną bazę. Dostępu do klientów nie masz co dawać w 99%
    przypadków.

    > znam firmy ktore oczekuja dostepu
    > nieautoryzowanego non-stop, nie dosc ze ze wzgledow bezpieczenstwa jest
    > to niekozystne

    Zdalny dostęp zacznie ułatwia serwis po wdrożeniu, dla tego firmy na
    niego nalegają. Jeśli nie dajesz dostępu możesz się liczyć z dłuższym
    czasem reakcji i wyższymi kosztami serwisu. Wiele błędów można naprawić
    (rozwiązać) od ręki. Jeśli firma wdrożeniowa nie będzie miała dostępu nie
    licz na załatwienie czegoś na już.

    > jakosc pachnie mi to bardziej "robta co chceta u mnie
    > na podworku:"

    Upewnij się że Twoje dane w systemie są rzeczywiście najwyższej wagi dla
    "reszty świata" ;-), bo najczęściej takie podejrzenie jest mocno
    przesadzone.

    Jak Ci odpowiedzieć w zgodzie z tematyką grupy nie mam pojęcia.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 6. Data: 2007-09-25 07:36:18
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 24 Sep 2007 21:10:04 +0200, KrzysiekPP napisał(a):

    > Piszesz jakbys w Signity pracował :)

    Nie - w innej - i "niestety" koledzy muszą co tydzień prosić
    o wpuszczenie do sieci klienta żeby móc cokolwiek zobaczyć,
    a przed zmianą czegokolwiek muszą poskrobać trochę opisu
    i dostać zgodę (o instalacji najpierw na testówce i przekazaniu
    klientowi do testów nawet nie wspominam). Akurat klient u którego
    jestem ma bzika na punkcie bezpieczeństwa (dzięki niemu zainstalowałem
    sobie Operę bo wyciął całkowicie IE na firewallach ;-) ).
    Kiedyś przyjechał do klienta mój szef z nastawieniem
    "nie mówmy klientowi - może nie zauważy" - klient go wyrzucił
    niedługo później i wysłał szefostwu mojej firmy informację
    że "tego pana sobie nie życzą ani u siebie ani w ogóle w tym
    projekcie".

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 7. Data: 2007-09-25 09:06:05
    Od: "Kris" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał
    w wiadomości news:1p1yskd2f6v2t.2nkb37y76dh5.dlg@40tude.net...
    > Nie - w innej - i "niestety" koledzy muszą co tydzień prosić
    > o wpuszczenie do sieci klienta żeby móc cokolwiek zobaczyć,

    NO DOBRA CO CHCA ZOBACZYC?
    system jestm postawiony, administrator nad nim czuwa

> [...]
    > jestem ma bzika na punkcie bezpieczeństwa (dzięki niemu zainstalowałem
    > sobie Operę bo wyciął całkowicie IE na firewallach ;-) ).

    no i dobrze:) kazda firma ma swoja polityke bezpieczenstwa
    coraz czesciej mnie dziwi to ze firmy stawiajace systemy
    tak lecewarzaco podchodza do ochorny systemu
    i lacza sie poprzez zwyczajne polaczenia nieszyfrowane
    programikiem VNC przepuszczajac wszytsko jak leci przez firewale
    bo tak musi byc

    hehe dobre

  • 8. Data: 2007-09-25 09:06:49
    Od: "Kris" <a...@w...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Jesli to duzy system i jest podpisana odpowiednia umowa supportowa to
    > jest dostęp online non-stop bez ograniczeń. Oczywiscie wszystkie
    > połączenia logowane.

    co z tego ze logujesz jak nie widzisz kto i co od ciebie za dane wyciaga?

    > W wielu przypadkach imienny dostęp na hasła jednorazowe podawane
    > telefoniczne lub mailowo z autoryzacją PKI/PGP.

    nie lepiej VPN ?

  • 9. Data: 2007-09-25 09:09:25
    Od: "Kris" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Nilak" <n...@g...ciach.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czasem reakcji i wyższymi kosztami serwisu. Wiele błędów można naprawić
    > (rozwiązać) od ręki. Jeśli firma wdrożeniowa nie będzie miała dostępu nie

    z jakiej racji wyzszymi kosztami, jest umowa i ona obowizauje

    > Upewnij się że Twoje dane w systemie są rzeczywiście najwyższej wagi dla
    > "reszty świata" ;-), bo najczęściej takie podejrzenie jest mocno
    > przesadzone.

    wszytsko jest cenne, o zostawienie otwartej furtki wejsciowej w dobie
    wysokiej konkurencji moze byc zbyt bardzo ryzykowne

  • 10. Data: 2007-09-25 09:44:35
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Tue, 25 Sep 2007 11:06:05 +0200, Kris napisał(a):

    > NO DOBRA CO CHCA ZOBACZYC?
    > system jestm postawiony, administrator nad nim czuwa

    Na przykład zgłoszenia serwisowe lub zgłoszenia konserwacyjne - nasz
    serwis musi zajrzeć żeby zdiagnozować problemy. Oprócz tego klient
    zlecił naszym adminom od bazy monitoring bo nie jest zadowolony
    z prędkości przetwarzania i prosi o sugestie.
    Ale jest też u klienta system który już nie jest objęty naszym
    serwisem - i do niego nie mamy dostępu. Nawet bym nie wiedział
    że go używają gdyby nie to że widziałem jak klient coś w nim robi
    na swoim kompie.
    Więc sporo zależy jaki to system, jaka jest umowa serwisowa
    i jakie są relacje firma-klient. Oczywiście nie muszę chyba pisać,
    że zanim w ogóle mogliśmy się wpiąć do sieci klienta to musieliśmy
    podpisać papierki o zachowaniu poufności danych a i nasza firma
    musiała się wykazać że stosuje procedury polityki bezpieczeństwa.
    Z takimi rzeczami żartów nie ma i leży to w interesie obu stron
    - jeśli z naszej firmy ktoś zwinie poufne dane nt klienta to
    możemy się zwijać z rynku - teraz takie wieści roznoszą się
    błyskawicznie (a google indeksują wszystko).

    Pozdrawiam
    Henry