    From: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Artykuły kk
    Date: Wed, 26 Jan 2005 23:31:37 +0100

    Dnia Wed, 26 Jan 2005 21:48:39 +0100, Alfred Wańkowicz <j...@g...pl>
    napisał:

    > Czy je?eli uwa?am si? za niewinnego i ewentualnie moja wina jest znikoma

    Wszyscy się za takich uważają.

    > to na rozprawie mog? zwróci? s?dziemu uwag? na poni?sze artyku?y, czy on
    > sam
    > musi na to wpa?? ?

    Możesz zwrócić na to uwagę. Ale licz się z tym, że sedzia udowodni ci, ze
    nie masz racji.

    > Zale?y mi na uniewinieniu, a przest?pstwo by?o nieumy?lne wynikaj?ce z
    > mojej niewiedzy i o znikomej szkodliwo?ci spo?ecznej.

    Niewiedza nie jest wytłumaczeeniem, a szkodliwość społeczną ocenia sąd.

    > Art. 1.
    > § 2. Nie stanowi przest?pstwa czyn zabroniony, którego spo?eczna
    > szkodliwo?? jest znikoma.
    > § 3. Nie pope?nia przest?pstwa sprawca czynu zabronionego, je?eli nie
    > mo?na mu przypisa? winy w czasie czynu.

    To, że nie czujesz się winny nie oznacza, że nie mozna ci przypisać winy.

    > Art. 29. Nie pope?nia przest?pstwa, kto dopuszcza si? czynu zabronionego
    > w usprawiedliwionym b??dnym przekonaniu, ?e zachodzi okoliczno??
    > wy??czaj?ca bezprawno?? albo win?; je?eli b??d sprawcy jest
    > nieusprawiedliwiony, s?d
    > mo?e zastosowa? nadzwyczajne z?agodzenie kary.

    To tzw. błąd co do kontratypu. Np bezpodstawne zastosowanie obrony
    koniecznej gdy nie było ataku.

    > Art. 30. Nie pope?nia przest?pstwa, kto dopuszcza si? czynu zabronionego
    > w usprawiedliwionej nie?wiadomo?ci jego bezprawno?ci; je?eli b??d
    > sprawcy jest nieusprawiedliwiony, s?d mo?e zastosowa? nadzwyczajne
    > z?agodzenie kary.

    Usprawiedliwiona nieświadomość jest np wtedy, gdy zabierasz cudzą rzec
    mysląc że jest twoja. Albo niszczysz coś myśląc, że jest twoje.

    --
    Falkenstein
    skazania.