  • 1. Data: 2005-08-12 14:24:49
    Temat: Alimenty dla studenta zaocznego?
    Od: "Alveaenerle" <...@...pl>

    Witam :)

    Moje pytanie jest takie : czy ojciec ma obowiazek placic alimenty na swoje
    dorosle juz dziecko, ktore studiuje zaocznie?

    dziekuje z gory za odpowiedz
    pozdrawiam,
    Monika

  • 2. Data: 2005-08-12 14:38:42
    Temat: Re: Alimenty dla studenta zaocznego?
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    Alveaenerle napisał(a):

    > Witam :)
    >
    > Moje pytanie jest takie : czy ojciec ma obowiazek placic alimenty na swoje
    > dorosle juz dziecko, ktore studiuje zaocznie?
    >
    > dziekuje z gory za odpowiedz

    Nie ma przepisu, który by to konkretnie regulował.
    Alimenty nalezą się dziecku, które nie jestw stanie utrzymac się
    samodzielnie, i wszystko zalezy od iinterpretacji ttego pojęcia.
    Ja uważam, że zdolność do samodzielnego utrzymania się dziecko nabywa z
    chwilą, w której jest zdolne podjac pracę - to jest z chwilą ukończenia
    18 roku zycia, o ile nie jest niepełnosprawne. Co do tego czy praca jest
    i czy jest w stanie zarobic tyle, żeby sie z tego utrzymac nalezy
    stosować te same reguły co do oceny możliwości zarobkowych zobowiązanego.

    Jezeli chodzi o kontynuowanie nauki, to moim zdaniem alimenty naleza się
    tylko wówczas, gdy pobieranie nauk uniemożliwia normalną pracę zarobkową
    - to jest tylko wtedy, gdy pobiera naukę w systemie dziennym. Studia
    zaoczne to w założeniu studia dla pracujacych, a nie dla tych, którym na
    egzaminach powinęła się noga i nie dostali się na dzienne. Dodatkowo
    jeszcze, ale to już wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego, dany student
    ma studiować systematycznie i pilnie - jeżeli z własnej winy powtarza
    rok to alimenty mu sie nie należą.

    Reasumując: moim zdaniem alimenty należą się dziecku studiujacemu
    zaocznie, ale na zasadach ogólnych, to jest tylko wtedy, gdy znalazło
    się w niedostatku i pomimo wykorzystania wszystkich mozliwosci
    zarobkowych nie jest w stanie zaspokoić swych podstawowych potrzeb
    życiowych.

    Temat ten był już kiedyś poruszany, wiec uprzedzając polemikę zadam
    pytanie pomocnicze: czy ojciec ma obowiązek płacic alimenty na swoje
    dorosłe dziecko, które nie dostało się na studia?

    --
    Falkenstein
    Veni, Lucifer

  • 3. Data: 2005-08-12 16:23:57
    Od: MarcinS <s...@w...pl>

    Otto Falkenstein napisał(a):

> [...]
    > i czy jest w stanie zarobic tyle, żeby sie z tego utrzymac nalezy
    > stosować te same reguły co do oceny możliwości zarobkowych zobowiązanego.

    z atkim podejsciem to kariery w wydziale rodzinnym nie zrobisz.
    Aczkolwiek trudno sie nie zgodzic

    --
    w adresie e-mail zamień wodę na tlen.

    http://bdp.e-wro.com GG: 4494911

  • 4. Data: 2005-08-12 20:36:34
    Od: "Alveaenerle" <...@...pl>

    > z atkim podejsciem to kariery w wydziale rodzinnym nie zrobisz.
    > Aczkolwiek trudno sie nie zgodzic

    Dziekuje za odpowiedzi !

    pozdrawiam,
    Monika