  • 1. Data: 2005-08-12 13:52:08
    Temat: Wycena nieruchomości przez miasto - spór z urzędasami
    Od: "Darek" <d...@i...pl>

    Witam sznoanych grupowiczów

    Poszukuję specjalisty od prawa administracyjnego na terenie aglomeracji
    śląskiej (najlepiej Bytom, Gliwice, Zabrze, Katowice), który pomógłby mi
    pokonać urzędasów w kwestii wysokości udzielonej bonifikaty od dokonanej
    wyceny, przy zakupie mieszkania od gminy.
    Wątek ten poruszałem już na grupie 21.07.2005.
    Komiczne jest to, że w odpowiedzi na moje pismo w którym powołuję się na
    art. 67 ust. 1a ustawy o gosp nieruchomościami (Dz. U. 2004 nr 141 poz.
    1492) i art. 3 ust. 2 ustawy o własności lokali (j.t. Dz. U. 1994 Nr 85 poz.
    388), w którym kwestionuję wysokośc kwoty od której obliczono bonifikatę,
    dostałem odpowedź, że CYTAT "zgodnie art. 67 ust. 1a ustawy o gospodarce
    nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 46 poz. 543 z 2000 r.
    z późn. zm.) oraz art. 21 art.3 ust. 2 o własności lokali czerwca 1994r.
    (Dz. U. Nr 80 z 2000 r. poz. 903 z późn. zm.) zastosowana bonifikata
    obejmuje zarówno lokal mieszkalny jak i grunt w udziale przynależnym do tego
    lokalu".

    Zacytowałem dokładnie słowo w słowo i nie ma mowy o literówce:-)

    Po odszukaniu ustaw na które powołuje się odpowiadający urzędas
    stwierdziłem, że art. 67 ust. 1a ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia
    21 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 46 poz. 543 z 2000 r. z późn. zm.) oraz art.
    21 <= (to chyba jakiś ich bład) art. 3 ust. 2 o własności lokali czerwca
    1994r. (Dz. U. Nr 80 z 2000 r. poz. 903 z późn. zm.) to to samo co art. 67
    ust. 1a ustawy o gosp nieruchomościami (Dz. U. 2004 nr 141 poz. 1492) i art.
    3 ust. 2 ustawy o własności lokali (j.t. Dz. U. 1994 Nr 85 poz. 388)
    Jak to więc możliwe, że moja interpretacja jest biegunowo inna niż
    urzędnika?
    O co chodzi w tym całym bałaganie?
    Czy przeciętny obywatel jest w stanie wygrać to starcie?
    Na co powinienem sie powoływać w dalszej korespondencji?
    Przeszukiwałem stronę Rzecznika Praw Obywatelskich i znalazłem podobny
    problem, tyle że w odniesieniu do konkretnej uchwały Rady Miejskiej w
    Jeleniej Górze
    http://www.brpo.gov.pl/index.php?poz=30&id=1305647&p
    =5&zaznacz=1#znalezione
    i zastanawiam się na ile ten przypadek może być dla mnie pomocny?
    Zagłębiając się coraz bardziej w temat, stwierdzam, że chyba samodzielnie
    nie podołam temu wyzwaniu:-(
    Proszę zatem szanownych Państwa o pomoc.
    Jeżeli jest ktoś zainteresowany szczegółami, można śmiało pisać na priv.
    Poniżej cytuję treśc postu w którym opisałem początki całej historii.

    Pozdrawiam
    Darek

    Jestem najemcą mieszkania w budynku którego właścicielem jest miasto. Na mój
    wniosek miasto zaproponowało mi kupno mieszkania z bonifikatą, która uchwałą
    rady miasta ustalona została na 90% wartości nieruchomości oraz udziału w
    częściach
    wspólnych budynku i działki wynoszących 115/1000.
    Wartość lokalu został oszacowana na kwotę 40000 a wartość działki 35000. Mój
    udział w tych 35000 to jak już pisałem 11,5% więc jakieś 4025. Czy 90%
    bonifikata powinna dotyczyć tylko wartości nieruchomości, czyli do
    zapłacenia 4000 + 4025 za udział własny w części wspólnej, czy bonifikata
    powinna być udzielona od wycenionej wartości nieruchomości + wartość udziału
    w części wspólnej??

    Art. 67 ust 1a ustawy z dnia (Dz. U. nr 141 poz 1492 art. 67 ust. 1a)
    USTAWA

    z dnia 21 sierpnia 1997 r.

    o gospodarce nieruchomościami ze zmianami ustawy z dnia 28 listopada 2003 r.

    mówi co następuje poniżej:

    1. Cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości.

    1a. Cena lokalu, oznaczonego jako przedmiot odrębnej własności, obejmuje
    lokal

    wraz z pomieszczeniami przynależnymi, w rozumieniu ustawy o własności lokali

    oraz udział w nieruchomości wspólnej.

    W związku z powyższym, czy wyliczona cena nieruchomości i części wspólnych
    nie powinna być 10% z początkowej wyceny??

    Czyli 40000 + 4025 = 44025 i z tego 10% czyli 4402,50 a nie jak mi
    zaproponowano 10% z 40000 czyli 4000 + 4025 = 8025,00

    Przyznacie, że różnica jest dosyć istotna ale nie mam pewności, czy moja
    interpretacja jest właściwa, więc proszę o wypowiedzi.

    Pozdrawiam

    Darek

  • 2. Data: 2005-08-13 09:44:16
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    In news:ddi9ih$or8$1@nemesis.news.tpi.pl,
    Darek <d...@i...pl> napisał/a:
> [...]
    > r. poz. 903 z późn. zm.) zastosowana bonifikata obejmuje zarówno
    > lokal mieszkalny jak i grunt w udziale przynależnym do tego lokalu".

    Art. 68 1. Właściwy organ może udzielić za zgodą, odpowiednio wojewody albo
    rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3,
    jeżeli nieruchomość jest sprzedawana:
    [...]
    7) jako lokal mieszkalny;

    Właściwy organ ustalił jakie są bonifikaty. Jest stosowna uchwała rady gminy
    i jej musisz poszukać. Trudno odpowiedzieć Ci, skoro nawet nie wiadomo jakie
    to miasto. W szczególności bonifikata od wartości lokalu to np. 90% a od
    gruntu 0%.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Miłość to jest to, co pozostaje,
    gdy już zabrane jest wszystko. Nawet nadzieja

  • 3. Data: 2005-08-13 11:53:17
    Od: "Darek" <d...@i...pl>

    Punkt uchwały rady miejskiej w Zabrzu precyzujący wysokość bonifikaty brzmi:

    W przypadku sprzedaży samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych na
    rzecz najemców, przyznaje się bonifikatę w wysokości 90 % od ceny ustalonej zgodnie
    z art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
    (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 46. poz. 543 z późn. zmianami).

    Jak widzisz nie ma słowa o różnicowaniu wielkości bonifikaty na mieszkanie i grunt.
    Zresztą z tego co wiem, UGN nie upoważnia chyba do różnicowania wielkości
    przyznawanej bonifikaty. Gmina może jej udzielić lub nie, ale jeżeli udziela to
    chyba powinna ona obejmować całkowitą wartość nieruchomości?

    Nie jestem prawnikiem i dlatego poszukuję pomocy, ponieważ czuję, że coś jest na
    rzeczy. Wiem, że Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył uchwały kilku rad miejskich
    (Jelenia Góra, Kraków), które to uchwały w sposób jednoznaczny różnicowały wielkośc
    bonifikaty za mieszkanie i grunt i pod wpływem tego właśnie zaskarżenia uchwały te
    zostały zmienione i bonifikata udzielana jest od całości.

    Potrzebuję usługi kompetentnej osoby, która by następne pismo w mojej sprawie
    sporządziła na firmowym papierze kancelarii prawniczej opatrzyła firmowymi
    pieczęciami w nadzieji na to, że wtedy urzędnicy w sposób konkretniejszy będą
    chcieli przyjrzeć się sprawie:-)

    Jeżeli ktoś z grupowiczów byłby zainteresowany poprowadzeniem mojego problemu,
    zapraszam na priv. Jestem w stanie przesłać mailem wszystkie dokumenty, które
    posiadam.

    Pozdrawiam

    Darek