  • 1. Data: 2005-08-12 13:54:54
    Temat: Cisza nocna a ciagnik?
    Od: reiro <r...@n...email.com>

    Moj kuzyn ma pole i spokojnie je uprawie. Ostatnio pewna osoba, kupila
    dzialke rownolegla do jego i wybudowala tam dom. Kuzyn czasem zaczyna
    pracie polowe o 3 czy 4, a sasiad, ktory wybudowal dom obok (nie jest on
    rolnikiem) narzeka i grozi policja, jesli moj kuzyn nie przestanie
    halasowac ciagnikiem, czy inna maszyna. Mysle ze czlowiek budujac dom kolo
    licznych pol powinien byl przewidziec, ze bedzie sie to wiazalo z pewnymi
    efektami zewnetrznymi.

    Do rzeczy, czy ow sasiad ma prawo rzadac od mojego kuzyna rozpoczynania i
    konczenia prac polowych w jakims okreslonym czasie? Z tego co sie
    orientuje jest cos takiego jak cisza nocna, ale ona jest chyba ustalana
    indywidualnie przez np. spoldzielnie. Czy sa jakies wymogi nakladajace
    ograniczenia na mojego kuzyna co do emisji halasu w okreslonych porach?
    Bede bardzo wdzeiczny za odpowiedz.

  • 2. Data: 2005-08-12 14:18:29
    Temat: Re: Cisza nocna a ciagnik?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "reiro" <r...@n...email.com> napisał w wiadomości

    Sprawa ma dwa aspekty. Z punktu widzenia prawa, jeśli tylko ciągnik
    spełnia prawem przewidziane normy dotyczące hałasu, to sąsiad nie ma
    racji i wzywanie Policji nic tu nie pomoże. Z punktu widzenia stosunków
    sąsiedzkich, to ja bym jednak zaczynał od innego pola, jeśli się da, bo
    z takiej głupoty zrodzi się nikomu niepotrzebny konflikt.

  • 3. Data: 2005-08-12 14:21:56
    Od: Rjak <r...@o...pl>

    w <news:ddib53$qt$1@nemesis.news.tpi.pl>
    Robert Tomasik napisał(a):

    > Z punktu widzenia stosunków
    > sąsiedzkich, to ja bym jednak zaczynał od innego pola, jeśli się
    > da, bo z takiej głupoty zrodzi się nikomu niepotrzebny konflikt.

    Niby tak, ale to nieuniknione - jak nietubylcy (lub nieprzyzwyczajeni) sie
    sprowadza na wies, gdzie traktory, gnojowka i inne takie im przeszkadzaja.

  • 4. Data: 2005-08-12 14:53:42
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    reiro napisał(a):
> [...]
    > indywidualnie przez np. spoldzielnie. Czy sa jakies wymogi nakladajace
    > ograniczenia na mojego kuzyna co do emisji halasu w okreslonych porach?

    Problem dotyczy kwestii stosunków sasiedzkich oraz tzw. immisji. Hałas
    ciągnika o 4 rano jest właśnie taka immisją, to jest negatywnym wpływem
    jaki korzystanie z pewnej nieruchomosci wywiera na nieruchomosci
    sasiednie. Problem ten jest prawdopodobnie tak stary jak samo prawo
    cywilne, bo własciwe regulacje na taka okazję znajdowały się juz w
    prawie rzymskim, i w zassadnie to niewiele zmieniły sie do dnia
    dzisiejszego. Generalna zasada jest taka, że immisje nie moga zakłócac
    korzystania z nieruchomosci ponad przecietna miarę - a przeciętna miara
    zaleay od okoliczności. Jezeli rzeczywiście jest tak, ze ten facet
    postawił dom na wsi, wsród uprawnych pól, to hałas związany z przacmi
    polowymi w okresie żniw mieści się w granicach dopuszczlnych immisji.
    Podobnie jak smród z kurnika czy z obory, pianie koguta o swicie czy też
    ryczenie krów. A tten facet to pieniacz, którego trzeba ignorować. No
    chyba, że twój kuzyn jest tz takich co uważają, że tłumik traktorowi
    niepotrzebny, a ten miastowy to wcale nie musi sobie spać tak długo :-P

    --
    Falkesntein
    ordo lumine

  • 5. Data: 2005-08-12 18:32:05
    Od: reiro <r...@n...email.com>

    Dnia Fri, 12 Aug 2005 16:53:42 +0200, Otto Falkenstein
    <f...@g...pl> napisał:

> [...]
    > chyba, że twój kuzyn jest tz takich co uważają, że tłumik traktorowi
    > niepotrzebny, a ten miastowy to wcale nie musi sobie spać tak długo :-P

    Dziekuje za wypowiedz, koniec mnie nawet rozbawil. A kuzyn, pewnie troche
    rozumie miastowego, bo sam nim byl, dopoki nie zachcialo mu sie kupic
    ziemie i zaczac ja uprawiac.