  • 21. Data: 2005-01-09 21:44:32
    Temat: Re: Alimenty
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    miau napisał(a):
    > Na podst art. 133 par. 1 krio.
    > Obowiazek dostarczania srodkow utrzymania i wychowania trwa dopoty, dopoki
    > dziecko nie zdobedzie kwalifikacji zawodowych, niezaleznie od osiagniecia
    > wieku.
    > Uzyskanie pelnoletnosci nie zmienia sytuacji prawnej dziecka w zakresie
    > alimentow, jezeli dziecko pobiera nauke w szkole lub na uczelni"

    Nie o to pytam.
    Prawo przewiduje wiele obowiązków, ale korzystanie z nich uzależnione
    jest od woli uprawnionego. Wskaż przepis, który pozwala narzucić osobie
    o pełnej zdolności do czynności prawnej otrzymywanie alimentów.

    KG

  • 22. Data: 2005-01-09 22:02:18
    Od: "miau" <k...@N...pl>

> [...]

    Nie w tym wypadku.
    Obowiazek alimentacyjny podlega regulacji specjalnej i uprzywilejowanej.

    art. 133 par. 1 krio.+ orzecznictwo SN

    Jezeli masz mozliwosc - to polecam doglebniejsza lekture:

    Uchwala Pelnego Skladu Izby Cywilnej i Administracyjnej SN z dnia 16 grudnia
    1987 r.
    MP z 1988, nr 6, poz. 60

    --
    Pozdr
    miau

  • 23. Data: 2005-01-09 22:10:48
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    miau napisał(a):
    > Nie w tym wypadku.

    Bo?

> [...]
    >
    > Jezeli masz mozliwosc - to polecam doglebniejsza lekture:
    >
    > Uchwala Pelnego Skladu Izby Cywilnej i Administracyjnej SN z dnia 16 grudnia

    I gdzie niby to wyczytałaś? Bo nadal jest o istnieniu obowiązku, a nie
    przymusowym korzystaniu z niego.

    KG

  • 24. Data: 2005-01-09 22:30:06
    Od: "miau" <k...@N...pl>

> [...]

    Dziecko, ktore nie jest w stanie sie utrzymac samodzielnie (nie osiaga
    zadnych dochodow i nie ma zawodu) - nie moze samo decydowac o tym, co jest
    dla niego dobre.
    Stad - "rodzice sa obowiazani" - znaczy sie musza i dziecko pelnoletnie nie
    moze powiedziec, ze nie chce - takie jest stanowisko doktryny.
    Chyba, ze np. dostanie spadek i moze sie samodzielnie utrzymac - wtedy tak -
    ojciec moze byc zwolniony z obowiazku - ale tylko sadownie (obowiazek alim.
    ma charakter bezwzgledny i strony nie moga zniesc tego obowiazku w formie
    zawarcia umowy).

    > I gdzie niby to wyczytałaś? Bo nadal jest o istnieniu obowiązku, a nie
    > przymusowym korzystaniu z niego.
    To kwestia interpretacji. Moja jest wlasnie taka.
    Nie zawsze wszystko wynika jasno z przepisow...

    --
    Pozdr
    miau

  • 25. Data: 2005-01-09 22:35:05
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    miau napisał(a):
    > Dziecko, ktore nie jest w stanie sie utrzymac samodzielnie (nie osiaga
    > zadnych dochodow i nie ma zawodu) - nie moze samo decydowac o tym, co jest
    > dla niego dobre.

    Ciekawe...

    > Stad - "rodzice sa obowiazani" - znaczy sie musza i dziecko pelnoletnie nie
    > moze powiedziec, ze nie chce - takie jest stanowisko doktryny.

    Jak wyobrażasz sobie przymuszenie "dziecka" do korzystania z
    przysługujących mu praw?

> [...]
    > ma charakter bezwzgledny i strony nie moga zniesc tego obowiazku w formie

    Nadal - czym innym jest istnienie obowiązku alimentacyjnego, czym innym
    korzystanie z wynikających z niego praw.

    KG

  • 26. Data: 2005-01-09 22:35:51
    Od: "miau" <k...@N...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@w...pl#X> napisał

    > Bo nadal jest o istnieniu obowiązku, a nie
    > przymusowym korzystaniu z niego.

    A nie zastanawia Cie fakt, ze nawet Prokurator i RPO maja prawo wytoczyc
    powodztwo o alimenty za dziecko (bez jego zgody) - patrz art. 7 kpc ???

    --
    Pozdr
    miau

  • 27. Data: 2005-01-10 00:51:38
    Od: zuko / Shark von Cygnus <sharkMAUPApost.pl>

    Jeszcze takie pytanko:

    Czy jeśli wejdę w związek małżeński przed ukończeniem studiów, to czy
    tracę prawo do alimentów?

    --
    żuko / Shark von Cygnus
    e-mail: shark maupa post.pl

    "Dla podkreślenia wagi moich słów Siłacz palnie pięścią w stół."

  • 28. Data: 2005-01-10 07:11:45
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    miau napisał(a):
    > Tak.
    > Rozumiem, ze mowimy o "duzym" dziecku, ktore niedlugo skoczny studia, ale
    > nie jest jeszcze samodzielne.
    > O takim dziecku decyzuje Sad, a nie dziecko - mimo, ze ma ponad 20 lat.

    A może jakies podtsawy prawne tego odkrywczego poglądu?

    --
    :) Johnson

  • 29. Data: 2005-01-10 10:19:11
    Od: "miau" <k...@N...pl>

    Użytkownik "Johnson" <J...@n...pl> napisał w wiadomości

    > A może jakies podstawy prawne tego odkrywczego poglądu?

    Raz jescze - art. 133 par. 1 krio.
    + orzecznictwo SN:

    "SN stwierdził, iż obowiązek alimentacyjny rodziców względem dziecka stanowi
    uszczegółowienie ogólnego obowiązku <troszczenia się o fizyczny i duchowy
    rozwój dziecka> i należytego przygotowania go, odpowiednio do jego
    uzdolnień, do pracy zawodowej".
    "Jedyną okolicznością, od której zależy trwanie albo ustanie tego obowiązku
    jest to, czy dziecko może utrzymać się samodzielnie".

    "Obowiązek ten nie jest związany także ze stopniem wykształcenia dziecka - w
    tym sensie, że nie ustaje z chwilą osiągnięcia przez niego stopnia
    podstawowego, średniego lub pobierania wyższego wykształcenia"

    " Dziecku pełnoletniemu, które ma pełną zdolność do czynności prawnych,
    należy świadczyć alimenty bezpośrednio"

    Proponuje nie stosowac wykladni rozszerzajacej - i wtedy wszystko bedzie
    zrozumiale.Z dzieckiem (pelnoletnim) sprawa jest moim zdaniem jasna - nie
    moze on sobie sam zdecydowac o naleznym mu obowiazku alim., jesli nie ma
    zawodu i nie ma ukonczonej szkoly. Nie doszukujmy sie w przepisie czegos,
    czego w ogole nie ma...

    Jezeli osoba pelnoletnia, ktora nie bedzie w stanie utrzymac sie
    samodzielnie zrzeknie sie swojego prawa do alimentow (przed ukonczeniem
    szkoly) - to uwazam - ze takie oswiadczenie bedzie niewazne z mocy prawa.

    --
    Pozdr
    miau

  • 30. Data: 2005-01-10 12:06:29
    Od: "miau" <k...@N...pl>

    Użytkownik "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:crrq1s$ge1$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > jakiego zrzeczenia? przeciez jak obowiazek ustal z mocy prawa to nikt sie
    > tego nie zrzeka

    IMHO - o tym, ze obowiazek alim. istnieje, czy juz nie istnieje - powininien
    orzec Sad.

    --
    Pozdr
    miau