    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Agencja Kruk
    Date: Fri, 20 Jun 2003 14:48:54 +0200

    Użytkownik "spock" <s...@o...net> napisał w wiadomości
    news:bctkap$uo$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > A jak jest z tą rozprawą sądową - będę musiał jechać do Wrocławia by się
    > bronić, czy nawet mnie nie poinformują że będzie jakaś rozprawa? Prawdę
    > mówiąc nie chce mi się jechać 500 km by udowadniać że nie jestem
    > wielbładem...

    Jeśli dojdzie do rozprawy, to zostaniesz powiadomiony o jej terminie. To,
    gdzie się ona będzie odbywać w pewnej mierze zależy od widzimisię powoda. Na
    pewno jednak nie będzie to Wrocław :) W zasadzie możesz się spodziewać albo
    Warszawy (siedziba powoda - mogliby ponosić, że jest miejsce wykonania
    zobowiązania), albo sądu, w którego okręgu masz miejsce zamieszkania.
    Gdyby był to jeddnak inny sąd, to jego właściwość musiałaby być czymś więcej
    uzasadniona niż widzimisię Kruka (swoją drogą, to Kruk nie jest kancelarią
    prawną, więc sam z siebie nie skarży. Co najwyżej jakaś zaprzyjaźniona
    kancelaria adwokacka lub radcowska to robi). Możliwości są w zasadzie dwie.
    Pierwsza: jeśli podpisywałeś weksel i deklarację wekslową, to zapewne
    zezwoliłeś posiadaczowi weksla na określenie miejsca płatności, a to właśnie
    to miejsce determinować będzie właściwość miejscową sądu. Jak wpisza
    Wrocław, to klops.

    Druga: w umowie zastrzegli (np. w sposób taki: "spory wynikające z
    niniejszej umowy poddaje się jurysdykcji sądu w..."), że mogą dowolnie
    wybrać sąd, albo że sądem właściwym jest sąd we Wrocławiu. Wówczas jednak
    zanim w ogóle napiszesz cokolwiek o długu (to jest superistotne) możesz
    podnieść, że zapis umożliwiający takie określenie sądy właściwego nie był z
    Tobą uzgadniany i traktujesz go jako niedozwoloną klauzulę umowną (art.
    385(3)pkt 23 w zw. z art. 385(1) par. 1 i par. 3 KC). W takiej sytuacji sąd
    powinien przekazać sprawę do sądu właściwego. Najprawdopodoniej będzie to
    "Twój" sąd.

    Pozdrawiam,
    Washko