    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: 71latek zabił dzieciaka
    Date: Wed, 18 Oct 2023 23:48:47 +0200

    > Jeśli są powody, żeby wierzyć, że coś ma z głową a z wywiadu wynika, że
    > jest agresywny to wydaje się, że na obserwację. Jeśli sytuacja się
    > powtarza, to na jakąś dłuższą. Przy czym nie wiem jakie są możliwe
    > scenariusze prawne, bo ubezwłasnowolniać tak od razu to tez niedobrze.
    > Może brakuje stosownej instytucji?

    Jest ustawa o zdrowiu psychicznym. Lekarz bez zgody pacjenta może
    zatrzymać go - na 24 godziny. Potem wymagana jest zgodą sądu rodzinnego,
    ale ktoś musiałby taki wniosek złożyć. Czy powinien móc na dłużej? I na
    jakiej podstawie, bo to też dawało możliwości nadużyć. Oszołomów
    grożącym innym osobom jest wielu, ale również wiele jest osób, które z
    różnych powodów pomawiają innych o podobne zachowania.

    Co do Policji to groźby karalne są ścigane, o ile wzbudzają obawy
    spełnienia oraz złożony zostanie wniosek o ściganie. Jak dziadek
    wrzeszczał coś z balkonu, to pewnie nikt się nie czuł zagrożony. Nie
    mamy czegoś takiego, jak prewencyjne skazywanie na pozbawienie wolności
    - choć może by się czasem przydało. Z drugiej strony trudno każdego
    idiotę skazywać w obawie, że być może spełni swoje groźby.

    Teraz niech Shrek powie, gdzie przebiega ta granica, kiedy już, a kiedy
    jeszcze nie. Bo teraz, to wszyscy wiedzą, że już należało, ale takich
    oszołomów to czasem kilku na zmianę się trafia, a na szczęście nikogo
    nie mordują. Wiadomo, że statystycznie któryś z nich może coś zrobić,
    ale nikt nie wie który.
    --
    (~) Robert Tomasik