  • 1. Data: 2003-03-06 07:43:50
    Temat: Raty i brak umowy w banku (długie)
    Od: "225" <...@...invalid>

    Witam
    Poniżej przedstawiam sytuację...(proszę przeczytać - pytania są na końcu)
    dzięki za odpowiedzi...
    Otóż 15.12.2002 roku kupilem na raty czesci do komputera. W umowie zostalo
    zapisane ze pierwsza rata powinna wplynac do 10.01.2002. Do tego czasu nie
    dostałem żadnych papierów związanych z kredytem od banku. Chcąc się upewnić,
    czy wszystko jest OK zadzwoniłek do banku, ale po rozmowie okazało się, że
    klienta z moim numerem PESEL bank nie posiada. Hmm...skoro tak to OK
    pomyślałem - ich burdel ich sprawa ja przynajmniej nie będę musiał płacić
    rat. I tak sobie żyłem przez około miesiąc. Po tym czasie jedna przyszły
    papiery z banku w związku z opisywaną umową ratalną. Jednak po pierwsze: w
    kopercie nie było oryginału ani nawet kopii umowy były tylko polecenia
    przelewu, ulotka w stylu szanownik państwo dziękujemy...i certyfikat
    ubezpieczenia kredytu. Wszystko było OK poza jednym - numerem umowy - różnił
    się on od tego jaki widnieje na kopii umowy, którą posiadam - bank natomiast
    nie wie, że ja tą kopię posiadam - to znaczy ja w rozmowie powiedziałem że
    jej nie posiadam. W związku z całym zdarzenie zadzwoniłem jeszcze raz do
    banku z prośbą aby przysłali mi jednak oryginał lub kopię dokumentu (umowy)
    na podstawie, której wystawili papiery, które były w kopercie. Pani, z którą
    rozmowę prowadziłem zapewniła mnie, że takowa zostanie do mnie wysłana. No i
    rzeczywiście około dwa tygodnie później (trochę długo ale co tam) dostałem
    przesyłkę z banku w której znowu pojawiły się: polecenia przelewu, ulotka w
    stylu szanownik państwo dziękujemy...i certyfikat ubezpieczenia kredytu
    czyli ten sam identyczny zestaw co poprzednio ale UMOWY PONOWNIE NIE BYŁO.
    Dwa dni temu zadzwoniła do mnie Pani z banku z pytanie dlaczego nie wpłynęła
    rata (powinna do 18.02.2003 według blankietów przekazu), na co ja jej
    odpowiedziałem, że wystosuję do banku pismo w tej sprawie.
    Pragnę zaznaczyć, że mimo tego iż jeste w miarę uczciwy - płacę między
    innymi abonament za komórkę, abonament za cyfrę+, abonament za internet,
    jeszcze jeden kredyt w innym banku, i wszystko to bez żadnego problemu, to
    nie zamierzam, przynajmniej narazie płacić temu bankowi ze względu na burdel
    panujący w nim. Powiem więcej - podejrzewam, że oni tą moją umowę gdzieś
    "posiali" i teraz próbują sianko odzyskać.
    W związku z całą sytuacją mam dwa pytanka:
    a) czy jeżeli oni rzeczywiście nie będą posiadać tej umowy to czy są w
    stanie coś ode mnie wyegzekwować
    b) czy jeżeli przyznają jednak, że tej umowy nie ma to mogę pokręcić ich na
    to skąd mają moje dane osobowe ??? wcześniej kredytu w tym banku nie miałem
    c) czy jest możliwe aby bez tej umowy mogli oni oszacować ratę jaką
    powinienem płacić, która nawiasem mówić na poleceniu przekazu jest
    poprawna - ilość rat też jest poprawna

    jeszcze raz dzięki za ewentulne odpowiedzi
    pozdrówka
    225

  • 2. Data: 2003-03-06 10:09:49
    Temat: Re: Raty i brak umowy w banku (długie)
    Od: "Tomek" <b...@o...pl>

> [...]
    > poprawna - ilość rat też jest poprawna
    >
    > jeszcze raz dzięki za ewentulne odpowiedzi

    Dane osobowe i wysokość mają prawdopodobnie z komputera. Jeżeli nie mają
    umowy to raczej niewiele zrobią. Gorzej będzie jak znajdą umowę za 2 lata a
    ty nie będziesz spłacał rat.

    Tomek

  • 3. Data: 2003-03-06 10:59:05
    Od: "225" <...@...invalid>

    > Dane osobowe i wysokość mają prawdopodobnie z komputera. Jeżeli nie mają
    > umowy to raczej niewiele zrobią. Gorzej będzie jak znajdą umowę za 2 lata
    > ty nie będziesz spłacał rat.

    No dobra, ale jeżeli w piśmie wysłanym do nich zaznaczę, że w przypadku nie
    dostarczenia umowy (oryginału badź kopii) w wyznaczonym terminie (oczywiście
    sensownym) proszę o wydanie oświadczenia, że od dnia takiego a takiego do
    dnia dostarczenia umowy nie wiążą mnie z nimi żadne zobowiązania to co wtedy
    ?? Czy mogę żądać czegoś takiego?? No bo z niby jakiej racji mam płacić raty
    bankowi, w którym panuje taki bałagan, i w którym na przysłanych blankietach
    widnieje inny numer umowy niż na samej umowie ?? Przecież coś tu jest nie
    tak....nie mam racji ?? Przecież ja chcę tylko wyjaśnić całe zamieszanie, a
    nie na siłę uchylać się od płacenia. No ale jeśli ktoś ma taki bałagan, to
    dla mnie nie jest on na tyle wiarygodnym miejscem, żeby kierować do niego
    swoje pieniądze do czasu szczegółowego wyjaśnienia sprawy - a takim właśnie
    wyjaśnieniem byłoby wysłanie umowy. Czy jak tak dużo oczekuję ???

    pozdry i dzięki za odp
    225

  • 4. Data: 2003-03-06 15:56:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | W związku z całą sytuacją mam dwa pytanka:
    | a) czy jeżeli oni rzeczywiście nie będą posiadać tej umowy to czy są w
    | stanie coś ode mnie wyegzekwować

    Tak. Jeśli z jakiś powodów zginęła umowa, to pozostają jeszcze pośrednie
    dokumenty. Byłeś w sklepie, więc pewnie wystawiono fakturę, której odbiór
    podpisałeś. Bank posiada dowód, że za fakturę zapłacił.

    | b) czy jeżeli przyznają jednak, że tej umowy nie ma to mogę pokręcić ich
    na
    | to skąd mają moje dane osobowe ??? wcześniej kredytu w tym banku nie
    miałem

    "Pokręcić" ich możesz, ale nie spodziewał bym się, by z tego dla Ciebie
    cokolwiek dobrego wyszło.

    | c) czy jest możliwe aby bez tej umowy mogli oni oszacować ratę jaką
    | powinienem płacić, która nawiasem mówić na poleceniu ą moje dane osobowe
    ŕŠD

    Oczywiście. W chwili zawarcia umowy w sklepie dane dotyczące umowy zostały
    przesłane do centrali drogą elektroniczna. Tak więc oni znają treść tej
    umowy, choć pewnie gdzieś zginął jej oryginał. Rozbieżność w numerze umowy
    może wynikać z prozaicznego faktu, że ty na swojej kopii masz numer nałożony
    przez firmę pośredniczącą, a bank posługuje się swoim numerem umowy. Te
    numery z reguły są różne, jeżeli kredytu nie bierzesz bezpośrednio w banku,
    bo są nakładane kolejno. Czasami numer z umowy jest częścią numeru umowy z
    bankiem.

    Ogólnie raczej bym nie wojował w ten sposób. Raty raczej płać, bo w
    najlepszym razie będziesz je musiał wyrównać z odsetkami, a w najgorszym
    wypowiedzą Ci umowę i będziesz musiał wszystko spłacić od razu.

    Jeśli wyprzesz się swojej obecności w sklepie i zaprzeczysz, jakoby kredyt
    dotyczył Twojej osoby, to jeśli nie zdołają udowodnić Ci dokonania zakupu,
    to wygrasz faktycznie. Ale jeśli jednak w wyniku postępowania
    przygotowawczego (a bank z całą pewnością organa ścigania powiadomi)
    zostanie udowodnione, że jednak tego zakupu dokonałeś, wówczas dodatkowo
    narażasz się na odpowiedzialność karną, ponieważ w pierwszej kolejności
    zostaniesz przesłuchany w charakterze świadka na okoliczność zakupu. Jeśli
    udowodnią Ci fałszywe zeznania, to możesz zarobić kilka miesięcy darmowych
    wakacji.

  • 5. Data: 2003-03-06 18:11:37
    Od: "225" <j...@t...com>

    > Tak. Jeśli z jakiś powodów zginęła umowa, to pozostają jeszcze pośrednie
    > dokumenty. Byłeś w sklepie, więc pewnie wystawiono fakturę, której odbiór
    > podpisałeś. Bank posiada dowód, że za fakturę zapłacił.

    Ok zapłacił fakturę - powiedzmy 1000 PLN. Z tym, że zapominasz o jednym - na
    oryginalnej, papierowej fakturze są spisane warunki udzielenia kredytu. pod
    którymi widnieje mój podpis - powiedzmy że raty wynosiły 10 x 120 PLN, jak
    oni mi to udowodnią ?? przecież ja zawsze mogę powiedzieć, że nie
    przypominam sobie tej kwoty (przecież nie muszę jej pamiętać) i kto mi
    udowodni, że muszę płacić 10 x 120 PLN a nie np. 10 x 60 PLN bo była
    specjalna promocja i w myśl podpisanej umowy bank "darował" mi połowę kwoty
    tylko aby mieć moje dane :-), wiem, że to idiotyczne ale jak mi udowodnią,
    że mam płacić akurat te 10 x 120 PLN skoro jak się pod czymś takim nigdy i
    nigdzie nie podpisałem ???

    > Oczywiście. W chwili zawarcia umowy w sklepie dane dotyczące umowy zostały
    > przesłane do centrali drogą elektroniczna. Tak więc oni znają treść tej
    > umowy, choć pewnie gdzieś zginął jej oryginał.

    Znać treść umowy a udowodnić, że ja osobiście ją podpisałem to moim zdanie
    duża i zasadnicza różnica...a ja za bałagan w banku nie będę odpowiadał...

> [...]
    > przez firmę pośredniczącą, a bank posługuje się swoim numerem umowy. Te
    > numery z reguły są różne, jeżeli kredytu nie bierzesz bezpośrednio w

    Wszystko fajnie, ale co mnie, jako klienta, to interesuje. Fakty są takie,
    że numery na umowie i na blankietach różnią się i mi wydaje się to
    podejrzane i tyle, nie będę pokrywał spłaty dotyczącej innego numeru umowy.

    > Ogólnie raczej bym nie wojował w ten sposób. Raty raczej płać, bo w
    > najlepszym razie będziesz je musiał wyrównać z odsetkami,

    Akurat to mnie nie przeraża tak więc luz, a rat do czasu przysłania mi umowy
    nie zapłacę...bo za jakiś czas może być tak, że wspaniały bank przyśle mi
    blankiety z właściwym numerem umowy i wtedy dopiero zostanę udupiony bo niby
    co ?? będę się z bankiem procesował ??

    >a w najgorszym
    >wypowiedzą Ci umowę i będziesz musiał wszystko spłacić od razu.

    Fajnie - tyle tylko, że nasuwa się jedno pytanie - jaką kwotę - 1000, 1200 a
    może 600 ??Kto to ustali bez oryginalnej umowy ???

    > Jeśli wyprzesz się swojej obecności w sklepie i zaprzeczysz, jakoby kredyt
    > dotyczył Twojej osoby, to jeśli nie zdołają udowodnić Ci dokonania zakupu,
    > to wygrasz faktycznie.

    Fakturę rzeczywiście podpisałem, tak więc takich numerów robić nie mogę
    :-)))

    Tak czy inaczej dzięki za odp i jeśli będziesz miał chwilkę i ochotę to
    proszę podziel się swoimi uwagami do tego co napisałem powyżej....

    225

  • 6. Data: 2003-03-06 19:32:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | że mam płacić akurat te 10 x 120 PLN skoro jak się pod czymś takim nigdy i

    No cóż. W ostateczności powołają się na bezpodstawne wzbogacenie i tyle.
    Zresztą faktycznie. Skoro nie wziąłeś kredytu, a oni za Ciebie zapłacili to
    stali się Twoimi wierzycielami, bo pokryli Twój dług. Wezwą Cię po prostu do
    niezwłocznego uregulowania długu i naliczą odsetki ustawowe od daty
    wystawienia faktury. Jeśli CI o to chodzi, to wybierasz właściwą drogę.

    | Znać treść umowy a udowodnić, że ja osobiście ją podpisałem to moim zdanie
    | duża i zasadnicza różnica...a ja za bałagan w banku nie będę odpowiadał...

    Tutaj akurat wiele zależy od zdolności ich prawników. Skoro bank ma stałe
    warunki umów i załóżmy udowodni, że od iluś tam miesięcy podpisuje umowy w
    sprzedaży ratalnej tylko na takich warunkach, to myślę, że jest w stanie
    przekonać sąd o tym, że i Ty podpisałeś umowę na takich warunkach.

> [...]
    | że numery na umowie i na blankietach różnią się i mi wydaje się to
    | podejrzane i tyle, nie będę pokrywał spłaty dotyczącej innego numeru

    A tutaj już masz sporo racji. Skoro jest taka rozbieżność, to masz prawo nie
    płacić w obawie, że może to nie Twój dług. Jednak, by uchylić się od skutków
    niepłacenia masz obowiązek wynikające z posiadanej przez Ciebie umowy raty
    składać do depozytu sądowego. Sąd podejmie decyzję, komu pieniądze wydać i
    tyle. Skoro zależy Ci na zamieszaniu?

    Tylko pomyśl. Skoro jak utrzymujesz przed nimi, nie masz umowy, to jak
    udowodnisz, że numer na blankiecie jest inny niż na umowie? Bo tego jakoś
    wymyślić nie umiem.

> [...]
    | nie zapłacę...bo za jakiś czas może być tak, że wspaniały bank przyśle mi
    | blankiety z właściwym numerem umowy i wtedy dopiero zostanę udupiony bo

    No, tego zabronić Ci nie mogę.Mogę przekonywać, że to nie ma sensu, ale
    chyba nie bardzo mi wychodzi :-).

    | Fajnie - tyle tylko, że nasuwa się jedno pytanie - jaką kwotę - 1000, 1200
    | może 600 ??Kto to ustali bez oryginalnej umowy ???

    Odpowiedziałem już wyżej. Mogą ustalić treść umowy na podstawie ogólnych
    warunków zawierania umów, albo też uznać, iż faktycznie tej umowy nie było i
    zażądać od razu zapłaty całej należności.

    | Fakturę rzeczywiście podpisałem, tak więc takich numerów robić nie mogę

    Ale możesz powiedzieć, że nie podpisałeś umowy kredytowej i zapłacić po
    prostu gotówką nowemu wierzycielowi. ;-))

  • 7. Data: 2003-03-07 06:32:39
    Od: "225" <...@...invalid>

    > Zresztą faktycznie. Skoro nie wziąłeś kredytu, a oni za Ciebie zapłacili
    > stali się Twoimi wierzycielami, bo pokryli Twój dług.

    No tak, ale cały czas powtarzam, skąd wiadomo na jakich warunkach ???...
    Przecież równie dobrze w warunkach umowych mogło być zapisanie, że w zamian
    za pokrycie długu, ja dwa razy zaśpiewam 100 lat na ich cześć, czy takie coś
    jest niemożliwe z punktu widzenia prawa ???

    >Skoro bank ma stałe
    > warunki umów i załóżmy udowodni, że od iluś tam miesięcy podpisuje umowy w
    > sprzedaży ratalnej tylko na takich warunkach,

    Nie udowodni tego bo akurat w tym banku organizują co jakiś czas promocje, a
    zresztą co to ma za znaczenie, przecież mnie mogli potraktować zupełnie
    indywidualnie i tylko na takie warunki się zgodziłem....

    > A tutaj już masz sporo racji. Skoro jest taka rozbieżność, to masz prawo
    nie
    > płacić w obawie, że może to nie Twój dług.

    No w końcu się w czymś zgadzamy :-)))

    >Jednak, by uchylić się od skutków
    > niepłacenia masz obowiązek wynikające z posiadanej przez Ciebie umowy raty
    > składać do depozytu sądowego.

    Ja w każdej chwili jestem wypłacalny - tak więc, dzięki za radę, ale te
    depozyty to nie dla mnie, podejrzewam, że może robię coś wbrem prawu, ale co
    to za różnica czy te pieniądze wpłyną z mojego konta czy z depozytu ???

    >Sąd podejmie decyzję, komu pieniądze wydać i
    > tyle. Skoro zależy Ci na zamieszaniu?

    Zamieszanie zawsze było moim sprzymierzeńcem :-)))

    > Tylko pomyśl. Skoro jak utrzymujesz przed nimi, nie masz umowy, to jak
    > udowodnisz, że numer na blankiecie jest inny niż na umowie? Bo tego jakoś
    > wymyślić nie umiem.

    Nie udowodnię, mogę tylko zeznać, że go pamiętam, bo w rzeczywistości różni
    się on tylko dwoma ostatnimi cyframi, na zdaje się 8 cyfr w sumie. Chyba nie
    jest problemem zapamiętać ten ciąg cyfr, albo inaczej - chyba jeste
    problemem zdawać sobie sprawę, że numery się różnią nie pamiętając do końca
    nawet tego pierwszego.....wiadomo, że będą to tylko zeznania i zdaje sobię z
    tego sprawę.
    Jednak mam do Ciebie pytanie zasadnicze - czy w tym kraju jest tak, że to ja
    muszę przed sądem udowadniać, że naliczone raty czy warunki umowy są
    niezgodne z prawdą, czy to raczej bank powinien w pierszej kolejność
    przedstawić dokument, na podstawie, którego te raty zostały naliczone ??
    Przecież równie dobrze w takim przypadku bank mógłby naliczyć raty 10 X 200
    PLN i co też musiałbym to zapłacić skoro sąd by tak orzekł ?? Przecież to by
    było bez sensu bo mogliby oni specjalnie "zgubić" moją umowę, później ładnie
    opłacić sędziego i wszystko gra....Mi osobiście wydaje się, że bez tej umowy
    to mogą mi skoczyć i tyle.....bo nikt w tym momencie nie zna jej warunków a
    sąd nie powinien w takich sprawach decydować o wysokości rat. Co sąd i mnie
    obchodzi jakie dany bank prowadzi rodzaje umów itd., przecież sprawa tyczy
    się podpisania umowy ze mną a nie ze 100 innymi klientami, i tylko jako taka
    powinna być rozpatrywana. Nie ma umowy - nie ma pieniążków - a to że fakturę
    podpisałem to nic nie znaczy bo na niej napisane jest wyraźnie - sposób
    płatności: Dany_bank Raty; data płatności: 10.12.2002 (przykładowa data),
    tak więc mogę nawet się uprzeć, że całą ratę zapłaciłem zgodnie z fakturą -
    dnia 10.12.2002 ale niestety kwoty nie pamiętam bo i nie muszę...natomiast
    była ona na pewno na oryginale umowy, którą osobiście podpisałem. Zauważ, że
    na fakturze nie ma nic poza słowem Raty....

    Wiem, że jestem trochę męczący, ale wkurzają mnie niektóre aspekty prawa
    polskiego, jak ja kurde nie przedstawię papierów na coś to nie mam szans na
    nic, natomiast jak bank zgubi papiery, czyli też po prostu ich nie ma, to
    może wszystko....i gdzie tu sprawiedliwość....

    225

  • 8. Data: 2003-03-07 07:41:52
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Może przejdź się do dyrektora banku/oddziału i weź z nim pogadaj.
    Dzięki temu rozwiążesz sprawę, jak dobrze zagadasz to może coś na tym
    zyskasz...
    Jakieś "cielę" w banku może straci przez to robotę.
    Co o tym myślisz?
    Moim zdaniem na późniejsze włóczenie się po sądach (jak zrozumiałem może do
    tego dojść) szkoda Twojego czasu i energii. Lepiej iść na spacer :)

    pozdrawiam
    Alek

  • 9. Data: 2003-03-07 09:33:42
    Od: "225" <...@...invalid>

    > Może przejdź się do dyrektora banku/oddziału i weź z nim pogadaj.

    Za daleko (około 170 km) - wyślę jednak polecony w tej sprawie...

    > Dzięki temu rozwiążesz sprawę, jak dobrze zagadasz to może coś na tym
    > zyskasz...

    Chyba tylko to, że pooglądam sobie marmury :-)

    > Jakieś "cielę" w banku może straci przez to robotę.

    Hmmm....nie wiem jakie procedury obowiązują w tym banku, natomiast prawda
    jest taka, że jeśli chodzi o pieniądze to nie ma sentymentów - wiem, że to
    brzmi chamsko ale takie są fakty, podobnie zresztą myśli pewnie bank

    > Moim zdaniem na późniejsze włóczenie się po sądach (jak zrozumiałem może
    do
    > tego dojść) szkoda Twojego czasu i energii.

    Na to jeszcze jest za wcześnie a podejrzewam, że nawet do tego nie dojdzie,
    chociaż z drugiej strony jeszcze nigdy nie byłem w sądzie w takiej sprawie
    :-)

    >Lepiej iść na spacer :)

    Wiadomo :-)

    pzdr
    225

  • 10. Data: 2003-03-07 09:57:57
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "225" <...@...invalid> napisał w wiadomości
    [...]
> [...]
    dojdzie,
    > chociaż z drugiej strony jeszcze nigdy nie byłem w sądzie w takiej sprawie

    To miłej zabawy życzę :)

    Alek