    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Raty i brak umowy w banku (długie)
    Date: Thu, 6 Mar 2003 20:32:18 +0100

    | Ok zapłacił fakturę - powiedzmy 1000 PLN. Z tym, że zapominasz o jednym -
    na
    | oryginalnej, papierowej fakturze są spisane warunki udzielenia kredytu.
    pod
    | którymi widnieje mój podpis - powiedzmy że raty wynosiły 10 x 120 PLN, jak
    | oni mi to udowodnią ?? przecież ja zawsze mogę powiedzieć, że nie
    | przypominam sobie tej kwoty (przecież nie muszę jej pamiętać) i kto mi
    | udowodni, że muszę płacić 10 x 120 PLN a nie np. 10 x 60 PLN bo była
    | specjalna promocja i w myśl podpisanej umowy bank "darował" mi połowę
    kwoty
    | tylko aby mieć moje dane :-), wiem, że to idiotyczne ale jak mi udowodnią,
    | że mam płacić akurat te 10 x 120 PLN skoro jak się pod czymś takim nigdy i
    | nigdzie nie podpisałem ???

    No cóż. W ostateczności powołają się na bezpodstawne wzbogacenie i tyle.
    Zresztą faktycznie. Skoro nie wziąłeś kredytu, a oni za Ciebie zapłacili to
    stali się Twoimi wierzycielami, bo pokryli Twój dług. Wezwą Cię po prostu do
    niezwłocznego uregulowania długu i naliczą odsetki ustawowe od daty
    wystawienia faktury. Jeśli CI o to chodzi, to wybierasz właściwą drogę.

    | Znać treść umowy a udowodnić, że ja osobiście ją podpisałem to moim zdanie
    | duża i zasadnicza różnica...a ja za bałagan w banku nie będę odpowiadał...

    Tutaj akurat wiele zależy od zdolności ich prawników. Skoro bank ma stałe
    warunki umów i załóżmy udowodni, że od iluś tam miesięcy podpisuje umowy w
    sprzedaży ratalnej tylko na takich warunkach, to myślę, że jest w stanie
    przekonać sąd o tym, że i Ty podpisałeś umowę na takich warunkach.

    | Wszystko fajnie, ale co mnie, jako klienta, to interesuje. Fakty są takie,
    | że numery na umowie i na blankietach różnią się i mi wydaje się to
    | podejrzane i tyle, nie będę pokrywał spłaty dotyczącej innego numeru
    umowy.

    A tutaj już masz sporo racji. Skoro jest taka rozbieżność, to masz prawo nie
    płacić w obawie, że może to nie Twój dług. Jednak, by uchylić się od skutków
    niepłacenia masz obowiązek wynikające z posiadanej przez Ciebie umowy raty
    składać do depozytu sądowego. Sąd podejmie decyzję, komu pieniądze wydać i
    tyle. Skoro zależy Ci na zamieszaniu?

    Tylko pomyśl. Skoro jak utrzymujesz przed nimi, nie masz umowy, to jak
    udowodnisz, że numer na blankiecie jest inny niż na umowie? Bo tego jakoś
    wymyślić nie umiem.

    | Akurat to mnie nie przeraża tak więc luz, a rat do czasu przysłania mi
    umowy
    | nie zapłacę...bo za jakiś czas może być tak, że wspaniały bank przyśle mi
    | blankiety z właściwym numerem umowy i wtedy dopiero zostanę udupiony bo
    niby
    | co ?? będę się z bankiem procesował ??

    No, tego zabronić Ci nie mogę.Mogę przekonywać, że to nie ma sensu, ale
    chyba nie bardzo mi wychodzi :-).

    | Fajnie - tyle tylko, że nasuwa się jedno pytanie - jaką kwotę - 1000, 1200
    | może 600 ??Kto to ustali bez oryginalnej umowy ???

    Odpowiedziałem już wyżej. Mogą ustalić treść umowy na podstawie ogólnych
    warunków zawierania umów, albo też uznać, iż faktycznie tej umowy nie było i
    zażądać od razu zapłaty całej należności.

    | Fakturę rzeczywiście podpisałem, tak więc takich numerów robić nie mogę

    Ale możesz powiedzieć, że nie podpisałeś umowy kredytowej i zapłacić po
    prostu gotówką nowemu wierzycielowi. ;-))