  • 1. Data: 2002-01-12 18:28:18
    Temat: Przestepstwa internetowe
    Od: "Elvira" <e...@p...com.pl>

    Witam,
    Czy istnieja jakies organy prawne zajmujace sie przestepstwami dokonywanymi
    w sieci?
    Sprawa dotyczy pewnego czlowieka, ktory od dluzszego czasu z roznych kont
    e-mailowych wysyla mi obrazliwe i wulgarne wiadomosci. Opcja zablokowania
    adresu e-mail jest w tym przypadku niezbyt pomocna. Jest to dla mnie sprawa
    bardzo uciazliwa i meczaca. Prawde mowiac, nie wiem do kogo sie z tym
    zwrocic i czy istnieje w ogole mozliwosc rozwiazania tego problemu.
    Druga kwestia dotyczy podszywania sie pod kogos w internecie. Ta sama osoba,
    o ktorej pisalam wczesniej, wysyla wiadomosci na liste dyskusyjna podpisujac
    sie czyims nickiem i adresem e-mailowym. Korzysta z ogolnie dostepnego w
    internecie programu Anonymus, ktory pozwala wysylac maile wpisujac w sciezce
    nadawcy dowolny adres. Czy istnieja jakies podstawy prawne zabraniajace
    podobnych praktyk? Do kogo moge sie z tym zwrocic? Prosze o pomoc, za ktora
    z gory dziekuje.

    --
    pozdrawiam,
    Elvira

  • 2. Data: 2002-01-13 18:13:27
    Temat: Re: Przestepstwa internetowe
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Elvira" <e...@p...com.pl> napisał:

    >Sprawa dotyczy pewnego czlowieka, ktory od dluzszego czasu z roznych kont
    >e-mailowych wysyla mi obrazliwe i wulgarne wiadomosci.
    Zawsze istnieje (o którym nie wszyscy wiedza) log, ktory jest
    dołączony do wiadomosci, na podstawie ktorego mozna zidentyfikowac
    numer telefonu, z którego wiadomosc zostala wyslana.
    Oto Twoje dane:

    >czy istnieje w ogole mozliwosc rozwiazania tego problemu.
    Oczywiscie :-)
    1. Delikatnie, ostrzegawczo - piszesz skargę do a...@a...net
    (lub a...@o...pl, u...@t...pl itd + do TPSA jesli ktos uzywa ich
    łącza np. sdi.tpnet.pl, ppp.tpnet.pl)

    2. Kierujesz wniosek o sciganie do prokuratury (ustalą sprawce)
    podając w załączeniu wiadomosci wraz z logami.
    Ad.1 Z mojego doswiadczenia skutkuje - w ciagu miesiaca delikwent
    otrzymuje list polecony z ostrzeżenie, iż po powtórnej tego typu
    skardze blokują dostęp do I-netu oraz informację iż w każdym przypadku
    Twojej skargi do prokuratury udostępnią jego dane.

    >Druga kwestia dotyczy podszywania sie pod kogos w internecie.
    J.w.

    >ktory pozwala wysylac maile wpisujac w sciezce nadawcy dowolny adres.
    Ale żaden nie pozwala zmienić logu :-)
    Program czy e-mail jest nieistotny.

    >Czy istnieja jakies podstawy prawne zabraniajace podobnych praktyk?
    K.K.
    Artur Golański

  • 3. Data: 2002-01-13 20:58:58
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sun, 13 Jan 2002, Artur Golański wrote:

    > Zawsze istnieje (o którym nie wszyscy wiedza) log, ktory jest

    Chyba nagłówek?

    A jak tego pola nie ma? Jeśli ktoś wysyła maile/newsy przez WWW?

    > Ale żaden nie pozwala zmienić logu :-)

    Nagłówki też można sfałszować, wysyłając mail z czyjegoś serwera przez
    port chyba 22. Że o anonimowych remailerach nie wspomnę.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 4. Data: 2002-01-14 04:16:52
    Od: s...@p...wirtualnej_polski.pl (-k a m i l)

    W on czas: Sat, 12 Jan 2002 19:28:18 +0100, użytkownik
    Elvira <e...@p...com.pl> otworzył nam oczy:
    >Witam,
    >Czy istnieja jakies organy prawne zajmujace sie przestepstwami dokonywanymi
    >w sieci?

    istnieja wydzielone komorki w policji i prokuraturze - nie ma jakichs
    specjalnych sluzb, jezeli o to chodzi. A przynajmniej nie ma ich
    _oficjalnie_

    >Sprawa dotyczy pewnego czlowieka, ktory od dluzszego czasu z roznych kont
    >e-mailowych wysyla mi obrazliwe i wulgarne wiadomosci.
    [...]
    >zwrocic i czy istnieje w ogole mozliwosc rozwiazania tego problemu.

    istnieje.

    >internecie programu Anonymus, ktory pozwala wysylac maile wpisujac w sciezce
    >nadawcy dowolny adres. Czy istnieja jakies podstawy prawne zabraniajace
    >podobnych praktyk?

    nie jest mi znany przepis prawny, ktory zabranialby korzystania z
    "anonimizerow". A jezeli takowy istnieje, to smialo mozna zainteresowac
    nim Rzecznika Praw Obywatelskich.

    prosze o kontakt na priv, bo szczegoly beda wybiegac poza tematyke tej
    grupy

    pozdr.
    -k a m i l

    --
    suhacz3ki-at-poczta.wp.pl

    Zgodnie z nowym, bardziej agresywnym marketingiem produktów firmy
    OSRAM, produkty tej firmy będą reklamowane pod marką ZASRAM...
    [-kamil]

  • 5. Data: 2002-01-14 18:27:33
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał:

    >Chyba nagłówek?
    Kwestia nazewnictwa :-P TPSA nazywa je "logami" .
    Oto cytat z www: "zebrać istniejące logi związane ze zdarzeniem (czas,
    adres IP) i zgłosić zdarzenie do TP S.A. wypełniając wzór."

    >Jeśli ktoś wysyła maile/newsy przez WWW?
    To masz dane typu kiedy (data, godz.) i skąd je wysłano !
    Kierujesz pretensje do własciciela WWW, ktory udostepniajac usluge z
    cala pewnoscia rejestruje kazdego uzytkownika (moze go
    zidentyfikowac).

    >Nagłówki też można sfałszować, wysyłając mail z czyjegoś serwera przez
    >port chyba 22. Że o anonimowych remailerach nie wspomnę.
    Ee, z lekka wydziwiasz :-/
    Zastanawiam sie czy to ma byc forma rewanżu....

    1. Ktos zadal pytanie (w kwestii prawnej), proszac o radę. Jesli wiesz
    wiecej, lepiej, to na nie odpowiedz !
    2. Nie znam metody fałszowania nagłówkow i calej reszty, nie jestem
    znawca w tej dziedzinie, wiec pozostaje mi wierzyc w to co piszesz.
    3. Zakladajac, ze rzeczy o ktorych wspomniales sa mozliwe, to nie
    sądze, ze znają je ci szarzy 'podszywacze', dowcipnisie, spamm-erzy o
    ktorych bylo w pytaniu. "Znawcy tematu" nie grają w te gierki ! Mają
    inne, ważniejsze 'cele' ;-)

    Artur Golański

  • 6. Data: 2002-01-15 09:16:20
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Nagłówki też można sfałszować, wysyłając mail z czyjegoś serwera przez
    > port chyba 22. Że o anonimowych remailerach nie wspomnę.

    25

    O ile admin jest, za przeproszeniem, dupa i zostawi otwarty relay.