  • 1. Data: 2007-03-03 22:16:23
    Temat: Program komputerowy i prawo autorskie
    Od: "Kokoro" <p...@n...india.com>

    Witam,

    Chciałbym poradzić się grupowiczów w kwestii prawa majątkowego do programu
    komputerowego w przypadku braku umowy pomiędzy zleceniodawcą i twórcą
    programu. Sprawa wygląda tak:

    - zleceniodawca zawiera z twórcą umowę ustną na wykonanie programu.
    - zleceniodawca jest autorem ideii (co program ma robić w ogólnym zarysie).
    Jest również autorem części pomocy do programu (help do programu).
    - zleceniodawca nie płaci żadnego wynagrodzenia twórcy, gdyż umowa (ustna)
    ma charakter współpracy, a zarobione pieniądze (po sprzedaży programu
    firmie) mają byc, zgodnie z tą umową, stosownie podzielone.
    - po napisaniu programu przez twórcę, zleceniodawca chce zmienić charakter
    umowy (ustnej) na umowę o przeniesienie praw majątkowych do programu (za
    określonym wynagrodzeniem), co nie podoba się twórcy.

    I teraz mam pytanie: Czy twórca posiada pełne prawa autorskie do programu,
    mimo że nie jest autorem ideii ? Czy w przypadku braku porozumienia ze
    zleceniodawcą, twórca ma prawo sprzedać program ?

    Bardzo dziękuję za wszelkie odpowiedzi,
    Piotrek

  • 2. Data: 2007-03-04 16:54:15
    Temat: Re: Program komputerowy i prawo autorskie
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Jerzy Sławek napisał(a):
    > Moim zdaniem trzymasz w garści prawie wszystkie asy.
    > Zgodnie z ustawą o prawie autorskim ..., przedmiotem ochrony może być
    > wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury,
    > metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne.
    > ( Art. 1 ust. 2 lit. 1).

    a np design o ile jest jakis nietypowy ? (specyficzne kolory,
    rozmieszczenie kontrolek itp)

    P.

    --
    http://www.niesfornazyta.pl/
    Pierwszy stacjonarny czytnik for typu phpBB/phpBBbyPrzemo (windows/linux)

  • 3. Data: 2007-03-04 16:55:05
    Od: "Jerzy Sławek" <j...@g...com>

[...]
    Natomiast jesli zleceniodawca był współtwórcą - stworzył helpa do programu -
    to problem sie nieco komplikuje, gdyż domniemuje sie równy udział
    wspoltwórcy. Możliwe zaś jest określenie wielkości udziałów twórczych
    sądownie. Jesli zaś nie będziesz uzywał tego helpa i wyeliminujesz go z
    programu, to sądzę że jesteś twórcą , którego prawa podlegaja ochronie.
    Generalnie on zamówił, powiedział co, ty napisałeś i zgodnie z umowa on ma
    prawo do używania programu tzn, ty udzielisz mu na to licencji. Natomiast
    prawa majątkowe pozostają dalej przy tobie.
    Pozdr,
    Jurek

  • 4. Data: 2007-03-04 21:02:49
    Od: "Kokoro" <p...@n...india.com>

    "Jerzy Sławek" <j...@g...com> wrote in message

> [...]
    > twórczych sądownie. Jesli zaś nie będziesz uzywał tego helpa i
    > wyeliminujesz go z programu, to sądzę że jesteś twórcą , którego prawa

    Tak też przypuszczałem. A więc w tym kształcie (z helpem napisanym częsciowo
    przez zleceniodawcę) program może byc sprzedany wyłączne za zgodą obu
    podmiotów - zleceniodawcy i twórcy, jako autorów. Czyli rozumem, że w tym
    przypadku, aby zleceniodawca mógł działać niezależnie, będzie on potrzebował
    zgody twórcy na piśmie lub przekazania praw majątkowych do programu ( ew.
    licencji)?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 5. Data: 2007-03-06 20:33:20
    Od: "Jerzy Sławek" <j...@g...com>

    Moim zdaniem konieczne będzie przekazanie (pisemne i odpłatne) praw
    autorskich majątkowych aby zleceniodawca mógł działac samodzielnie.

    Jesli zas macie działac wspolnie to powinno wystarczyc porozumienie
    określające status majątkowych prawautorskich i podział wplywów z
    licencjonowania programu.
    Jurek