  • 11. Data: 2006-06-23 11:57:56
    Temat: Re: Próby wymuszenia wycofania sprawy z policji
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przemek R.
    [###p...@t...gaze
    ta.pl.###]
    napisał:

    > jakim poplenieniem przestepstwa???????? POwiedzeniem jej znajomym
    jaka
    > ma na ich temat opinie cytujac jej maile?

    Zajrzyj do definicji groźby karalnej zawartej w kodeksie karnym (vide
    art. 115 kk). Gdyby rzeczona osoba po prostu powiadomiła znajomych co
    myśli o nich pytająca, to faktycznie trudno by było znaleźć na to
    jakikolwiek artykuł. Ale jeśli uzależnia ona to opublikowanie od
    wycofania wniosku o ściganie, to mamy klasyczne przestępstwo z art.
    191 kk - zmuszanie do określonego zachowania czyli potocznie szantaż.

    I by nie mnożyć wątków, to do pytającej: Zabezpiecz maila i złóż na
    piśmie do akt sprawy kolejne powiadomienie. Wówczas w jednym i tym
    samym postępowaniu sprawca dostanie dwa zarzuty: 267 i 191 kk i jest
    szansa na poważniejsze konsekwencje prawne dla niego. Inaczej, to będą
    dwa drobiazgi, które obydwa omsknął się jakąś drobną karą albo nawet
    warunkowym umorzeniem.

  • 12. Data: 2006-06-23 12:23:40
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Zajrzyj do definicji groźby karalnej zawartej w kodeksie karnym (vide
    > art. 115 kk).

    ale powiedzenie komus co dana osoba o nim mysli nei uwłacza czci tej
    osoby. Przynamniej wedlug mnie.

    --
    Gość -"Jaki środek antykoncepcyjny jest najskuteczniejszy?"
    Expert -"Spotkałem się z opinią, że najskuteczniejszy jest środek d..y".

  • 13. Data: 2006-06-23 12:42:16
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    W dniu 6/23/2006 1:57 PM, Robert Tomasik wrote :
    > Przemek R.
    > [###p...@t...gaze
    ta.pl.###]

> [...]
    > samym postępowaniu sprawca dostanie dwa zarzuty: 267 i 191 kk i jest
    > szansa na poważniejsze konsekwencje prawne dla niego.

    191 kk? A czemu nie 245 kk. W końcu zawiadamiający (pokrzywdzony) jest
    świadkiem.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 14. Data: 2006-06-23 17:56:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przemek R.
    [###p...@t...gaze
    ta.pl.###]
    napisał:

    > ale powiedzenie komus co dana osoba o nim mysli nei uwłacza czci tej
    > osoby. Przynamniej wedlug mnie.

    To silnie zależy od tego, co tak naprawdę myśli ta osoba. gdyby
    myślała bardzo dobrze o tych znajomych, to pewnie nasz szantażysta by
    groził ujawnieniem tych informacji. Stąd domyślam się, ze pewnie te
    myśli nie były na tyle górnolotne, by nie obawiać się ich ujawnienia.

  • 15. Data: 2006-06-23 17:59:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przemysław Płaskowicki [###p...@p...name.###] napisał:
> [...]
    ta.pl.###]
    > 191 kk? A czemu nie 245 kk. W końcu zawiadamiający (pokrzywdzony)
    jest
    > świadkiem.

    Gdyby szantażysta domagał się zmiany zeznań, to by 245 kk pasowało.
    Ale on raczej domaga się cofnięcia wniosku o ściganie. A to z treścią
    zeznań nie ma nic wspólnego moim zdaniem. Stąd obstaje przy 191 kk.

  • 16. Data: 2006-06-23 19:05:47
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Gdyby szantażysta domagał się zmiany zeznań, to by 245 kk pasowało.
    > Ale on raczej domaga się cofnięcia wniosku o ściganie. A to z treścią
    > zeznań nie ma nic wspólnego moim zdaniem. Stąd obstaje przy 191 kk

    A czy wycofanie zeznan nie jest zmiana zeznan? Jezeli ktos przychodzi na
    policje i mowi "ktos mi wlamal sie na skrzynke", a potem przychodzi po raz
    drugi i mowi "nikt mi sie nie wlamal, chce wycofac sprawe", to nie jest to
    zmiana zeznan? ;-)

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 17. Data: 2006-06-23 19:41:29
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2006-06-23 19:59, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    ta.pl.###]
> [...]
    > Ale on raczej domaga się cofnięcia wniosku o ściganie. A to z treścią
    > zeznań nie ma nic wspólnego moim zdaniem. Stąd obstaje przy 191 kk.

    Nie mam dostępu do komentarza Zolla, ale IMO 245 kk. Takie oto orzeczenie:
    http://www.prawo.lex.pl/czasopisma/osa/5_05.html

    1. Użycie przez sprawcę groźby bezprawnej wobec osoby pokrzywdzonej,
    mającej doprowadzić ją do rezygnacji z powiadomienia organów ścigania o
    popełnionym na jej szkodę przestępstwie, a w rezultacie do złożenia w
    przyszłym postępowaniu obciążających sprawcę zeznań, wyczerpuje znamiona
    występku z art. 245 k.k., a nie z art. 191 § 1 k.k. Przestępstwo z art.
    245 k.k. jest wprawdzie podobne do przestępstwa z art. 191 § 1 k.k., ale
    stanowi kwalifikowaną jego postać, bowiem ochronie podlega wyłącznie
    osoba świadka. [Mutatis mutandis więc także cofnięcie wniosku o ściganie
    -- mój komentarz P.P.]
    2. Pod pojęciem świadka, w ujęciu art. 245 k.k. należy rozumieć nie
    tylko osobę, która ma formalny status świadka, ale również osobę, która
    z powodu swej wiedzy istniejącej dla rozstrzygnięcia może być powołana
    na świadka w postępowaniu sądowym.

    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 17 lutego 2004 r., sygn. II
    AKa 11/04.

    A. Marek w "Prawo Karne" stwierdza to explicite.

    Wreszcie art. 245 kk wspomina o "wywarciu wpływu" a nie o zmianie
    zeznań, przez wywarcie wpływu chyba trzeba rozumieć także cofnięcie
    wniosku o ściganie.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 18. Data: 2006-06-23 21:06:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tiger [###c...@c...pl.###] napisał:

    > A czy wycofanie zeznań nie jest zmiana zeznań? Jeżeli ktoś
    przychodzi na
    > policje i mówi "ktoś mi włamał się na skrzynkę", a potem przychodzi
    po
    > raz drugi i mówi "nikt mi się nie włamał, chce wycofać sprawę", to
    nie
    > jest to zmiana zeznań? ;-)

    Nie zrozumiałeś. Nasz sprawca nie domaga się, by pytająca przyszła i
    powiedziała, że nikt się nie włamał, tylko by wycofała wniosek o
    ściganie. Bo włamanie na cudzą skrzynkę mailową jest przestępstwem
    ściganym na wniosek. Wniosek można cofnąć, co zasadniczo powoduje
    bezkarność sprawcy.

  • 19. Data: 2006-06-23 21:10:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przemysław Płaskowicki [###p...@p...name.###] napisał:

    To wszystko co napisałeś, to oczywista prawda z którą ja nie mam
    zamiaru nawet polemizować. Ale tutaj sprawcy nie chodzi o
    niepowiadamianie organów ścigania a o wycofanie wniosku o ściganie.
    Samo w sobie dążenie do ugody połączonej z cofnięciem wniosku o
    ściganie nie jest w sumie niczym nagannym. W tej akurat sytuacji
    naganny jest sposób. Bo gdyby sprawca zaproponował pytającej 10.000 zł
    odszkodowania w zamian za cofniecie wniosku o ściganie, to nikt nie
    miał by nic do tego. Takie rzeczy się zdarzają i nikt nie próbuje tego
    blokować, bo i po co.