  • 1. Data: 2006-06-23 05:19:59
    Temat: faktura proforma
    Od: lukasz<l...@t...pl>

    Witam
    generalnie problem nie jest moj bo zasłyszany przez przypadek ale mnie zaciekawił :
    Mianowicie zakupując towar od firmy(f-ma zagraniczna) dostaję fakturę proforma i
    na jej podstawie np płacę zaliczkę ale odbierając towar (cala partię)
    otrzymuje juz rzeczywista fakture (tzn nie proforma) i czy może ona róznic sie
    wartościa np czy ceny zawarte w fakturze "wlaściwej " moga odbiegać od cen
    zawartych w fakturze proforma ?

    ew gdzie mogę sobie poszukać informacji na podobne tematy np jakas książka ?

    Pozdrawiam Łukasz

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2006-06-23 12:01:52
    Temat: Re: faktura proforma
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    lukasz [###l...@t...pl.###] napisał:

    Faktura pro forma pełni rolę oferty handlowej. A zatem nie powinna się
    różnić od wystawionej ostatecznie faktury, chyba że strony się
    porozumiały co do tego faktu. Generalnie po otrzymaniu wyższej faktury
    ostatecznej spokojnie - moim zdaniem - możesz uregulować należność do
    wysokości faktury pro forma jako należności wynikającej z umowy i
    odmówić zapłaty pozostałej kwoty domagając się faktury korygującej. Na
    mniejszą kwotę faktura ostateczna może być, choć oczywiście i tu
    również możesz się uprzeć i zapłacić więcej żądając korekty faktury.
    Inaczej przecież nie miała by żadnego sensu instytucja faktury pro
    forma.

  • 3. Data: 2006-06-23 12:34:51
    Od: MiKeyCo <m...@w...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Na
    > mniejszą kwotę faktura ostateczna może być

    Jeśli strony uzgodniły kwotę wyższą to faktura nie może być niższa,
    chyba, że zmienią ustalenia. W pewnych przypadkach niższa cena może być
    sporym problemem pomimo oszczędności.
    A w przypadku, gdy klient zapłacił na podstawie faktury pro forma, to
    oczywiście o innej fakturze (kwocie na niej i przedmiocie) w ogóle nie
    może być mowy.

    Zapewne Robercie, chciałeś to dodać, ale Ci się zapomniało. :)

    --
    pzdr, MiKeyCo

  • 4. Data: 2006-06-23 13:34:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    MiKeyCo [###m...@w...pl.###] napisał:
> [...]
    nie
    > może być mowy.
    > Zapewne Robercie, chciałeś to dodać, ale Ci się zapomniało. :)

    Nie, no jeśli sprzedawca zwróci klientowi część pieniedzy, to nie
    widzę powodu, by sama faktura nie mogła zawierać takiej niższej kwoty.
    Oczywiście jest to umowa cywilno prawna i jako taka podlega akceptacji
    przez obydwie strony. Podobnie, gdy w wyniku porozumienia strony
    uzgodnią większą kwotę. Kupujący dopłaci, zaś sprzedający wystawi
    fakturę na wyższą kwotę. Stąd też nie zapomniałem, tylko nie widzę
    związku pomiędzy faktycznym uregulowaniem należności, a możliwością
    renegocjacji wysokości zobowiązania i odpowiednim udokumentowaniem
    tego w fakturze.

  • 5. Data: 2006-06-24 11:34:19
    Od: MiKeyCo <m...@w...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > Oczywiście jest to umowa cywilno prawna i jako taka podlega akceptacji
    > przez obydwie strony. Podobnie, gdy w wyniku porozumienia strony

    Tak, ale bez związku z pytaniem wprowadziłeś zgodę obu stron. A takiej
    nie ma biorąc pod uwagę post Lukasza, który jest zaskoczony przez ową
    zmianę.

    > Stąd też nie zapomniałem, tylko nie widzę
    > związku pomiędzy faktycznym uregulowaniem należności, a możliwością
    > renegocjacji wysokości zobowiązania i odpowiednim udokumentowaniem
    > tego w fakturze.

    Zmiana umowy jest możliwa, lecz w opisanym przypadku jej nie było. Zaś
    jeśli płatność wykonana, to faktura musi do dokumentować. I do tego
    etapu nie ma możliwości zmiany czekogokolwiek a pojawia się konieczność
    korekty faktury.

    --
    pzdr, MiKeyCo

  • 6. Data: 2006-06-24 19:34:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    MiKeyCo [###m...@w...pl.###] napisał:

> [...]
    > jeśli płatność wykonana, to faktura musi do dokumentować. I do tego
    > etapu nie ma możliwości zmiany czekogokolwiek a pojawia się

    Starałem się sprawę wyjaśnić całościowo i przedstawić warunki, na
    jakich faktura końcowa może być inna od faktury pro forma. Jak celnie
    zauważyłeś w in rem tej zgody dwustronnej nie było.

  • 7. Data: 2006-06-26 07:31:47
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 23 cze o godzinie 14:01, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik napisał(a):

    > Faktura pro forma pełni rolę oferty handlowej. A zatem nie powinna się
    > różnić od wystawionej ostatecznie faktury,

    Z definicji faktura pro-forma jest fakturą fikcyjną pełniącą rolę oferty
    handlowej.
    Jest ona wystawiana przed zawarciem transakcji towarowej i przysyłana przez
    dostawcę razem z ofertą lub potwierdzeniem przyjęcia zamówienia do
    wykonania, ewentualnie przedkładana w ślad za towarami wysyłanymi na próbę
    na sprzedaż konsygnacyjną (oddanie w komis, sprzedaż na rachunek
    wierzyciela).

> [...]
    > jako należności wynikającej z umowy i odmówić zapłaty pozostałej kwoty

    Ależ skąd Ci Robert wzięła się faktura ... korygująca???
    Co chcesz skorygować?
    Fakturę korygującą wystawia się w ściśle określonych przypadkach i na
    podstawie .... dowodu sprzedaży jakim jest faktura VAT.
    A nie jakiś świstek ofertowy w postaci pro-formy.

    --
    Herbi
    26-06-2006 09:31:35

  • 8. Data: 2006-06-26 14:10:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Herbi [###z...@o...pl.###] napisał:

> [...]
    próbę
    > na sprzedaż konsygnacyjną (oddanie w komis, sprzedaż na rachunek

    Odnoszę wrażenie, że nie przeczytałeś nawet tej części mojego posta,
    którą zacytowałeś. Wszak jak wół napisałem dokładnie to samo.

    > Ależ skąd Ci Robert wzięła się faktura ... korygująca???
    > Co chcesz skorygować?

    Chcę korygować tę ostateczną fakturę, która opiewa na wyższą, niż
    uzgodniono fakturą pro forma cenę.

    > Fakturę korygującą wystawia się w ściśle określonych przypadkach i
    na
    > podstawie .... dowodu sprzedaży jakim jest faktura VAT.
    > A nie jakiś świstek ofertowy w postaci pro-formy.

    Dokładnie tak. Tylko czemu próbujesz mnie do tego przekonać, to tego
    już nie wiem. Przecież o tym właśnie pisałem.