  • 1. Data: 2005-04-02 17:31:37
    Temat: Problemy z długami brata !!
    Od: "Jakub P." <k...@n...wp.pl>

    Bardzo proszę o poradę, co zrobić w następującej sytuacji.
    Brat był właścicielem 1/6 części domu oraz działki, na której stoi ten dom.
    Część tę dostał w sprawie spadkowej po zmarłym ojcu. Ja dostałem również 1/6
    i mama 1/6. Poza tym mama miała już 3/6, więc ma teraz 4/6.
    Firma brata przeżyła załamanie finansowe, więc brat jakieś pół roku temu
    dał mi przez notariusza swoją część domu w formie darowizny. Notariusz
    sprawdził hipotekę i księgi wieczyste, czy aby nie spoczywa na nich jakieś
    obciążenie domu - było czysto.
    Teraz (wczoraj) dostaję pismo od komornika, że rozpoczyna windykację na
    1/6 części mojego domu za długi brata.
    Jakim prawem chce zająć coś, co nie należy do mojego brata ??
    Jeśli chciałby podważyć darowiznę brata, to czy odbyłoby się to w sądzie
    ??
    Jaką korzyść miałby komornik z 1/6 (zaznaczam niewydzielonej) części
    domu i działki - czy może ją sprzedać ?? Przecież ja, moja rodzina i moja
    mama tu mieszkamy??
    Czy komornik znalazłby chętnego na 1/6 domu z mieszkańcami ??
    Bardzo proszę o pomoc. Jestem w szoku.
    Jakub P.
    k...@n...wp.pl

  • 2. Data: 2005-04-02 18:02:49
    Temat: Re: Problemy z długami brata !!
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Goomich napisał(a):

    > No to bedizecie mieszkać w 1/6 u kogoś innego.

    > A z takim pytaniem, to do wróżki.

    Myślę, że chętnego na udział w domu nie będzie.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 3. Data: 2005-04-02 18:18:23
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Jakub P." <k...@n...wp.pl> naskrobał/a w

    > Firma brata przeżyła załamanie finansowe, więc brat jakieś pół roku
    > temu dał mi przez notariusza swoją część domu w formie darowizny.

    To podpada pod kodeks karny.

    > Teraz (wczoraj) dostaję pismo od komornika, że rozpoczyna
    > windykację na
    > 1/6 części mojego domu za długi brata.

    W piśmie było napisane, że chodzi o twoją część?

    > Jakim prawem chce zająć coś, co nie należy do mojego brata ??

    Może ta darowizna nie była jeszcze wpisana do księgi wieczystej? Albo
    wniosek o wpis hipoteki/wzmianki o egzekucji trafił do KW wcześniej niż
    ten o darowiźnie?

    > Jeśli chciałby podważyć darowiznę brata, to czy odbyłoby się to
    > w sądzie??

    Tak, skargę pauliańską wnosi się przeciw osobie trzeciej (w tym wypadku
    to ty.)

    > Jaką korzyść miałby komornik z 1/6 (zaznaczam niewydzielonej)
    > części
    > domu i działki - czy może ją sprzedać ??

    Tak.

    > Przecież ja, moja rodzina i
    > moja mama tu mieszkamy??

    No to bedizecie mieszkać w 1/6 u kogoś innego.

    > Czy komornik znalazłby chętnego na 1/6 domu z mieszkańcami ??

    A z takim pytaniem, to do wróżki.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Elfy do rezerwatu!

  • 4. Data: 2005-04-02 18:59:02
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Goomich napisał(a):

    > To podpada pod kodeks karny.

    W przypadku majątku osobistego??

    M.

  • 5. Data: 2005-04-02 19:49:52
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Maciej Bebenek napisał(a):

    > W przypadku majątku osobistego??

    a dlaczego nie?

    KG

  • 6. Data: 2005-04-02 19:56:12
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> naskrobał/a w

    > W przypadku majątku osobistego??

    Coś nie tak?

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    A bus station is where buses stop. A train station is trains stop. On my desk is a
    work station...

  • 7. Data: 2005-04-02 21:44:21
    Od: "Jakub P." <k...@n...wp.pl>

    > To podpada pod kodeks karny.
    (Nie wiem, jak to jest w prawie, ale wyobrażam sobie to w ten sposób, że
    jeśli ja jestem komuś winien np. pieniądze i mam telewizor, to mogę go komuś
    podarować bezkarnie, dopóki na tym telewizorze nie ma naklejki -ZAJĘTE PRZEZ
    .., wiem, że dom to nie telewizor, nie ta wartość i naklejki też nie
    będzie - ale zasada powinna być ta sama)

    > W piśmie było napisane, że chodzi o twoją część?
    Nie, było napisane, że chodzi o część brata - tylko że on już żadnej części
    nie ma.

    > Może ta darowizna nie była jeszcze wpisana do księgi wieczystej? Albo
    > Wniosek o wpis hipoteki/wzmianki o egzekucji trafił do KW wcześniej niż
    > ten o darowiźnie?
    Potwierdzenie o wpisie do KW darowizny brata dostałem bardzo szybko, może po
    tygodniu od podpisania u notariusza. Podejrzewam, że jeśli komornik
    dokonałby jakiegokolwiek wpisu do ksiąg, to, jako współwłaściciel, byłbym o
    tym zawiadomiony - a nie byłem.

    > Tak, skargę pauliańską wnosi się przeciw osobie trzeciej (w tym wypadku
    > to ty.)
    To chyba komornik od tego powinien zacząć.

    > Tak.
    Ale jak sprzeda coś, co sam w swoim piśmie zaznaczył, że nie jest
    wydzielone. Przecież podzielenie domu jednorodzinnego na 6 nie jest takie
    proste.

    > A z takim pytaniem, to do wróżki.
    Masz rację, że to pytanie bez sensu, ale chciałem zaznaczyć, że to mizerna
    korzyść finansowa dla komornika takie zajęcie (mam nadzieję, że w
    poniedziałek mu to uświadomię)

  • 8. Data: 2005-04-02 22:01:43
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@n...wp.pl> napisal(a):

> [...]
    > .., wiem, że dom to nie telewizor, nie ta wartość i naklejki też nie
    > będzie - ale zasada powinna być ta sama)

    No i niestety nie... Nie wolno wyzbywać się majątku w celu uniknięcia jego
    zajęcia. Jeśli ktoś ten cel jest w stanie udowodnić, to klapa.

    > Masz rację, że to pytanie bez sensu, ale chciałem zaznaczyć, że to mizerna
    > korzyść finansowa dla komornika takie zajęcie (mam nadzieję, że w
    > poniedziałek mu to uświadomię)

    Są szanse, aczkolwiek komornicy nie lubią "wyprzedawania się" dłużników.
    Tak czy inaczej egzekucja z części nieruchomości jest bardzo trudna i
    generalnie nieopłacalna, o ile to nie jest 1/6 Luwru. :) Sam pomyśl -
    czy kupiłbyś na aukcji, nawet tanio, 1/6 czyjegoś domu? Lepiej na piwo
    iść za tę forsę.
    --
    Samotnik

  • 9. Data: 2005-04-02 22:32:22
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Jakub P." <k...@n...wp.pl> naskrobał/a w

> [...]
    > telewizor, to mogę go komuś podarować bezkarnie, dopóki na tym
    > telewizorze nie ma naklejki -ZAJĘTE PRZEZ ..,

    Ale jeśli wierzyciel się o tym dowie, to może po pierwsze domagać się aby
    to darowanie było bezskuteczne wobec niego, a po drugie może złożyć
    zawiadomienie o przestępstwie.

    > Nie, było napisane, że chodzi o część brata - tylko że on już żadnej
    > części nie ma.

    No to może skarga pauliańska przeszła? Ewentulanie komornik dostał
    przeterminowany odpis. Prawie na pewno to.

    Jak chcesz możesz złożyć powództwo przeciwegzekucyjne z art. 841 par 1:

    Osoba trzecia może w drodze powództwa żądać zwolnienia zajętego
    przedmiotu od egzekucji, jeżeli skierowanie do niego egzekucji narusza
    jej prawa.

    Ale najpewniej z wydziału ksiąg wieczystych odpiszą komornikowi, że ta
    1/6 już nie należy do twojego brata.

    > Podejrzewam, że jeśli
    > komornik dokonałby jakiegokolwiek wpisu do ksiąg, to, jako
    > współwłaściciel, byłbym o tym zawiadomiony - a nie byłem.

    Nie zawiadamia się.

    > To chyba komornik od tego powinien zacząć.

    To nie komornik jest tutaj stroną.

    > Ale jak sprzeda coś, co sam w swoim piśmie zaznaczył, że nie jest
    > wydzielone. Przecież podzielenie domu jednorodzinnego na 6 nie jest
    > takie proste.

    A ty z matką podzieliliscię dom na 2 części?

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Jak wygenerowac ciag znakow o bardzo dobrej losowosci? Posadzic usera przed vi i
    kazac mu wyjsc.

  • 10. Data: 2005-04-03 08:30:14
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 3 kwi o godzinie 00:01, na pl.soc.prawo, Samotnik napisał(a):

    > No i niestety nie... Nie wolno wyzbywać się majątku w celu uniknięcia jego
    > zajęcia. Jeśli ktoś ten cel jest w stanie udowodnić, to klapa.

    Wyzbywanie wyzbywaniem, ale istotna jest chyba data powstania 'wyzbycia"
    się - nie sądzisz?
    Przecież ze swoimi włościami każdy ma prawo robić co i kiedy chce - daruje
    bratu i basta. A to że za np. miesiąc powstanie zadłużenie to komornik
    raczej nie może powoływać się na "wyzbywanie się" majątku. Bo przecież
    wyzbył się *przed* powstaniem zadłużenia, a nie po jego powstaniu.

    W tym przypadku pytający nie opisał dat, więc *może* Twoja sugestia nie
    mieć zastosowania.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423