  • 1. Data: 2006-03-17 17:43:23
    Temat: Problem z prawami autorskimi
    Od: art <n...@m...com>

    Witam,

    Mam nastepujacy, zawily dosc problem.

    Napisalem wraz ze znajomym ksiazke - pewna biografie. Ksiazka byla wydana
    przez naszego wspolnego znajomego, z ktorym wowczas wspolpracowalismy,
    bardziej dla idei niz pieniedzy - on wylozyl pieniadze, zajal sie
    skladem, drukiem, sprzedaza. Nie byl podpisany zaden papier, na nic. Po
    prostu kolezenski uklad ktorego efektem byla ksiazka.

    Relacje miedzy nami (tzn. autorami a wydawca) sie zmienily i - mozna
    rzecz - pokruszyly. Dzisiaj sie dowiedzialem od wydawcy, ze on - jako
    pomyslodawca ksiazki (?!) informuje nas, ze nie wolno nam przygotowac
    drugiego wydania tej ksiazki lub nawet nowej ksiazki na ten temat, gdyz
    on sie na to nie zgadza. Stwierdzil, ze jesli w potencjalnym, nowym
    wydawnictwie znalazlby elementy tego starego, oddaje sprawe do sadu.

    Po pierwsze, jako ze jest to _biografia_, tresc ksiazki w odniesieniu do
    wczesniejszych lat nie zmienilaby sie, a jedynie uleglaby korekcie i
    poszerzeniu. Ciezko pisac cos innego, jesli materialy historyczne mowia
    konkretnie "jak bylo".

    Po drugie, material prasowy, fotograficzny i - ogolnie mowiac - wszystkie
    materialy, na kanwie ktorych powstalo pierwsze wydanie byl zbierany
    wylacznie przez nas, autorow. My go tez przechowujemy i archiwizujemy.
    Wklad wydawcy opiewal na jeden wywiad (z kilkudziesieciu jakie byly
    przeprowadzone).

    Po trzecie, kwestia samego "tworu" jaki ksiazke wydal. Wydawca ma firme,
    zalozmy nazywajaca sie KURNIK. Na okladce ksiazki jednak widnieje nazwa
    (przykladowo) BURAK, a na stronie edytorskiej pisze:

    (c) 2000 by BURAK

    (nieco nizej)

    BURAK
    firma KURNIK
    (dane teleadresowe)

    Czy takie wydanie pod nazwa "sztucznego" tworu, a nie firmy jest legalne?

    Zeby komplikacji nie bylo za malo, jako wydawcy wpisane sa dwie osoby -
    wydawca i jeden z autorow (nie ja). Jest to oczywiscie tylko informacja
    zawarta w ksiazce (i innych wydawnictwach, jakie firmowali w ten sposob),
    natomiast nie ma przelozenia na papier - nic nie bylo podpisane, byla
    umowa ustna. Nie wiem czy cos to zmienia.

    Konczac ten przydlugi i zawily post (i liczac na Wasza pomoc), moje
    pytanie sprowadza sie w zasadzie do kilku kwestii:

    - Jesli planuje (sam lub z wspolautorem tamtej ksiazki) nowa,
    zdecydowanie poszerzona ksiazke na ten sam temat, to czy wydawca
    poprzedniej moze mnie zaskarzyc za wydanie tytulu na ten temat, jesli on
    twierdzi (nieslusznie zreszta) ze byl pomyslodawca tamtej?

    - Jesli przygotowuje nowa ksiazke, czy mam prawo korzystac ze swoich
    wlasnych materialow, jakich uzywalem do przygotowania tamtej ksiazki? Sa
    to np. wywiady zarejestrowane na tasmach magnetofonowych, kserokopie
    artykulow etc. Zdaniem wydawcy NIE MAM PRAWA korzystac z materialow jakie
    zdobylem przy pracy nad tamta ksiazka (jak dla mnie kompletna bzdura).

    - Czym moze mi zagrozic wydawca w wypadku gdyby opublikowal nowa ksiazke
    na ten sam temat pod innym tytulem? Czy w ogole ma jakies prawne
    podstawy.

    Przypominam, ze ja ani drugi autor nie podpisywalismy ZADNEGO dokumentu
    przy okazji wydania tamtej ksiazki.

    Prosilbym o jakies porady, sugestie i wskazowki. Jesli cos jest niejasne
    (a wiem, ze przy takim zagadnieniu byc moze), prosze o info, postaram sie
    wyjasnic, dookreslic.

    Z gory serdecznie dziekuje za pomoc,
    Pozdrawiam, M.

  • 2. Data: 2006-03-17 22:54:23
    Temat: Re: Problem z prawami autorskimi
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

    > Czy takie wydanie pod nazwa "sztucznego" tworu, a nie firmy jest legalne?

    jak najbardziej, to mogla byc np. nazwa dzialu tej firmy, badz cokolwiek...

> [...]
    > poprzedniej moze mnie zaskarzyc za wydanie tytulu na ten temat, jesli on
    > twierdzi (nieslusznie zreszta) ze byl pomyslodawca tamtej?

    rozumiem, ze nie macie nic na pismie, wiec moze was zaskarzyc, jesli potrafi
    udowodnic, ze ma prawa do tego tekstu, ktorych nie ma jesli jest tak jak
    piszesz... bo tutaj wazne jest, czy byliscie podani jako autorzy tego
    tekstu, bo jesli nie, to wszystko wskazuje na to, ze byla to tamta firma i
    nic do tego nie macie...

> [...]
    > artykulow etc. Zdaniem wydawcy NIE MAM PRAWA korzystac z materialow jakie
    > zdobylem przy pracy nad tamta ksiazka (jak dla mnie kompletna bzdura).

    hmmm, spytaj sie go czy wszystkie notatki masz mu przekazac, czy zniszczyc
    :), przeciez to jest smieszne :)

    > - Czym moze mi zagrozic wydawca w wypadku gdyby opublikowal nowa ksiazke
    > na ten sam temat pod innym tytulem? Czy w ogole ma jakies prawne
    > podstawy.

    nie powinienes miec problemow, jesli bylem zapisany jako wspolautor w tamtej
    ksiazce...

    > Przypominam, ze ja ani drugi autor nie podpisywalismy ZADNEGO dokumentu
    > przy okazji wydania tamtej ksiazki.

    duuuzy blad :)

    > Prosilbym o jakies porady, sugestie i wskazowki. Jesli cos jest niejasne
    > (a wiem, ze przy takim zagadnieniu byc moze), prosze o info, postaram sie
    > wyjasnic, dookreslic.

    dobrze myslisz, gosciu chce was zastraszyc, jesli masz notatki, nagrania,
    "dowody" tego, ze jestes autorem, nie masz problemu.

    > Z gory serdecznie dziekuje za pomoc,
    > Pozdrawiam, M.

    pozdrawiam
    pawel

  • 3. Data: 2006-03-17 23:03:24
    Od: art <n...@m...com>

    "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl> wrote in

> [...]
    > autorzy tego tekstu, bo jesli nie, to wszystko wskazuje na to, ze byla
    > to tamta firma i nic do tego nie macie...

    Bbylismy podani na okladce, na stronie glownej i mozna bez watpienia
    zidentyfikowac kto jest autorem. Pojawila sie standardowa klauzula (c) by
    (nazwa firmy) i notka o "wszystkich prawach zastrzezonych", ale one
    dotycza przeciez tego konkretnego wydawnictwa, a nie mysli w nim
    zawartych.

    > hmmm, spytaj sie go czy wszystkie notatki masz mu przekazac, czy
    > zniszczyc
    >:), przeciez to jest smieszne :)

    no tak mi sie tez wydaje :) to tak, jakbym nie mogl np. napisac artykulu
    na ten sam temat, bo wiedze zdobylem przy pisaniu ksiazki i wydawca ma
    wylacznosc na moja wiedze - w ta strone to zmierza.

    > duuuzy blad :)

    Wiem, pierwszy i ostatni raz. Choc nie wiem czy dobrze rozumuje, ale z
    drugiej strony (zakladam zupelnie hipotetycznie) rownie dobrze my mozemy
    jako autorzy probowac mu udowodnic, ze ksiazka zostala wydana bezprawnie
    i bez naszej wiedzy, skoro nie ma na to papierow. (To jednak tylko w
    strefie zalozen, nie mam rzecz jasna zamiaru niczego takiego dowodzic.)

    > dobrze myslisz, gosciu chce was zastraszyc, jesli masz notatki,
    > nagrania, "dowody" tego, ze jestes autorem, nie masz problemu.

    no dobre kilkanascie kilogramow dowodow :)

    Pozdrawiam,M.

  • 4. Data: 2006-03-17 23:35:32
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *art* wypowiedziała te słowa:

> [...]
    > poprzedniej moze mnie zaskarzyc za wydanie tytulu na ten temat, jesli
    > on twierdzi (nieslusznie zreszta) ze byl pomyslodawca tamtej?

    Skoro nie doszło do zawarcia żadnej umowy to nie sposób twierdzić, że
    doszło do przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworu na owego
    wydawcę. Zatem jego pogróżki są czczą gadaniną.

> [...]
    > kserokopie artykulow etc. Zdaniem wydawcy NIE MAM PRAWA korzystac z
    > materialow jakie zdobylem przy pracy nad tamta ksiazka (jak dla mnie

    Bzdura, oczywiście możesz korzystać z efektów swojej pracy, skoro nie
    doszło do zbycia praw do w.w. materiałów.

    > - Czym moze mi zagrozic wydawca w wypadku gdyby opublikowal nowa
    > ksiazke na ten sam temat pod innym tytulem? Czy w ogole ma jakies
    > prawne podstawy.

    Skoro nie ma papierów to doszło do udzielenia licencji niewyłącznej. A
    niewyłączną dziś udzielasz wydawnictwu A a następnie wydawnictwu B.

    > Przypominam, ze ja ani drugi autor nie podpisywalismy ZADNEGO
    > dokumentu przy okazji wydania tamtej ksiazki.

    Przypomnij to swojemu "partnerowi" i poproś, żeby rozpoznał temat jak
    się to ma do jego pozycji prawnej w ew. sporze ;-)

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||

  • 5. Data: 2006-03-18 11:50:07
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Olgierd napisał(a):
> [...]
    > doszło do przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworu na owego
    > wydawcę. Zatem jego pogróżki są czczą gadaniną.

    a tak zdrugiej strony skoro nie ma pisemnej umowy to czy wydawca mial
    prawo w ogole to wydrukowac ? :-)

    P.

  • 6. Data: 2006-03-18 12:10:10
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Przemek R.* wypowiedziała te
    słowa:

    > a tak zdrugiej strony skoro nie ma pisemnej umowy to czy wydawca mial
    > prawo w ogole to wydrukowac ? :-)

    Miał jeśli doszło do udzielenia licencji. Ze słów autora wątku rozumiem,
    że to akurat miało miejsce.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    ||| gsm: +48502defunk ||| JID: o...@j...org |||