  • 1. Data: 2005-12-04 19:18:44
    Temat: Problem z biurem podróży z Niemiec
    Od: "Puchy" <p...@w...pl>

    Witam serdecznie,

    Mam problem z niemieckim biurem podróży i proszę o pomoc.

    Pod koniec października zamówiłem przez Internet wycieczkę.

    Pocztą (tradycyjną J) miałem otrzymać potwierdzenie rezerwacji z numerem
    konta, na które należało przelać pieniądze. Ponieważ w ciągu 9 dni nie
    otrzymałem żadnego listu, a minął termin w ciągu, którego miałem opłacić
    ubezpieczenie od ewentualnych kosztów rezygnacji, wysłałem informację do
    biura, że zmuszony jestem zrezygnować z ich usług. Przeczuwając, że coś jest
    nie tak, następnego dnia zadzwoniłem do biura dowiedzieć się czy moja
    rezygnacja została anulowana. Niestety nikt nie mówił po angielsku. W
    kolejne dni wykonałem jeszcze dwa telefony i dopiero za trzecim razem udało
    mi się połączyć z osobą, która mówiła po angielsku. Poinformowała mnie, że
    moja rezerwacja nie jest anulowana i żeby przesłać jej kopię maila, którego
    wysłałem do biura, co też zaraz zrobiłem. Po 2-óch dniach otrzymałem
    odpowiedź, że muszę zapłacić bardzo wysokie opłaty anulacyjne. I znowu
    pojawiło się pytanie z ich strony, co mają zrobić z moja rezerwacją. Na to
    ponownie ich poinformowałem, że moją podróż anulowałem 8 dni temu i nie
    zmienię zdania.

    Napisałem również, że nie zgadzam się na zapłatę kosztów anulacjiwycieczki,
    ponieważ anulacja była nie z mojej winy, a ponadto w mail-u, który od nich
    otrzymałem (wysłanym w trakcie procesu rezerwacji przez internet) była
    zawarta informacja, że mam dziesięć dni od daty bookowania na wycofanie się
    z rezerwacji.

    Na to otrzymałem informację, że mnie obowiązują warunki, jakie musiałem
    zaakceptować w trakcie bookowania przez Internet i jeżeli nawet dostałem
    maila z dokumentem, w którym było napisane, że mam 10 dni na ewentualne
    wycofanie się z rezygnacji, to musi być to jakiś błąd. Oczywiście napisałem,
    że nie mogę się z tym zgodzić i wysłałem kopię maila z informacją, jaką
    dostałem od nich w trakcie procesu bookowania.

    Następnie zapadła cisza. Na 2 dni przed planowaną (wydawało się anulowaną)
    podróżą odebrałem telefon z Niemiec. Dzwoniła Pani, która coś mówi do mnie
    po niemiecku. Poprosiłem o połączenie z osobą, która mówi po angielsku. I
    znowu trafiłem do dobrze mi już znanej Pani z niemieckiego biura.

    Pani poinformowała, że jutro mam wylot na wycieczkę, a oni ciągle nie
    dostali zapłaty.

    Byłem kompletnie zaskoczony. Spytałem jak to możliwe, skoro mój wyjazd
    został anulowany 2 tygodnie temu i o co tu w ogóle chodzi. Pani
    poinformowała mnie, że mój wyjazd ciągle nie jest anulowany, ale jak chce to
    oni to dzisiaj zrobią. Zaprotestowałem i powiedziałem, że nie dzisiaj tylko
    2 tygodnie temu anulowałem tę podróż. Otrzymałem odpowiedź, że to przecież
    nie ma znaczenia, kiedy była zrobiona anulacja podróży, bo i tak opłaty
    anulacyjne są takie same (co oczywiście nie było prawdą).

    Zaprotestowałem ponownie i spytałem, co z kopią dokumentu, który do niej
    wysłałem, a w którym była informacja o możliwości anulowania wyjazdu.
    Otrzymałem odpowiedź, że nie jest przy swoim komputerze, najlepiej żebym
    jest zacytował to zdania, a tak w ogóle to nie ma znaczenia, bo i tak muszę
    zapłacić opłatę anulacyjną. Następnie "przemiła" Pani rozłączyła się.

    Po tygodniu otrzymałem list z Niemiec z informacją, że moja wycieczka
    została anulowana i muszę zapłacić opłatę anulacyjną. Oczywiście wysokość
    opłaty anulacyjnej została policzona tak jakbym anulował wycieczkę na dzień
    przed wyjazdem!!!!!

    Prawdę mówiąc nie wiem, co dalej z tym zrobić.

    Czy ktoś mógłby mi zasugerować, jakie kroki powinienem teraz podjąć?

    Może powinienem zwrócić się o pomoc do jakieś instytucji - Komitet
    Integracji Europejskiej?

    A może już czas na jakąś pomoc prawną? Może macie kogoś godnego polecenia
    (jestem z Warszawy)?

    Z góry dziękuję za pomoc,

    Pozdrawiam,

    Tomek

    E-mai: p...@w...pl

  • 2. Data: 2005-12-04 19:29:40
    Temat: Re: Problem z biurem podróży z Niemiec
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Puchy napisał(a):
    > Może powinienem zwrócić się o pomoc do jakieś instytucji

    http://www.konsument.gov.pl/

    KG

  • 3. Data: 2005-12-04 19:34:11
    Od: Terra <t...@y...com>

    Puchy napisał(a):
> [...]
    > Integracji Europejskiej?
    >
    > A może już czas na jakąś pomoc prawną? Może macie kogoś godnego polecenia

    czesc,
    faktycznie dziwna sytuacja,
    pamietaj o zachowaniu wszelkich pism, najlepiej wydrukuj je sobie i
    razem trzymaj w jednej teczce, zeby przez przypadek nie zginely
    skoro poczatkowa faza odbywala sie przez internet, pewnie nie posiadasz
    podpisanych dokumentow, takie bylyby najlepsze, ale i tak trzymaj to
    wszystko, co masz,

    wiesz, moim zdaniem, nie zajmuj sie ta sprawa, niektore male biura moga
    liczyc na to, ze zgarna od ludzi w ten sposob latwa kase,

    jesli im sie to jednak nie uda, nie powinni w zaden sposob, poza
    dziwnymi upomnieniami, egzekwowac oplaty, gdyz wg twojej opowiesci nie
    maja ku temu odpowiednich podstaw prawnych,

    jesli ty to przemilczysz spokojnie, sprawa powinna ucichnac,

    jesli jednak mieliby cos w umowie, ktora podpisales, lub jakies
    dodatkowe zabezpieczenia w postaci innych dokumentow, warto abys
    poczekal i pozwolil im na inicjatywe, gdyz przy tak malych kwotach, o
    jakie pewnie idzie, nie bedzie im sie to oplacalo,

    zycze cierpliwosci i spokoju, wez ich na przetrzymanie,
    a dla bezpieczenstwa sprawdz jeszcze dokladnie, co jest w dokumentacji i
    co podpisales, bo moze przeoczyles jakis wpis odnosnie konsekwencji
    rezygnacji

    pozdr!
    Terra

  • 4. Data: 2005-12-04 20:40:58
    Od: scream <n...@p...pl>

    Terra napisał(a):
> [...]
    > poczekal i pozwolil im na inicjatywe, gdyz przy tak malych kwotach, o
    > jakie pewnie idzie, nie bedzie im sie to oplacalo,

    Ale, ale.. Spokojnie. Kupował w Polsce, więc obowiązuje go prawo
    polskie. A według tego prawa w ciagu 10 dni może odstąpić od takiej
    umowy nie ponosząc za to żadnych konsekwencji. Ba, takie samo prawo jest
    w Niemczech i innych krajach UE. Więc nie ma co się martwić.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2005-12-04 20:43:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    scream napisał(a):
    > Ale, ale.. Spokojnie. Kupował w Polsce, więc obowiązuje go prawo
    > polskie.

    a podstawa tego twierdzenia?

    KG

  • 6. Data: 2005-12-04 21:13:18
    Od: scream <n...@p...pl>

    kam napisał(a):
    > a podstawa tego twierdzenia?

    Art. 70 §2 KC. W razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w
    miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej
    przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej
    przyjęciu nie jest potrzebne - w miejscu zamieszkania składającego
    ofertę w chwili zawarcia umowy.

    Do tego należy jeszcze dodać, że to co znajduje się na stronach WWW nie
    stanowi oferty w rozumieniu prawa (Art. 71 KC).

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 7. Data: 2005-12-04 21:24:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    scream napisał(a):

> [...]
    >
    > Do tego należy jeszcze dodać, że to co znajduje się na stronach WWW nie
    > stanowi oferty w rozumieniu prawa (Art. 71 KC).

    Nie pytałem o miejsce zawarcia umowy według polskiego prawa, tylko o
    przepis, który nakazywałby to prawo w ogóle zastosować do tej umowy.

    KG

  • 8. Data: 2005-12-04 21:28:29
    Od: scream <n...@p...pl>

    kam napisał(a):
    > Nie pytałem o miejsce zawarcia umowy według polskiego prawa, tylko o
    > przepis, który nakazywałby to prawo w ogóle zastosować do tej umowy.

    Niezbyt rozumiem o co Ci chodzi, uściślij.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 9. Data: 2005-12-04 21:30:22
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    scream napisał(a):
    > Niezbyt rozumiem o co Ci chodzi, uściślij.

    Na jakiej podstawie twierdzisz że do tej umowy, zawartej między
    podmiotem polskim i zagranicznym, stosuje się polskie prawo.

    KG

  • 10. Data: 2005-12-04 22:06:00
    Od: scream <n...@p...pl>

    kam napisał(a):
    > Na jakiej podstawie twierdzisz że do tej umowy, zawartej między
    > podmiotem polskim i zagranicznym, stosuje się polskie prawo.

    A na jakiej podstawie twierdzisz, że nie? Nie pomyliło Ci się coś z
    ustawą o podatku VAT?

    A nawet jeśli - to i tak prawo o odstąpieniu od umowy zawartej poza
    siedzibą przedsiębiorstwa w ciągu 10 dni obowiązuje w całej UE.
    --
    best regards,
    scream (at)w.pl