  • 1. Data: 2004-11-30 11:13:16
    Temat: Problem prawny szamba, a prawo administracyjne.
    Od: "kuba" <b...@o...pl>

    Witam.
    Niedawno dowiedziałem się, że jako właściciel i użytkownik starego budynku
    na terenie miasta (znajdującego sie na dużej działce) wyposażonego w szambo
    naruszam prawo.
    Dostałem pismo z urzędu gminy wzywające do uregulowania obowiązku
    wynikającego z ustawy z dnia 13 września 1996 r.o utrzymaniu czystości i
    porządku w gminach. (dz. u. 1996 n132 poz. 622) art.5 p.1
    "Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i
    porządku przez:
    1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów
    komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym
    i porządkowym oraz przyłączenie do istniejącej kanalizacji sanitarnej,
    2) gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w
    urządzeniach, o których mowa w pkt 1,
    3) usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
    4) oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń
    z chodników położonych wzdłuż nieruchomości."
    Zobowiązując mnie do wykonania przyłącza do istniejącej (dopiero od 2 lat -
    budynek i szambo od 50) instalacji kanalizacyjnej, co więcej nie położonej
    przy mojej nieruchomości.
    Przyłącze takie było by dość kosztowne (ok 100m robót ziemnych w tym
    przyłączenie się do studzienki znajdującej się w jezdni), ponad to z narazie
    nieoficjalnych źródeł dowiedziałem się że gmina nie wyrazi zgody na
    postawienie przydomowej oczyszczalni ścieków.
    Moje pytanie do p.t. Was:
    Czy gmina może wymagać odemnie wykonania takiego przyłącza, jeżeli posiadam
    szambo (zaznaczone na planach) i regularnie
    dokonuje wywozów (posiadam rachunki)? i jeszcze jedno:
    Czy gmina może mie zobowiązać do wykjonania takiego przyłącza do końca tego
    roku i w jakim trybie mogę się od takiej decyzji odwołać? (pismo wyzywające
    do tego otrzymałem ok. 1 miesiąc temu, a w zimę kopać mi sie nie usmiecha,
    bo to będzie trwało i trwało.....
    Dzięki za odpowiedź, szczególnie za wskazujące na konktretne akty prawne.
    DZ
    b...@w...pl

  • 2. Data: 2004-11-30 14:23:39
    Od: "żart" <z...@l...pl>

    > Niedawno dowiedziałem się, że jako właściciel i użytkownik starego budynku
    > na terenie miasta (znajdującego sie na dużej działce) wyposażonego w
    szambo
    > naruszam prawo.
    Do prawdopodobnie pobudowano zgodnie z planem zatwierdzonym przez gminę.

> [...]
    sanitarnym
    > i porządkowym oraz przyłączenie do istniejącej kanalizacji sanitarnej,
    były zmiany wię cteraz jest tak:

    Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i
    porządku przez:
    1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów
    komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym,
    porządkowym i technicznym,
    2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w
    przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie
    nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy
    nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych,
    spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie
    nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli
    nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą
    wymagania określone w przepisach odrębnych,
    3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie
    z wymaganiami określonymi w uchwale rady gminy, o której mowa w art. 4, oraz
    pozbywanie się tych odpadów w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami
    odrębnymi; obowiązek ma odpowiednie zastosowanie także w przypadku
    gromadzenia nieczystości płynnych w zbiornikach bezodpływowych

    Może jest nieuzasadnione ekonomicznie

  • 3. Data: 2004-11-30 15:44:46
    Od: "kuba" <b...@o...pl>

    >Do prawdopodobnie pobudowano zgodnie z planem zatwierdzonym przez >gminę.
    Niestety moj dom stał prędzej (razem z szambem) niż powstał jakikolwiek plan
    zagospodarowania przestrzennego ("ziemie odzyskane")

    > Może jest nieuzasadnione ekonomicznie

    Dla gminy napewno. Bo nie kożystam z usług firmy gminnej - przedsiębirostwa
    gospodarki komunalnej, tylko raz na kilka miesięcy zamawiam szambowóz -
    teraz posiadając szambo robie to co miesiąc. A koszt budowy oczyszczalni
    jest nieporównywalnie mniejszy od kosztu budowy przyłącza.
    dz. pzdr

  • 4. Data: 2004-12-01 06:35:05
    Od: "żart" <z...@l...pl>

    > teraz posiadając szambo robie to co miesiąc. A koszt budowy oczyszczalni
    > jest nieporównywalnie mniejszy od kosztu budowy przyłącza.
    Trudno coś powiedzieć jak żyć - spróbuj złożyć wniosek o zgodę na
    oczyszczalnię to bedziesz miał pewność bo teraz to się tylko domyślasz.

  • 5. Data: 2004-12-01 10:33:13
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > zamawiam szambowóz - teraz posiadając szambo robie to co miesiąc. A koszt
    > budowy oczyszczalni jest nieporównywalnie mniejszy od kosztu budowy

    Chba nie zrozumiales odpowiedzi...

    Moze DLA CIEBIE nie jest uzasadnione ekonomicznie przylaczenie do
    kanalizacji ?

    Napisz im moze, ze chetnieprzylaczysz sie do kanalizacji ale
    JESLI JA ROZBUDUJA tak, by przylaczenie stalo sie technicznie i ekonomicznie
    oplacalne.., a tymczasem spelniasz warunki ....

    A na wykonanie przydomowejoczyszczalni sciekow pozwolenie na budowe
    nie jest wymagane - wystarczy zgloszenie...
    Pewnie beda potem trudnosci robic...

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-12-01 11:59:43
    Od: "kuba" <b...@o...pl>

    > Moze DLA CIEBIE nie jest uzasadnione ekonomicznie przylaczenie do
    > kanalizacji ?
    Oczywiście że dla mnie. Finanse gminy mnie nie ineresują w tym kontekście.

    > A na wykonanie przydomowejoczyszczalni sciekow pozwolenie na budowe
    > nie jest wymagane - wystarczy zgloszenie...
    To też w zależność od wydajności takiej oczyszczalni, a do zgłoszenia chyba
    trzeba załączyc projekt spożądzony w oparciu o plan zgospodarowania albo cos
    takiego, co muszę dostac z gminy (czy starostwa) i na tym planie moze byc
    wykluczona budowa oczyszczalni, ale sprubuje dociec tego na drodze
    oficjalnej
    nie mniej jednak dzięki