  • 1. Data: 2004-11-30 10:03:20
    Temat: powierzchnia całkowita a użytkowa w umowie przedwstępnej
    Od: "Agnieszka Kalisz" <A...@l...pl>

    Witam,

    Mam dość poważny problem, zawarłam umowę przedwstępną kupna domu
    jednorodzinnego. Niestety również ją zadatkowałam w rozumieniu kc.
    Niestety sprzedający obniżył znacznie jakoś wykończenia domu. Najgorsze
    jednak jest to, że na odbiorze budowlanym figuruje powierzchnia użytkowa
    132m
    Natomiast umowa przedwstępna mówiła o "powierzchni 158m składającej się z 5
    izb".

    W moim rozumieniu miał być to dom o 158m powierzchni użytkowej (czyli po
    odliczeniu skosów według norm budowlanych). Zaś sprzedający mówi mi, że w
    umowach mimo, że nie jest słownie doprecyzowane, zawsze podaje się
    powierzchnię całkowitą czyli całość powierzchni liczonej po obrysie podłogi
    nie odliczając ani ścian, ani skosów i doliczając stryszek wysokości 1,50m.

    Czy dałam się oszukać komuś kto dobrze zna prawo i moja wina że nie
    ustaliłam na piśmie o jaką powierzchnie chodzi?? Czy jest jakiś przepis
    prawny mówiący o tym ze w umowach podaje się zawsze powierzchnię całkowitą i
    czy naprawdę do powierzchni całkowitej można zaliczyć jako pełny metraż
    nawet skosy poniżej 1,40m???

    Będę wam wdzięczna za radę, bowiem różnica 32 metrów w wartości tego domu,
    to prawie 50 tys zł. I nie wiem czy mam prawo zerwać tę umowę ze względu na
    to, że dom wystawiony na sprzedaż nie jest zgodny z tym z umowy
    przedwstępnej. Czy mam jakieś szanse na wygranie sprawy w sądzie o zwrot
    zadatku??

    Czy też niestety dałam się oszukać, i sprzedający miał prawo w ten sposób
    policzyć powierzchnie domu???

    Pozdrawiam
    AK

  • 2. Data: 2004-11-30 12:01:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Agnieszka Kalisz" <A...@l...pl> napisał w
    wiadomości news:cohgst$jht$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Sposób obliczania powierzchni określa prawo. Nie pamiętam teraz podstawy
    prawnej, ale wlicza się powierzchnie o wysokości ponad 150 cm (chyba).
    Oczywiście, w umowie mogły by być od tego odstępstwa, ale powinno to być
    wyraźnie napisane. Jeśli nie jest, to wykonawca nie ma racji. Zresztą
    powierzchnia użytkowa budynku jest wpisywana przez projektanta w projekt.
    Zobacz do projektu, co tam jest napisane. W części opisowej z przodu jest to
    wpisane.

  • 3. Data: 2004-11-30 12:38:55
    Od: "Agnieszka Kalisz" <A...@l...pl>

    Nie dostałam projektu, kupuję bowiem gotowy dom, ale metra w oczach nie mam
    więc nie byłam wstanie wychwycić różnicy metrażu.
    Dopiero dostarczony odbiór budowlany wykazał różnicę pomiędzy umową a stanem
    rzeczywistym.
    Umowa mówi cyt.: "dom jednorodzinny mieszkalny o powierzchni 158m składający
    się z 5 izb"
    i przywołuje pozwolenie na budowę, które z kolei przywołuje pierwsze
    pozwolenie na budowę gdzie jest powiedziane, że jest to 158 całkowite.
    Ale tych papierów w dniu podpisywanie umowy tez nie widziałam.
    Dopiero wczoraj jak zaczęłam podnosić ze metraż jest nie zgodny z umową
    :((

  • 4. Data: 2004-11-30 23:36:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Agnieszka Kalisz" <A...@l...pl> napisał w
    wiadomości news:cohq0m$si5$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Toteż doprowadzono Cię do niekorzystnego rozporządzenia mieniem, co w Polsce
    jest czynem zabronionym. jeśli jest jak piszesz, to złóż zawiadomienie o
    przestępstwie. Ewentualnie daj im tak z tydzień na wyprostowanie sprawy z
    czystej chrześcijańskiej miłości. niech zwrócą kasę, albo co uważasz za
    stosowne.