  • 1. Data: 2005-05-07 08:22:02
    Temat: Prawo rzymskie chronologicznie ?
    Od: "Jarek" <p...@g...pl>

    Witam, na egzaminie z prawa rzmskiego musialem rozwiazac kazus dotyczacy
    przetworzenia:
    Gaius zrobil z oliwek Stichusa oliwe, kogo jest oliwa? Na pytaniu bylo
    napisane w II wieku ale prof. kazal zmienic na I wiek. W ksiazce ktora podal
    "reguly i kazusy prawa rzymskiego" nie jest wyszczegolnione w ktorym wieku
    byl jaki poglad - tzn jest napisane ze byly 2 poglady - jeden ze oliwa jest
    tego co zrobil, drugi ze tego kogo byly oliwki? Czy jest jakas ksiazka ktora
    mowi dokladnie jak wygladalo prawo rzymskie w kolejnych wiekach? Zna sie
    ktos moze na tych kazusach i udzieli mi wskazówek?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-07 08:51:28
    Temat: Re: Prawo rzymskie chronologicznie ?
    Od: "Carmine" <c...@w...pl>

    Użytkownik "Jarek" <p...@g...pl> napisał:

> [...]
    > mowi dokladnie jak wygladalo prawo rzymskie w kolejnych wiekach? Zna sie
    > ktos moze na tych kazusach i udzieli mi wskazówek?

    Dzien dobry,

    Jezeli chodzi o kazus to dopiero pod koniec II wieku Paulus zaczal
    propagowac rozroznienie zalezne od tego czy dana rzecz da sie przywrocic do
    stanu poprzedniego czy nie. Jezeli zas chodzi o I wiek, to wtedy nadal
    trwaly spory miedzy stanowiskiem Prokulianow a Sabnianow i nie opowiadano
    sie jednoznacznie za jedna z opcji. Piszac I wiek Twojemu prof. chodzilo
    najprawdopodobniej bys przedstawil w rozwiazaniu oba przypadki rozstrzygania
    preferowane przez obie szkoly.

    Pozdrowienia
    Ewa