  • 1. Data: 2005-05-07 08:08:40
    Temat: Czy umowa o dzieło ma zastosowanie do kopii dzieła?
    Od: Gutek <beztego_g_itego_utkowski@vp_itego.pl>

    Witam,
    Wraz z pewną organizacją jestem współautorem materiałów szkoleniowych
    wykorzystywanych przez tą organizację na swoich kursach. Materiały te to
    programy komputerowe, które organizacja chce kopiować i rozprowadzać
    wśród woich kursantów. Chciałbym aby po każdym kursie cześć zysków,
    które organizacja otrzymuje z rozprowadzania tych materiałów trafiała do
    mnie. Czy możliwe jest rozliczenie się na zasadzie umowy o dzieło?
    Chodzi przede wszystkim o to czy umowa ta może dotyczyć nie tyle dzieła
    co pewnej ilości jego kopii i być sporządzana każdorazowo po takim kursie.

    Druga kwestia: Załóżmy, że jedna ze stron prowadzi działalność
    gospodarczą i sprzedaje kopie tych materiałów osobom trzecim. Jak może
    rozliczyć się z zysków z drugą stroną? Czy również na zasadzie umowy o
    dzieło?

    pozdrawiam,

    Gutek

  • 2. Data: 2005-05-07 12:25:25
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Gutek wrote:
    > Chciałbym aby po każdym kursie cześć zysków,
    > które organizacja otrzymuje z rozprowadzania tych materiałów trafiała do
    > mnie. Czy możliwe jest rozliczenie się na zasadzie umowy o dzieło?

    Tak, o ile w umowie nie wyzbędziesz się praw majątkowych. Wtedy organizacja
    dostaje (do prowadzenia kursu) egzemplarz materiałów objętych umową o
    dzieło, ale dalszą ich dystrybucję może prowadzić dopiero w sposób
    uzgodniony z właścicielem majątkowych praw autorskich (tobą).

> [...]
    > gospodarczą i sprzedaje kopie tych materiałów osobom trzecim. Jak może
    > rozliczyć się z zysków z drugą stroną? Czy również na zasadzie umowy o

    Nie, bo wtedy nie jest wykonanywane żadne dzieło. To są dochody z praw
    majątkowych (uwaga na podatki, te nie są już zwolnione z VAT).

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 3. Data: 2005-05-07 13:46:26
    Od: Gutek <beztego_g_itego_utkowski@itego_vp.pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

    > Nie, bo wtedy nie jest wykonanywane żadne dzieło. To są dochody z praw
    > majątkowych (uwaga na podatki, te nie są już zwolnione z VAT).

    To w jaki sposób może nastapić rozliczenie? Organizacja przez swój wkład
    merytoryczny do materiałów jest chyba w pewnym stopniu współtwórcą tego
    programu - a więc posiada część praw majątkowych i należy jej się udział
    w zyskach ze sprzedaży osobom trzecim (np. innym organizacjom
    prowadzącym podobne kursy).

    Z drugiej strony, nie jestem do końca przekonany o współautorstwie.
    Wkład ich polega na tym że pracownik tej organizacji demonstrował
    prawidłowe wykonywanie pewnych czynności, które nagrywałem i
    przetwarzałem. Sama idea powstania tego typu materiału szkoleniowego
    wyszła ode mnie, ja również stworzyłem całkowicie gotowy program. Czy
    można w tej sytuacji mówić o współautorstwie?

    pozdrawiam,

    Gutek