  • 1. Data: 2009-11-29 09:00:58
    Temat: [Prawo pracy] Wypowiedzenia zmieniające a odprawa
    Od: Darek <n...@p...maila.pl>

    Jakieś 2 lata temu firma w której pracowałem została przejęta przez
    inną. Obie są duże, w obu są związki zawodowe i obie firmy miały układy
    zbiorowe (może taka informacja ma znaczenie).
    Po półtora roku "nowemu" pracodawcy zachciało się dostosowywać umowy
    tych przejętych pracowników do swoich warunków.
    Otrzymałem porozumienie do podpisania w którym najważniejsze zmiany dla
    mnie to min. zmiana stanowiska z menadżerskiego na specjalistę,
    możliwość pracy w soboty i równoważny czas pracy (to co zapamiętałem)
    Nie podpisałem i następnym krokiem jest wręczenie mi wypowiedzenia
    zmieniającego.
    I teraz moje pytanie - czy odrzucając takie wypowiedzenie mam prawo do
    odprawy?

    Darek

  • 2. Data: 2009-11-29 09:04:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Darek pisze:
> [...]
    > zmieniającego.
    > I teraz moje pytanie - czy odrzucając takie wypowiedzenie mam prawo do

    To zależy ilu pracowników zatrudnia firma i ilu pracowników zwalnia.
    Przeczytaj ustawę o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami
    stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-11-29 09:09:24
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 29 Nov 2009 10:00:58 +0100, Darek napisał(a):

> [...]
    > zmieniającego.
    > I teraz moje pytanie - czy odrzucając takie wypowiedzenie mam prawo do

    Jeśli wcześniejsze warunki były lepsze, niż zaproponowane, to tak,
    powinieneś dostać odprawę (pod warunkiem, że przedsiębiorstwo zatrudnia
    ponad 20 osób, ale skoro jest UZP to na bank warunek ten jest spełniony).

    --
    :) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2009-11-29 09:13:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > Jeśli wcześniejsze warunki były lepsze, niż zaproponowane, to tak,
    > powinieneś dostać odprawę (pod warunkiem, że przedsiębiorstwo zatrudnia
    > ponad 20 osób, ale skoro jest UZP to na bank warunek ten jest spełniony).

    Nawet jeśli jest jedyną zwalnianą osobą?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-11-29 10:38:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Nawet jeśli jest jedyną zwalnianą osobą?

    A jaka jest róznica między odprawą, a wynagrodzeniem
    za okres wypowiedzenia?

  • 6. Data: 2009-11-29 11:24:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    cef pisze:

    > A jaka jest róznica między odprawą, a wynagrodzeniem
    > za okres wypowiedzenia?

    Taka, że odprawa to coś innego niż wynagrodzenie za okres wypowiedzenia.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-11-29 12:57:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Liwiusz wrote:

    > Taka, że odprawa to coś innego niż wynagrodzenie za okres
    > wypowiedzenia.

    Ale pytający nie wspomina nic o zwolnieniach grupowych,
    więc podejrzewam, że może mieć co innego na myśli.
    Dla większości zwalnianych odprawą jest wynagrodzenie
    za przysługujący im okres wypowiedzenia.
    Zakładam, ze pytający chce się dowiedzieć czy
    nieprzyjęcie warunków wypowiedzenia zmieniającego
    jest traktowane jako wypowiedzenia z winy pracodawcy.
    Ale może jest inaczej.

  • 8. Data: 2009-11-29 13:07:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    cef pisze:

    > Ale pytający nie wspomina nic o zwolnieniach grupowych,
    > więc podejrzewam, że może mieć co innego na myśli.

    W takim razie niech nie liczy, że uzyska odpowiedź odpowiadającą jego
    sytuacji.

> [...]
    > nieprzyjęcie warunków wypowiedzenia zmieniającego
    > jest traktowane jako wypowiedzenia z winy pracodawcy.

    Jeśli nie przyjmie warunków, to i tak musi pracować do końca okresu
    wypowiedzenia. Wówczas - co oczywiste - należy mu się za ten czas
    wynagrodzenie.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-11-29 13:55:22
    Od: Darek <n...@p...maila.pl>

    > Ale pytający nie wspomina nic o zwolnieniach grupowych,
    > więc podejrzewam, że może mieć co innego na myśli.

    Sprawa dotycząca wypowiedzeń zmieniających dotyczy wielu osób.
    Aczkolwiek nie wiem czy akurat to ja nie będę jedyną osobą która nie
    przyjmie tych nowych warunków. Można więc przyjąć że zwalniany będę
    wyłącznie ja.

    > Dla większości zwalnianych odprawą jest wynagrodzenie
    > za przysługujący im okres wypowiedzenia.

    Dla mnie nie. Chodzi mi o dodatkowy bonus który posłuży mi jako kapitał
    początkowy własnej firmy.

    > Zakładam, ze pytający chce się dowiedzieć czy
    > nieprzyjęcie warunków wypowiedzenia zmieniającego
    > jest traktowane jako wypowiedzenia z winy pracodawcy.
    > Ale może jest inaczej.

    Właśnie o to mi chodzi. Czy dostanę odprawę wynikającą z "Ustawy o
    szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z
    przyczyn niedotyczących pracowników" (a jednocześnie extra odprawa
    wynikająca z układu zbiorowego)

    Darek

  • 10. Data: 2009-11-29 14:19:01
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sun, 29 Nov 2009 10:13:47 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Nawet jeśli jest jedyną zwalnianą osobą?

    Oczywiście, art. 10 rzeczonej ustawy.
    "Zwolnienia grupowe" to tylko jedna z przesłanek ubiegania się o odprawę.
    A drugim jest właśnie rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn
    niedotyczących pracownika.

    --
    :) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl