  • 1. Data: 2009-11-28 20:53:00
    Temat: Fundusz świadczeń socjalnych
    Od: "darek638" <d...@g...pl>

    Witam.
    Pytanie dotyczy funduszu jak w temacie. Gdy przyjmowałem się do pracy to na święta
    dostałem bony w mniejszej ilości niz "starzy" pracownicy. W tym roku zdarzyło się
    tak, że firma zatrudniła w listopadzie nowych ludzi. Okazało się, że oni dostaną
    świadczenia z FŚS w takiej wysokości jak wszyscy. Poszperałem w necie i znalazłem, że
    staż nie może być krytyerium dać/nie dać. Liczy się tylko sytuacja materialna.
    I teraz teoretyczne pytanie. Czy mógłbym domagać się od zakładu wyrównania
    poprzednich świadczeń? W jakiej formie, Pieniądze czy znowu bony? Z odsetkami czy
    bez?

  • 2. Data: 2009-11-28 23:58:53
    Temat: Re: Fundusz świadczeń socjalnych
    Od: spp <s...@o...pl>

    darek638 pisze:

    > I teraz teoretyczne pytanie. Czy mógłbym domagać się od zakładu
    > wyrównania poprzednich świadczeń?

    Oczywiście że mógłbyś (w końcu Polska to wolny kraj i możesz robić co
    tylko zechcesz) ale zakład nie musi Ci nic wyrównywać bo ... nic nie ma
    do wyrównywania.
    Fundusz socjalny to nie tylko kryteria socjalne ale i w dużej mierze
    kwestia uznaniowa. Jak brak środków to nawet gdyby ktoś spełniał
    kryteria to i tak nic nie dostanie.

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-11-29 07:04:36
    Od: "darek638" <d...@g...pl>

    > Fundusz socjalny to nie tylko kryteria socjalne ale i w dużej mierze
    > kwestia uznaniowa. Jak brak środków to nawet gdyby ktoś spełniał kryteria
    > to i tak nic nie dostanie.

    Wydaje mi się, że skoro jednak pracodawca zdecydował się coś dać to powinien
    przestrzegać prawa. A środki były i są.

  • 4. Data: 2009-11-29 07:15:37
    Od: spp <s...@o...pl>

    darek638 pisze:

    > Wydaje mi się, że skoro jednak pracodawca zdecydował się coś dać to
    > powinien przestrzegać prawa. A środki były i są.

    Nie złamał żadnych przepisów prawa, no, może poza tym że dał na święta
    _wszystkim_.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-11-29 18:23:01
    Od: "darek638" <d...@g...pl>

    Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał
    > Nie złamał żadnych przepisów prawa, no, może poza tym że dał na święta
    > _wszystkim_.

    Jesteś pewny tego co piszesz?

    "Świadczenie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) może
    otrzymać także nowo zatrudniony pracownik. Staż pracy - czy to ogólny, czy
    zakładowy - absolutnie nie może być kryterium decydującym o przyznawaniu
    świadczeń z funduszu socjalnego. Należy brać pod uwagę jedynie kryterium
    socjalne.

    Uzasadnienie:

    Ustalenie prawidłowych kryteriów przyznawania świadczeń z ZFŚS rodzi w
    praktyce wiele wątpliwości i problemów, często występują tutaj
    nieprawidłowości. Związane są one najczęściej ze stosowaniem niezgodnych z
    przepisami ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń
    socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS) kryteriów przyznawania pomocy z funduszu.

    Zasady i warunki korzystania ze świadczeń ZFŚS określone powinny zostać
    szczegółowo w regulaminie gospodarowania środkami funduszu. Postanowienia
    regulaminu nie mogą być sprzeczne z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 1 ustawy o
    ZFŚS, czyli przyznawania świadczeń z ZFŚS, według kryterium socjalnego,
    które obejmuje sytuację:

    . życiową,

    . rodzinną,

    . materialną

    osoby uprawnionej do korzystania z funduszu.

    Kryterium zakładowego stażu pracy może być wykorzystywane w wielu
    sytuacjach. Często same przepisy powszechnie obowiązującego prawa przyznają
    większe uprawnienia pracownikom mającym dłuższy czas zatrudnienia u tego
    samego pracodawcy. W odniesieniu jednak do korzystania ze środków ZFŚS
    pracodawca nie może stosować takiego kryterium (nawet jako dodatkowego),
    ponieważ nie ma ono wpływu na sytuację socjalną pracownika.

    Stosowanie stażu pracy jako kryterium może powodować odpowiedzialność za
    naruszenie przepisów ustawy o ZFŚS. Kto, będąc pracodawcą lub będąc
    odpowiedzialnym, w jego imieniu nie wykonuje przepisów albo podejmuje
    działania niezgodne z przepisami ustawy o ZFŚS, podlega karze grzywny.
    Działaniem niezgodnym z ustawą o ZFŚS będzie np. uzależnienie przyznawania
    świadczeń od długości zatrudnienia u danego pracodawcy.

    W konsekwencji nawet bardzo krótki okres zatrudnienia w zakładzie pracy
    uprawnia do korzystania ze środków funduszu. Innymi słowy, pracownik nabywa
    prawo do korzystania ze środków ZFŚS od pierwszego dnia zatrudnienia"

  • 6. Data: 2009-11-29 18:25:32
    Od: "darek638" <d...@g...pl>

> [...]

    uprawnia do korzystania ze środków funduszu. Innymi słowy, pracownik nabywa
    prawo do korzystania ze środków ZFŚS od pierwszego dnia zatrudnienia"

    Podstawa prawna:

    . Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t.
    Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589)

  • 7. Data: 2009-11-29 18:30:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    darek638 pisze:

    > Jesteś pewny tego co piszesz?

    Wklej tu nam regulamin tego funduszu to podgadamy.

    --
    @2009 Johnson

  • 8. Data: 2009-11-29 18:31:46
    Od: spp <s...@o...pl>

    darek638 pisze:

    > Jesteś pewny tego co piszesz?

    Tego akurat pewien. :)

> [...]

    > uprawnia do korzystania ze środków funduszu. Innymi słowy, pracownik nabywa
    > prawo do korzystania ze środków ZFŚS od pierwszego dnia zatrudnienia"

    Ja doskonale sobie zdaję sprawę że rok wcześniej pracodawca _mógł_
    złamać prawo (obniżając świadczenia dla nowozatrudnionych), podobnie jak
    w tym roku (dając wszystkim). Nie oznacza to jednak iż z faktu że
    dzisiaj dostali wszyscy cokolwiek Tobie należy się wyrównanie za ubiegły
    rok.
    Oczywiście - możesz próbować ale nie wiem czy warto.

    --
    spp

  • 9. Data: 2009-11-29 18:33:49
    Od: spp <s...@o...pl>

    darek638 pisze:

> [...]

    złamać prawo (obniżając świadczenia dla nowozatrudnionych), podobnie jak
    w tym roku (dając wszystkim). Nie oznacza to jednak iż z faktu że
    dzisiaj dostali wszyscy to Tobie należy się wyrównanie za ubiegły

  • 10. Data: 2009-11-29 18:38:10
    Od: "darek638" <d...@g...pl>

    Nie będę się ścierał za 50 zł. Chodzi o zasadę.