  • 31. Data: 2006-04-17 22:39:52
    Temat: Re: Prawo jest niemoralne
    Od: Marek <m...@n...www>

    "Sky" <s...@o...pl> news:e1tl6v$6a0$1@news.onet.pl:

    > Prawda czy fałsz?

    Falsz, bo warunek nie moze zostac spelniony z przyczyn formalnych:
    prawo samo w sobie nie jest niemoralne, co najwyzej ulomne.
    Niemoralni moga byc prawnicy i/lub tworcy prawa.

    > I dlaczego...prawda lub fałsz?

    Prawo ze swojej istoty nie ma jako takie mozliwosci postepowania
    moralnego lub niemoralnego.

    No, chyba, ze zalozysz szersze pojecie prawa, razem ze zwiazanymi
    grupami zawodowymi i wtedy... prawda. Bo, np. prawo = biznes (i
    konsekwensje z tego wynikajace chyba jasne), sluzenie interesom grup
    rzadzacych, wieksze szanse dla bogatych - majacych dostep do dobrych
    kancelarii adwokackich, zjawisko "sad dal wiare/nie dal wiary" powiazane
    z aktualnym samopoczuciem sedziego, interpretacja zalezna od wiatru
    politycznego itp. itd. Bezpieczniej zyc z prawa, niz mu podlegac, a
    czasem tak bywa...

    Pytanie z tego samego gatunku, co "czy rosyjska ruletka jest
    niemoralna". Do jednego i drugiego najlepiej zachowac bezpieczny dystans
    :-))).

    --
    Marek
    http://zapraszam.pl

  • 32. Data: 2006-04-18 01:58:34
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@n...www> napisał w wiadomości
> [...]
    > Niemoralni moga byc prawnicy i/lub tworcy prawa.

    > Prawo ze swojej istoty nie ma jako takie mozliwosci postepowania

    Oczywiście -to był skrót myślowy -chodzi o człowieka i jego sposoby
    użytkowania "narzędzi" jakie wytwarza... ;)
    Ale nie zauważyliście że samo prawo ma jednak niejako "w sobie" [przez sam
    fakt jego istnienia]- wymiar demoralizujący tak dla podlegających mu
    [odciska swoje piętno na funkcjonowaniu psychiki-kształuje specyficzną
    osobowość] jak i jego "stosowaczy" czy "egzekutorów" [deprawacja moralna
    poprzez poczucie władzy nad drugim człowiekiem -więc pogłębienie nierówności
    społecznej i podważenie założenia o równości wszystkich wobec prawa].

> [...]
    > z aktualnym samopoczuciem sedziego, interpretacja zalezna od wiatru
    > politycznego itp. itd. Bezpieczniej zyc z prawa, niz mu podlegac, a

    To są niestety sprawy oczywiste...i bez dwóch zdań jak najbardziej w
    temacie.

    > Pytanie z tego samego gatunku, co "czy rosyjska ruletka jest
    > niemoralna". Do jednego i drugiego najlepiej zachowac bezpieczny dystans
    > :-))).

    Tyle że w ową ruletkę się gra jednak dobrowolnie a prawo jest stosowane na
    nas przymusowo -podlegamy mu z samego faktu urodzenia w danym systemie
    prawa -nikt się nas o zgodę -akceptację panującego porządku prawnego/lub
    wyboru -bo w końcu ich kilka na ziemi jest/ w żadnym momencie
    życia-edukacji[wychowania] nie pyta. A może powinien! W imię świadomości
    obywatelskiej choćby -która jest dość niska, że o poziomie przestępczości
    nie wspomnę... ;)
    I to powyższe jest jeszcze jednym aspektem dotykającym owej hipotetycznej
    niemoralności "prawa"...ale dla wielu nie dostrzegających głębszych wpływów
    na psychikę i motywację tego o czym piszę to będzie dość "egzotyczne"
    postawienie sprawy. Ale w końcu mogę wam próbować i takiego ćwieka
    zabić...prawda?! ;P

    Może ktoś z psychologów prawa lub prawników z psychologicznym zacięciem
    mógłby nawet z tego zakresu jakąś robótkę naukową zrobić czy tytuł zdobyć?
    A może już są jakieś opracowania z tego zakresu? :)

  • 33. Data: 2006-04-18 09:02:45
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Sky napisał(a):
    > Prawda czy fałsz?
    > I dlaczego...prawda lub fałsz?

    czasem jest niemoralne ale gdyby bylo moralne to bylo by i glupie oraz
    nieodpowiedzialne (a dokladniej ludzie je torzacy ),
    na przyklad zabojstwo w afekcie. Niemoralnym jest zamykanie w wiezieniu
    ( na krotki okres ) zabojcy ojca
    znecajacego sie nad rodzina (nie mowie o obronie), jednak odpowiedz
    sobie do na pytanie czego by dorowadzilo przyzwolenie na takie
    zachowania jako alternatywa zgloszania przestepstw na policji.

    P.

  • 34. Data: 2006-04-18 10:24:56
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Przemek R." <p...@t...gazeta.
    pl>
    writes:

    > czasem jest niemoralne ale gdyby bylo moralne to bylo by i glupie
    > oraz nieodpowiedzialne (a dokladniej ludzie je torzacy ),

    Well, moralnością zajmują się etycy, a nie prawnicy. Tak nawiasem
    mówiąc, to prawo dotyczące nauczania etyki w szkołach jest w Polsce
    nadal w ogromnej większości przypadków (szkół) martwym prawem :)

  • 35. Data: 2006-04-18 10:48:03
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    p...@g...pl (Piotr Dembiński) writes:

    > "Przemek R." <p...@t...gazeta.
    pl>

    > Well, moralnością zajmują się etycy, a nie prawnicy. Tak nawiasem
    > mówiąc, to prawo dotyczące nauczania etyki w szkołach jest w Polsce
    > nadal w ogromnej większości przypadków (szkół) martwym prawem :)

    Ach, jeszcze jedno: w pełni moralne prawo panuje chyba jedynie
    w krajach wyznaniowych, czyli w praktyce -- tylko na Bliskim
    Wschodzie :>

  • 36. Data: 2006-04-18 13:08:27
    Od: "Sky" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w wiadomości

    > czasem jest niemoralne ale gdyby bylo moralne to bylo by i glupie oraz
    > nieodpowiedzialne

    Czyli rozumiesz niemoralność jako mądrość i odpowiedzialność?!
    Doprawdy ciekawe podejście... ;P

  • 37. Data: 2006-04-18 16:17:21
    Od: "Przemysław Rokicki" <p...@W...gazeta.pl>

    > Czyli rozumiesz niemoralność jako mądrość i odpowiedzialność?!

    w prawie czesto, w zyciu nie :)

  • 38. Data: 2006-04-18 18:02:08
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    "Przemysław Rokicki" <p...@W...gazeta.pl> writes:

    > w prawie czesto, w zyciu nie :)

    Widać prawo dało ci w rzyć :>

  • 39. Data: 2006-04-19 08:54:08
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Przemysław Rokicki napisał(a):

    > w prawie czesto, w zyciu nie :)

    acha wyjatkiem potwierdzajacym regule jest ustawa chroniaca lokatorow
    ktora jest niesprawiedliwa, niemoralna, niemadra, nieodpowiedzialna i
    zlodziejska, jest to chyba jedyny akt prawny realnie chroniacy
    przestepcow. (nie tylko przestepcow rzecz jasna)

    P.