  • 1. Data: 2004-08-25 20:17:25
    Temat: Prawo jazdy
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    Witam szanownych grupowiczow!

    Czy ktos orentuje sie, czy obywatel polski na stale mieszkajacy za granica
    moze podczas pobytu w kraju uzywac amerykanskiego prawa jazdy?
    Sytuacja wyglada tak: mam polskie i amerykanskie prawo jazdy, w USA jestem
    legalnie i na stale (permanent resident). Tylko ze niestety polski
    "plastik" zgubilem.
    Bede w Polsce przez 10 dni i glupio by bylo nie moc prowadzic samochodu, a
    szkoda mi czasu na bieganie po urzedach w celu wydania nowego prawa jazdy,
    zreszta chyba i tak w 10 dni bym nie zdazyl :-(

    Czy mozecie mi cos doradzic?

    Marcin

  • 2. Data: 2004-08-25 21:20:27
    Temat: Re: Prawo jazdy
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cgis4n$h2m$1@inews.gazeta.pl, Marcin wrote:
    > Czy ktos orentuje sie, czy obywatel polski na stale mieszkajacy za
    > granica moze podczas pobytu w kraju uzywac amerykanskiego prawa jazdy?

    Zdaniem ambasady USA niestety nie:

    Visitors Planning to Drive Should Get an International Driving Permit! An
    American state driver's license is NOT enough to drive in Poland. You also
    need an International Driving Permit (cost $10). Contact: AAA Fair Oaks
    Service Center, 12600 Fair Lakes Circle, Fairfax, VA 22033 (telephone
    703-222-4200).
    http://www.usinfo.pl/consular/chronicles/december_02
    /page1.htm

    Więcej informacji tu:
    http://www.usinfo.pl/consular/acs/acs.htm#Driving%20
    in%20Poland

    Hania

  • 3. Data: 2004-08-26 00:22:06
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    "Hanna Burdon" <h...@n...com> wrote in message

> [...]
    > need an International Driving Permit (cost $10). Contact: AAA Fair Oaks
    > Service Center, 12600 Fair Lakes Circle, Fairfax, VA 22033 (telephone

    Dziekuje bardzo, akurat to czytalem juz wczesniej. Mam tylko watpliwosci
    jak to sie ma do mnie - mam obywatelstwo polskie, wiec czy nie musze w
    Polsce poslugiwac sie polskim prawem jazdy?
    Bo jezeli nie, to rozumiem ze wyrobie sobie International Driving Permit,
    i to tyle. Mam racje?

    Marcin

  • 4. Data: 2004-08-26 02:30:05
    Od: "Tofifik" <rbociek@_NO_SPAM_pf.pl>

    sorry za nie na temat ale podoba mi sie napis :

    >An American state driver's license is NOT enough to drive in Poland

    jeszcze powinni dodawać broszurki na temat alkocholu :) bo Przeciętny
    amerykanin :
    is NOT enough to drink halfliter of vodka :-)

  • 5. Data: 2004-08-26 12:02:56
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cgjafg$suh$1@inews.gazeta.pl, Marcin wrote:
> [...]
    > watpliwosci jak to sie ma do mnie - mam obywatelstwo polskie, wiec
    > czy nie musze w Polsce poslugiwac sie polskim prawem jazdy?

    Wydaje mi się, że twoje obywatelstwo nie ma tu nic do rzeczy (dlaczego
    miałoby mieć?). Prawo o ruchu drogowym nic o obywatelstwie nie wspomina,
    poczytaj sobie:

    Art. 94. 1. Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą,
    określone w konwencjach o ruchu drogowym, może kierować odpowiednim
    pojazdem silnikowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie 6
    miesięcy od daty rozpoczęcia stałego lub czasowego pobytu.
    2. Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą może otrzymać
    prawo jazdy odpowiedniej kategorii po oddaniu zagranicznego dokumentu
    organowi wydającemu prawo jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4. Jeżeli prawo
    jazdy wydane za granicą nie jest określone w konwencjach o ruchu drogowym,
    dodatkowym warunkiem otrzymania polskiego prawa jazdy jest zdanie części
    teoretycznej egzaminu państwowego i przedstawienie uwierzytelnionego
    tłumaczenia zagranicznego dokumentu.
    3. Jeżeli prawo jazdy wydane za granicą zawiera ograniczenie terminu
    ważności, ograniczenie ze względu na stan zdrowia lub inne, należy to
    ograniczenie uwzględnić w wydanym prawie jazdy.
    4. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może określić, w drodze
    rozporządzenia, w stosunku do obywateli niektórych państw, ze względu na
    zasadę wzajemności, warunki wydawania praw jazdy odmienne niż te, które
    przewiduje ust. 2.
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/0602.htm

    > Bo jezeli nie, to rozumiem ze wyrobie sobie International Driving
    > Permit, i to tyle. Mam racje?

    Myślę, że właśnie tak.
    Dlaczego nie napiszesz po prostu do ambasady?

    Hania

  • 6. Data: 2004-08-26 14:40:46
    Od: "Paweł K." <r...@w...pl>

    Użytkownik "Hanna Burdon" <h...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/0602.htm

    > Myślę, że właśnie tak.
    > Dlaczego nie napiszesz po prostu do ambasady?

    Stany Zjednoczone nie sa w konwencji. Stad problem i art. 94 pord nie ma
    zastosowania. Precyzuje to rozporzadzenie.

    --
    Paweł K.
    r...@w...pl

  • 7. Data: 2004-08-26 18:20:50
    Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com>

    In news:cgksoc$9oa$1@atlantis.news.tpi.pl, Paweł K. wrote:
    > Stany Zjednoczone nie sa w konwencji. Stad problem i art. 94 pord nie
    > ma zastosowania. Precyzuje to rozporzadzenie.
    Tak czy inaczej międzynarodowe prawo jazdy powinno rozwiązać problem i
    obywatelstwo - IMHO - nie ma tu nic do rzeczy.
    Hania