  • 11. Data: 2014-09-02 12:32:06
    Temat: Re: Prawo gwarancji...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Sep 2014, wchpikus wrote:

    > http://oknotest.pl/zaliczka-zadatek-umowa/gwarancja-
    i-rekojmia

    > Oczywiscie umowa konsumencka..

    A opis "niekonsumencki".
    Przecież masz tam przywołanie stosu wyroków z 1998, lata przed
    wprowadzeniem ustawy o sprzedaży konsumenckiej!
    Ta ustawa *w zakresie umowy konsumenckiej* uchyla cały stos
    przepisów KC, w tym rozdział o gwarancji.

    (z ustawy "konsumenckiej")
    Art.1:
    4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów
    art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny

    Teraz patrzymy co ten przepis "wycina":
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Dział II
    Rękojmia za wady
    Art. 556.
    § 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupujšcego, jeżeli rzecz sprzedana ma
    wadę
    [...]
    Dział III
    Gwarancja jakoœci
    Art. 577.
    § 1. W wypadku gdy kupujšcy otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny
    [...]
    ---

    I to by było na tyle.

    Ten artykuł jest "wprowadzeniem na minę", bo nie zawiera wyraźnego
    zastrzeżenia, że przytoczone przepisy i wyroki NIE DOTYCZĄ sprzedaży
    konsumenckiej w aktualnym stanie prawnym.
    IMO większość z nich oczywiście ma nadal zastosowanie - przy zakupie
    niekonsumenckim, "na firmę".

    I, rzecz jasna, przepisy "konsumenckie" dają *w zamian* ochronę nie
    słabszą niż przywołane, pic w tym, że trzeba je właśnie przywołać
    (te nowe, nie te z KC).

    Przywołanie w tym kontekście gwarancji może być błędem, bo zakres
    gwarancji jest *INNY*! (w obie strony, bo z jednej "nic ponad to
    co zostało obiecane", ale z drugiej strony, również "to co zostało
    obiecane w publikowanej reklamie", dlatego "może być" a nie "jest").

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-09-02 15:04:44
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Mozesz napisac jakie?

    I, rzecz jasna, przepisy "konsumenckie" dają *w zamian* ochronę nie
    słabszą niż przywołane, pic w tym, że trzeba je właśnie przywołać
    (te nowe, nie te z KC).

    Czy jest jakies opracowanie tych przepisow?

  • 13. Data: 2014-09-05 01:02:28
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-01 o 10:38, Gotfryd Smolik news pisze:

    > Moment, moment.
    > "niezgodność" to jest INNA podstawa do reklamacji, nie mająca
    > związku z gwarancją!

    Hmm... miałem na myśli, że w sprzedaży konsumenckiej kilka kwestii
    związanych z gwarancją jednak było regulowanych. np. art 13 ustawy z
    dnia 27 lipca 2002 r. - ale mogę coś mylić.

  • 14. Data: 2014-09-05 01:05:14
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    W dniu 2014-09-02 o 15:04, wchpikus pisze:

> [...]
    > słabszą niż przywołane, pic w tym, że trzeba je właśnie przywołać
    > (te nowe, nie te z KC).
    > Czy jest jakies opracowanie tych przepisow?

    wydaje mi się, że Gotfryd pisał o tym:
    http://www.uokik.gov.pl/download.php?id=548

    a łopatologicznych wyjaśnień jest miliard w sieci pod hasłem
    "niezgodność towaru z umową"

    Być może chodziło mu o tą nową "niezgodność" lub jednak o inne przepisy
    lub o nic :P