  • 11. Data: 2006-09-28 11:18:31
    Temat: Re: Prawo do ojcowizny
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    m...@g...com napisał(a):

    > Przede wszystkim wtedy.

    tak dokładniej to wydziedziczenie oznacza pozbawienie prawa do zachowku
    a niepowołanie do spadku jest czymś innym niż wydziedziczenie

    KG

  • 12. Data: 2006-09-28 12:05:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    stern wrote:

    > skąd wziąłeś 20% ?

    Nie "wziąłem", tylko się pytam, bo mi się o uszy obiło :)

  • 13. Data: 2006-09-28 12:46:25
    Od: "Annacor" <a...@i...pl>

    > tak dokładniej to wydziedziczenie oznacza pozbawienie prawa do zachowku
    > a niepowołanie do spadku jest czymś innym niż wydziedziczenie

    A w testamencie musialoby pisac o wydziedziczeniu pozostalych dzieci?Jak
    okreslic o niepowolaniu do spadku a wydziedziczeniu?Czy musi byc to w takim
    brzmieniu na pismie?Jak udowodnic ze nie bylo mozwy o wydziedziczeniu tylko
    o pozbawieniu zachowku?
    Annacor

  • 14. Data: 2006-09-28 12:46:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    stern wrote:

    > skąd wziąłeś 20% ?

    A, już znalazłem, skąd mi się dwójka wzięła: jak ktoś małoletni albo
    trwale niezdolny do pracy, to przysługują mu 2/3. A w pozostałych
    przypadkach: połowa.

  • 15. Data: 2006-09-28 14:18:19
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Annacor napisał(a):
> [...]
    > brzmieniu na pismie?Jak udowodnic ze nie bylo mozwy o wydziedziczeniu tylko

    Jeszcze raz - wydziedziczenie to pozbawienie prawa do zachowku zachowku,
    przede wszystkim możliwe tylko w ściśle określonych sytuacjach i powinno
    być wyraźne.
    Natomiast jeśli w testamencie kto inny został uczyniony spadkobiercą
    albo testament wykluczył określoną osobę z dziedziczenia ("niech X po
    mnie nie dziedziczy"), to nie jest to wydziedziczenie, a jedynie inne
    określenie spadkobierców. Pominięta osoba może mieć prawo do zachowku.
    Polecam http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/tytulo
    wa.html

    KG

  • 16. Data: 2006-09-28 17:23:08
    Od: "Annacor" <a...@i...pl>

> [...]
    > dziedziczy"), to nie jest to wydziedziczenie, a jedynie inne określenie
    > spadkobierców. Pominięta osoba może mieć prawo do zachowku.

    A co w przypadku jeśli rodzice zrobili przepis domu i ziemi na jedną tylko
    córkę?Czy to wydziedziczenie?Czy mam prawo do zachowku?
    Annacor

  • 17. Data: 2006-09-28 18:24:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Annacor wrote:

    > A co w przypadku jeśli rodzice zrobili przepis domu i ziemi na jedną tylko
    > córkę?Czy to wydziedziczenie?Czy mam prawo do zachowku?

    Masz jakieś problemy z czytaniem? Powyżej masz odpowiedź.

  • 18. Data: 2006-09-28 19:53:40
    Od: "Annacor" <a...@i...pl>

    > Masz jakieś problemy z czytaniem? Powyżej masz odpowiedź.

    Nie mam tylko w naszym przypadku był zrobiony przepis domu i ziemi ale nie
    jako testament tylko w formie aktu.Rodzice mojej mamy przepisali posiadlosc
    na corke.Stad moje pytanie!!!
    Annacor

  • 19. Data: 2006-09-28 20:53:59
    Od: m...@g...com

    Annacor wrote:

    > Nie mam tylko w naszym przypadku był zrobiony przepis domu i ziemi ale nie
    > jako testament tylko w formie aktu.Rodzice mojej mamy przepisali
    > posiadlosc na corke.Stad moje pytanie!!!

    O rany. Wszystko było już napisane 2x, ale postaram ci się zreasumować:
    - twoi dziadkowie podarowali dom i ziemię twojemu wujostwu, wobec czego ta
    darowizna liczy się do obliczania zachowku. Jako że twoje wujostwo jest
    ustawowym spadkobiercą twoich dziadków - nie ma znaczenia kiedy to się
    stało. Zachowek się należy. Zakładając że twoi dziadkowie mieli czworo
    rodzeństwa, każdemu z tego rodzeństwa należałoby się 1/4 domu gdyby był
    dziedziczony ustawowo. Wobec tego twoim rodzicom należy się połowa tej 1/4
    czyli 1/8 wartości domu. Nie wiem tylko czy liczona wg. dzisiejszej
    wartości - czy ówczesnej.

    - z tego co piszesz, wynika że twoi dziadkowie nie zostawili testamentu.
    Czyli można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać że nie wydziedziczyli
    twoje mamy.

    p. m.

  • 20. Data: 2006-09-28 20:55:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Annacor wrote:

    > Nie mam tylko w naszym przypadku był zrobiony przepis domu i ziemi ale nie
    > jako testament tylko w formie aktu.Rodzice mojej mamy przepisali posiadlosc
    > na corke.Stad moje pytanie!!!

    Znaczy się darowizna? To pisz po ludzku, że darowizna, a nie jakieś
    przepisy.

    Art. 993-997 KC.

    Jeśli darowizny dokonano dawniej niż 10 lat temu - nie wlicza się. Jeśli
    upłynęło mniej czasu - wlicza się.