  • 11. Data: 2007-11-26 07:52:19
    Temat: Re: Prawo autorskie do postaci stworzonej w 1933
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Sun, 25 Nov 2007 23:49:56 +0100, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > A jak to jest z postaciami literackimi kluczowymi dla kultury? Czy
    > postaci Juranda ze Spychowa, Zbyszka i Jagienki znajdują się już w
    > domenie publicznej i można swobodnie stworzyć grę komputerową opartą na
    > powieści 'Krzyżacy', czy trzeba się ubiegać o pozwolenie w Ministerstwie
    > Kultury i Dziedzictwa Narodowego?

    Dziewictwu Narodowemu nic do tego.
    Natomiast pamiętam sprawę sprzed dobrych 16 lat (tzw. "czwarty tom
    Trylogii") kiedy rodzina Sienkiewicza usiłowała skasować autora tego
    apokryfu - powołując się na ochronę dóbr osobistych (twórczości).
    OIDP sąd oddalił roszczenia, po pierwsze ze względu na osobisty charakter
    tych dóbr - a więc ochrona wygasa wraz ze śmiercią autora - no i bodajże
    odrzucił w ogóle taki koncept.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://Money.pl poleca ==> http://olgierd.bblog.pl/

  • 12. Data: 2007-11-26 20:05:41
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@o...com> writes:

> [...]
    > OIDP sąd oddalił roszczenia, po pierwsze ze względu na osobisty
    > charakter tych dóbr - a więc ochrona wygasa wraz ze śmiercią autora

    Akurat w Polsce autorskie prawa osobiste nie podlegają wygaśnięciu.
    Zdaje się, że czasami można powoływać się na art. 16 punkt 3 Ustawy
    i chronić samą koncepcję postaci literackiej.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 13. Data: 2007-11-26 20:11:41
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@o...com> writes:

    > Dziewictwu Narodowemu nic do tego.

    Postaci Zbyszka, Jagny i Danusi z 'Krzyżaków' do tego dziedzictwa
    przynależą, czy to się prawnikom podoba, czy nie.

  • 14. Data: 2007-11-26 20:13:43
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    http://www.wolnelektury.pl/autor:Henryk+Sienkiewicz

  • 15. Data: 2007-11-26 21:18:45
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 26 Nov 2007 21:05:41 +0100, Piotr Dembiński
    napisał(a):

    > Akurat w Polsce autorskie prawa osobiste nie podlegają wygaśnięciu.

    To jest akurat bez związku, ponieważ autorskie prawa osobiste nie wiążą
    się z tym, że nie możesz wykonać utworu podobnego, nawiązującego czy np.
    sequela.

    > Zdaje się, że czasami można powoływać się na art. 16 punkt 3 Ustawy i
    > chronić samą koncepcję postaci literackiej.

    A na ten temat to jest nawet orzeczenie, (sprawa Genowefy Pigwy). Nie
    można.

  • 16. Data: 2007-11-27 20:04:07
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Olgierd <n...@o...com> writes:

    > To jest akurat bez związku, ponieważ autorskie prawa osobiste nie
    > wiążą się z tym, że nie możesz wykonać utworu podobnego,
    > nawiązującego czy np. sequela.

    Mi chodzi o to, czy postać literacka jako taka jest utworem i może
    podlegać ochronie z art. 16.

    > A na ten temat to jest nawet orzeczenie, (sprawa Genowefy
    > Pigwy). Nie można.

    Czyli postaci literackiej nie traktuje się jako utworu? Zdaje się, że
    sama sprawa postaci jest bardzo aktualna ze względu m.in. na powstanie
    gry komputerowej 'Wiedźmin' :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl