  • 1. Data: 2007-11-23 10:47:53
    Temat: Firma chce pożyczyć pieniądze
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

    Firma w której pracuję chce pożyczyć odemnie pieniądze na 4 miesiące -
    spłata w ratach co miesiąc. Firma jest własnością osoby prywatnej. jaka
    umowę powinienem zawrzeć? Jaka forma i z kim? lepiej z firmą, czy z osobą
    prywatną?
    Pozdrawiam
    Wit(old)

  • 2. Data: 2007-11-23 10:50:50
    Temat: Re: Firma chce pożyczyć pieniądze
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wit(old) pisze:

> [...]
    > spłata w ratach co miesiąc. Firma jest własnością osoby prywatnej. jaka
    > umowę powinienem zawrzeć? Jaka forma i z kim? lepiej z firmą, czy z

    Firma jest własnością osoby prywatnej, czyli jest to po prostu osoba
    fizyczna prowadząca działalność gospodarczą? Jeśli tak, to pożyczasz
    pieniądze szefowi tak samo jak prywatnemu człowiekowi.

    Co do umów: można standardowo - umowę pożyczkę (płatne 2% podatku od
    czynności cywilno-prawnych) lub niestandardowo - niech "pożyczkobiorca"
    wystawi Ci weksel - bez opłat skarbowych.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-11-23 11:11:50
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

> [...]
    > czynności cywilno-prawnych) lub niestandardowo - niech "pożyczkobiorca"
    > wystawi Ci weksel - bez opłat skarbowych.

    W jakich okolicznościach powinna być sporządzona umowa? czy po prostu
    kupujemy znaczki skarbowe i naklejamy na kartke z tekstem umowy?
    Zainteresował mnie też wariant weksla. Możesz rozwinąć temat? Jak to
    wygląda w przypadku egzekucji długu? Czy pożyczkobiorca może takie weksle
    wystawiać np co 4 miesiące? Jakie warunki powinien spełniać weksel, żeby
    miał moc prawną? skąd on się bierze?
    Wit(old)

  • 4. Data: 2007-11-23 11:27:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wit(old) pisze:

> [...]
    > weksle wystawiać np co 4 miesiące? Jakie warunki powinien spełniać
    > weksel, żeby miał moc prawną? skąd on się bierze?

    Można wystawiać weksle co 4 miesiące. Można wystawić 5 weksli od razu
    z różnymi terminami spłat itp. itd. Jak powinien wyglądać weksel możesz
    poczytać na www.weksel.pl . Jako że prywatnie interesuję się tą
    tematyką, w przypadki wątpliwości chętnie pomogę na priva lub
    telefonicznie :)

    Co do egzekucji - jest dość prosta, o ile ktoś jest obeznany ze
    zwyczajami w sądach i umie napisać pozew. Również mogę pomóc w tej
    sprawie :)

  • 5. Data: 2007-11-23 13:45:05
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Wit(old) pisze:

> [...]
    > weksle wystawiać np co 4 miesiące? Jakie warunki powinien spełniać
    > weksel, żeby miał moc prawną? skąd on się bierze?

    Pracodawca jako fizol pożycza od ciebie 10 000 PLN

    Wystawia na to weksel na 10 000 PLN ... żeby zabezpieczyć swoją
    pupę winien on taki wystawić (in blanco, albo na 10 000 albo na
    kwotę np 12 000 , ot tak dla jaj, ale wraz z deklaracją wekslową.

    I teraz:

    Jeśli nie spłaca - wzywasz go do wykupienia weksla ... nie
    zapłaci - pozywasz go o zapłatę w sądzie. Otrzymujesz nakaz
    zapłaty ...

    --
    Rafał "SP" Gil
    6008

  • 6. Data: 2007-11-23 22:36:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Nov 2007, Wit(old) wrote:

    > Czy pożyczkobiorca może takie weksle wystawiać np co 4 miesiące?

    Ja w sprawie formalnej: proponowałbym unikać jak ognia określenia
    "pożyczkobiorca".
    Bo *JEST* możliwe wystawienie wekla, który jest *gwarancją* dla
    pożyczki - a w takim układzie weksel wekslem, ale podatek PCC (z okazji
    pożyczki) się należy i już.
    Normalnie... jest tylko weksel. Żadnych pożyczek.
    Wystawca weksla puszcza w obieg weksel... i tyle.
    Papier, za który ma zapłacić, niekoniecznie temu komu ten papier
    DAŁ, lecz zasadniczo temu kto go MA.
    Jak rzucisz okiem na podstawę prawną (patrz post Liwiusza), to gdzieś
    tam znajdziesz, że taka konstrukcja wynika z międzynarodowych zobowiązań
    Polski, dzięki czemu MF nie może chcieć opodatkować obrotu wekslami
    (poza niewielką opłatą skarbową, która potrafiła nieźle dopiec w razie
    pilnej potrzeby wystawienia weksla, na szczęście ją od 1.I.2007 znieśli).

    > Jakie warunki powinien spełniać weksel, żeby miał moc
    > prawną? skąd on się bierze?

    Najtrudniejsze do przetłumaczenia wszelkim urzędnikom, "urzędnikom"
    a bywa że i osobom zawodowo zajmującym się zawieraniem umów, bywa to,
    że wystawienia weksla jest tak proste!
    Trudne jest rozeznanie się w tym co na wekslu ma być i jakie skutki
    to powoduje, ale sam weksel jest PROSTY :)

    Bierzesz kartkę, piszesz "ja, [tu: kto] ZAPŁACĘ [tu: komu]
    kwotę [tu: ile], [tu: kiedy], [tu: gdzie].
    Podpis.
    Nie zawadzi tytuł - "weksel".

    Żeby było śmieszniej, większości ww. pól nie musi być - wystarczy
    "zapłacę" i podpis, bo wekslem jest papier "podpisany z zamiarem
    zaciągnięcia zobowiązania wekslowego" - tzw. "weksel in blanco",
    przy czym ta "blankowatość" może być różna :)
    Ale wtedy już doczytasz m.in. w archiwach:
    http://groups.google.pl/groups?num=100&as_oq=weksel+
    weksla&as_ugroup=*.prawo

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-11-26 03:36:52
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Bierzesz kartkę, piszesz "ja, [tu: kto] ZAPŁACĘ [tu: komu]
    > kwotę [tu: ile], [tu: kiedy], [tu: gdzie].
    > Podpis.

    i może coś masz, ale weksel to nie jest

    KG

  • 8. Data: 2007-11-26 08:12:16
    Od: l...@i...eu

    Możesz rozwinąć temat? Jak to
    > wygląda w przypadku egzekucji długu?

    Egzekucja - w postępowaniu uproszczonym. Dobrze było by by wystawca weksla
    sporządził również deklarację wekslową.

    Czy pożyczkobiorca może takie weksle
    > wystawiać np co 4 miesiące?

    Może wystawiać co ile mu się podoba.

    Jakie warunki powinien spełniać weksel, żeby
    > miał moc prawną? skąd on się bierze?

    Jakiś czas temu kiedy weksle musiały być opłacone (opłata skarbowa) można było
    nabyć gotowy blankiet. Teraz należy go po prostu napisać (najłatwiej
    wydrukować z netu przykładowy blankiet), zwracając uwagę by posiadał wszystkie
    prawem wymagane elementy )prawo wekslowe)

  • 9. Data: 2007-11-26 08:27:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    l...@i...eu pisze:
    > Możesz rozwinąć temat? Jak to
    >
    > Egzekucja - w postępowaniu uproszczonym. Dobrze było by by wystawca weksla
    > sporządził również deklarację wekslową.

    Czym według Ciebie jest postępowanie uproszczone? Czy jeśli mam
    weksel na 20 000zł, to też mogę przeprowadzić postępowanie uproszczone?
    (podpowiem odpowiedź: nie).

    Pomyliło Ci się chyba postępowanie uproszczone z nakazowym.