    From: Roman Rumpel <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie?
    Date: Sat, 23 Aug 2008 20:48:57 +0200

    grim pisze:
    > Witam!
    >
    > Czy ktoś wie?
    >
    > -czy wykonanie i sprzedaż "podróbki: odzieży markowej jest prawnie zakazane?
    > Chodzi mi o sam krój, dobór dodatków bez elementów logo, nazwy firmy itp.

    Tak, jest karane - zarówno cywilnie jak i karnie. Zwłaszcza jeśli chodzi
    o logo i znak firmowy.

    Natomiast nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jeśli chodzi o krój i ogólny
    wygląd.

    > -jak ewentualnie sprawdzić czy krój odzieży jest chronony patentem?

    Po pierwsze - krój z całą pewnością nie jest chroniony patentem.
    Patentów udziela się na wynalazki. Krój odzieży nie jest wynalazkiem.
    Krój odzieży jest wzorem przemysłowym. Jeśli jest nowy i oryginalny, to
    może być chroniony jako zarejestrowany wzór przemysłowy. Rejestry
    polskich zarejestrowanych wzorów przemysłowych prowadzi UP RP, rejestry
    wzorów wspólnotowych - OHIM.

    Jest jednak haczyk - istnieje kategoria chronionych nie zarejstrowanych
    wzorów wspólnoty. Tych nie sprawdzisz nigdzie

    > -czy można mówić w tej branży o plagiacie?

    Nie używa sie tego pojęcia - mówi sie o naruszeniu praw z rejestracji
    wzoru( albo o naruszeniu praw do niezarejstrowanego wzoru wspólnoty