    From: Roman Rumpel <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie?
    Date: Sun, 24 Aug 2008 10:40:42 +0200

    Robert Tomasik pisze:

    > Trzeba po prostu sprawdzać i od tego są Doradcy Patentowi. Tak z głowy,
    > to przykładowo ADIDAS ma zastrzeżone te trzy paski wzdłuż lampasów, a
    > któryś tam producent odzieży jeansowej taki ozdobny szew na kieszenie w
    > kształcie dwóch górnej, czy jak to oni określają wrony. Jak przejrzeć
    > zastrzeżenia, te pewnie tego jest więcej.

    Dobrze, ze poruszyłeś dodatkowo tę kwestię, bo oba przykłady o których
    piszesz to są znaki towarowe, a nie wzory.
    Co w sumie daje następujące możliwości, jeśli chodzi o prawa ochronne,
    jakie mogą mieć zastosowanie dla odzieży

    - firma producenta/sprzedawcy jako dobro chronione przez przepisy
    firmowe i uznk
    - firma jw. jako chroniony znak towarowy
    - inne oznaczenia słowne/graficzne widoczne na metkach, chronione jako
    znaki towarowe i oznaczenia handlowe
    - charakterystyczne elementy odzieży: szwy, lamówki itp, których kształt
    może być chroniony jako znaki towarowe
    - krój, czyli ogólny kształt w zestawieniu z materiałem chroniony jako
    zarejestrowany wzór krajowy lub wzór wspólnoty albo niezarejestrowany
    wzór wspólnoty

    Dwa słowa jeszcze o prawach autorskich - wzory przemysłowe mają w sobie
    element praw autorskich ale z inaczej skonstruowanymi przesłankami
    ochrony, dlatego łatwiej mówić w kategoriach wzorów, wykazując, ze dany
    wzór wywołuje na zorientowanym użytkowniku odmienne ogólne wrażenie w
    stosunku do innych wzorów tego samego rodzaju, niż wykazać spełnienie
    przesłanek utworu dla np nowego kształtu kołnierza.

    I ostatnia uwaga porządkowa : należy sie udać do rzecznika patentowego,
    a nie do doradcy