  • 1. Data: 2004-11-16 10:14:13
    Temat: Prawo a oprogramowanie
    Od: MichalO <m...@w...pl>

    Witam,

    Jestesmy programistami zatrudnionymi w pewnej firmie na umowe o prace a
    kolega na umowe zlecenie.
    Mamy problem, poniewaz nie wiemy czy mozemy zakodowac zrodla aplikacji
    (w ten sposob ze aplikacja bedzie dzialala ale jej kod zrodlowy bedzie
    nie do odczytania/modyfikacji). Czy to jest zgodne z prawem?
    W zasadzie to pracodawca chyba kupuje od nas program a nie zrodla, a
    moze sie myle?
    Do kogo w naszym przypadku naleza prawa autorskie do kodu programu.

    W umowach nie mamy nic wspomiane na temat praw do kodu.

    Pozdrawiam i dziekuje.
    Michal

  • 2. Data: 2004-11-16 11:49:04
    Temat: Re: Prawo a oprogramowanie
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *MichalO* wrote in <news:cncjun$da7$1@atlantis.news.tpi.pl> :
> [...]
    > Do kogo w naszym przypadku naleza prawa autorskie do kodu programu.
    >
    > W umowach nie mamy nic wspomiane na temat praw do kodu.

    Jak umowa o pracę stanowi że polega ona na pisaniu programów to
    niestety prawa należą do pracodawcy niezależnie od tego w jakiej
    postaci występuje program (może być nawet wydruk). Nie dotyczy to
    programów które piszecie po godz. pracy. Wiec elementy które
    wykorzystasz z prywatnej robótki sa twoje.

    Być może ten pracujący na zlecenie może się kłócić bo to nie umowa o
    pracę, a przekazanie autorskich praw majątkowych musi być na piśmie
    pod rygorem nieważności, /z naciskiem na może/.

    Co do zakodowania to będzie to zgodne z prawem dopuki nikt się tym nie
    zainteresuje i nie będzie potrzebował źródeł ;)

    --
    Dlaczego Bill Gates jest najbogatszym człowiekiem na świecie? - Bo za
    błędy się płaci.

  • 3. Data: 2004-11-16 13:16:24
    Od: MichalO <m...@w...pl>

> [...]
    > programów które piszecie po godz. pracy. Wiec elementy które
    > wykorzystasz z prywatnej robótki sa twoje.

    No tak, ale ja w umowie nie mam ani slowem wspomiane czym mam sie
    zajmowac w firmie (tzn. tylko ogolnie informatyka), natomiast kolega
    pracujacy na umowe zlecenie ma napisane iz jest po to by pisac aplikacje.

    > Co do zakodowania to będzie to zgodne z prawem dopuki nikt się tym nie
    > zainteresuje i nie będzie potrzebował źródeł ;)

    Ale zgodne z prawem bedzie zakodowanie zrodel i udostepnienie KLUCZA do
    nich pracodawcy?
    To chyba juz jest sprawa pracodawcy, czy bedzie trzymal ten klucz, czy
    tez go zgubi/wyrzuci, czy tez bedzie w stanie rozkodowac zrodla przy
    uzyciu klucza. Oczywiscie mowimy o poprawnym kluczu do programu!
    Ja i kolega ze swojej strony chyba wtedy jestesmy "kryci".
    Pracodawca dostal dzialajacy program + klucz do zrodel. Druga sprawa
    jest czy on kiedy kolwiek skorzysta z tego klucza, czy tez nie.
    Chyba cos takiego bedzie legalne?

    Pozdrawiam i dziekuje
    Michal

  • 4. Data: 2004-11-16 14:06:14
    Od: Borszczuk <c...@U...wfmh.org.pl.TW>

    MichalO wrote:

    > Ale zgodne z prawem bedzie zakodowanie zrodel i udostepnienie KLUCZA do
    > nich pracodawcy?

    Nie. Owocem pracy sa zrodla programu, wiec nie kombinuj.

    > Pracodawca dostal dzialajacy program + klucz do zrodel. Druga sprawa
    > jest czy on kiedy kolwiek skorzysta z tego klucza, czy tez nie.
    > Chyba cos takiego bedzie legalne?

    Zostaw te zrodla i od razu napisz podanie o zwolnienie z pracy
    bo do tego zmierzasz. Oszczedzisz sobie procesu z pracodawca
    co masz bardziej niz gwarantowane jak sie kapnie ze go kantujesz.

    --
    Life is a beach and then you dive...

    Marcin

  • 5. Data: 2004-11-16 15:17:18
    Od: baldhorse <b...@i...precz.maszyno_irc.pl>

    to co tworzysz w firmie na JEJ sprzecie i na JEJ programach w godzinach
    TWOJEJ pracy nalezy do firmy, bo za to dostajesz wyplate i nie wazne czy
    chodzisz i wymieniasz toner w drukarkach czy piszesz programy, wszystko
    nalezy do firmy (owoce twojej pracy -> puste opakowania po tonerach
    programy kody zrodlowe itp)

    kodowanie zrodel to moim zdaniem proszenie sie o klopoty a jak ktos
    bedzie na ciebie bardzo wkurzony to moze ci narobic ich bardzo wiele

    co do tego drugiego kolegi ktory pracuje na umowe zlecenie sprawa nie
    jest juz tak jasna, zalezy od tego co ma sprecyzowane w umowie

  • 6. Data: 2004-11-16 15:30:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    baldhorse wrote:
> [...]
    > chodzisz i wymieniasz toner w drukarkach czy piszesz programy, wszystko
    > nalezy do firmy (owoce twojej pracy -> puste opakowania po tonerach

    Jej... To jak ktoś w wyniku jego działań w godzinach pracy na służbowym
    sprzęcie (np. biurku) zajdzie w ciążę, to owo dziecko też do firmy należy?

  • 7. Data: 2004-11-16 16:52:09
    Od: baldhorse <b...@i...precz.maszyno_irc.pl>

    > Jej... To jak ktoś w wyniku jego działań w godzinach pracy na służbowym
    > sprzęcie (np. biurku) zajdzie w ciążę, to owo dziecko też do firmy należy?

    jesli w firmie pracowal jako samiec-rozplodowiec to oczywiscie TAK

  • 8. Data: 2004-11-16 17:13:23
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    baldhorse wrote:

    > jesli w firmie pracowal jako samiec-rozplodowiec to oczywiscie TAK

    ROTFL

    Pomijając taki detal, że byłoby to sprzeczne z Konstytucją o Karcie Praw
    Człowieka nie wspominając.

    Tak na marginesie - naucz się poprawnie cytować, bo tak to dopiero po
    referencjach doszedłem, że odpowiadałeś bezpośrednio inicjatorowi wątku,
    a nie osobie, która pisała o opisie stanowiska (przez co odniosłem mylne
    zdaje się wrażenie, że twierdzisz, że firma 'posiada' wszystko -
    niezależnie do tego, co tak na prawdę należy do obowiązków danego
    pracownika).

  • 9. Data: 2004-11-16 18:50:29
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *baldhorse* wrote in <news:MPG.1c04385095a8dcd0989873@news.tpi.pl> :

> [...]
    > chodzisz i wymieniasz toner w drukarkach czy piszesz programy, wszystko
    > nalezy do firmy (owoce twojej pracy -> puste opakowania po tonerach

    Niezupełnie. W przypadku programów komputerowych tylko jeśli to był
    przedmiot umowy - jak program napisałeś przy okazji wykonywania
    zwykłych obowiązków to jest twój - choć pracodawca będzie uparcie
    twierdził że jest inaczej i powoływał się na art74 prawa autorskiego,
    nie biorąć pod uwagę że nie stosuje się go w takim przypadku.

    --
    "Pogrożę mu tylko palcem" - rzekł kładąc go na cynglu.

  • 10. Data: 2004-11-16 19:49:26
    Od: baldhorse <b...@i...precz.maszyno_irc.pl>

> [...]
    > twierdził że jest inaczej i powoływał się na art74 prawa autorskiego,
    > nie biorąć pod uwagę że nie stosuje się go w takim przypadku.

    a jak sie ma do tego legalnosc uzytego oprogramowania?
    masz napisany program nie masz narzedzia na ktorym go zrobiles
    bo jest wlasnoscia "firmy"

    a co do art74 to:
    "3. Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez
    pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują
    pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej."

    ja to rozumiem tak:
    jesli w umowie nie ma zastrzezenia ze moze sobie cos dla siebie I TYLKO
    DLA SIEBIE robic w pracy to z gory jest zalozone ze robi to dla
    pracodawcy

    mam racje?