  • 1. Data: 2008-07-31 20:52:59
    Temat: Prawa "konsumenta"
    Od: "Domowo" <d...@a...pl>

    Witam

    Czy wg zapisów naszych ustawodawców są znaczące różnice skłaniające do
    kupowania "online", zamiast "live"?
    Uszczegóławiając:
    czy kupując towar poprzez formularz "sklepu internetowego" mam większe
    możliwości reklamowania towaru, niż kupując w "zwykłym" sklepie? I jak
    traktować Allegro?
    Pytanie bierze się stąd, że gdzieś kiedyś wyczytałem, że kupując "przez
    sieć" mam prawo do zwrotu towaru (chyba w okresie 10 dni) lub jego wymiany,
    podczas gdy kupując w sklepie osobiście, już takich możliwości nie mam.
    Jak to jest i z czego wynika?

    Skąd się wzięło pytanie:
    otóż kupuję aparat fotograficzny (kwota dla mnie nie byle jaka, bo ~3k pln)
    i zastanawiam się, czy kupując "w zwykłym" sklepie, po dokładnym sprawdzeniu
    sprzętu w domu i ewentualnym stwierdzeniu wad, mogę żądać od sprzedawcy
    WYMIANY na inny egzemplarz lub ZWROTU pieniędzy? Czy nie jest tak różowo i
    muszę przebrnąć przez procedurę gwarancyjną? (czyli pozostaję przez długi
    czas bez sprzętu i bez pieniędzy?)

  • 2. Data: 2008-07-31 21:29:15
    Temat: Re: Prawa "konsumenta"
    Od: "e-zop" <e...@o...pl>

  • 3. Data: 2008-07-31 21:31:23
    Od: "e-zop" <e...@o...pl>

    marz racje

  • 4. Data: 2008-07-31 22:46:13
    Od: Kamikazee <n...@n...pl.invalid>

    Domowo pisze:
> [...]
    > sieć" mam prawo do zwrotu towaru (chyba w okresie 10 dni) lub jego
    > wymiany, podczas gdy kupując w sklepie osobiście, już takich możliwości

    Na jakimś vortalu wypowiadał się prawnik, że w przypadku zakupu na aukcji Kup
    teraz obowiązuje przepis o 10 dniach zaś w przypadku zwykłych aukcji już nie.

  • 5. Data: 2008-08-01 08:21:26
    Od: "Alien" <a...@a...com.pl>

    A z ciekawości:
    co w sytuacji, gdy zamawiam sprzęt przez internet (płacę przelewem "w
    ciemno"), natomiast odbieram osobiście?
    Czy przysługuje 10 dni na zwrot towaru?

  • 6. Data: 2008-08-01 08:37:44
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Domowo pisze:
> [...]
    > tak różowo i muszę przebrnąć przez procedurę gwarancyjną? (czyli
    > pozostaję przez długi czas bez sprzętu i bez pieniędzy?)

    Kupujac poza siedziba sklepu (a wiec np przez neta, ale rowniez np na np
    targach branzowych, od akwizytora itd) masz prawo odstapic od umowy w
    ciagu 10 dni - bez podawania przyczyny.

    PS. Niektorzy tak biora kredyt w Providencie - bierzesz kredyt i
    odstepujesz od umowy w ciagu 9 dni - tylko musisz kwit wypelnic
    koniecznie - i masz za darmo kase na te kilka dni - czasem sie przydaje.

    Kupujac w normalnym sklepie jako konsument korzystaj z "niezgodnosci
    towaru z umowa" - przez pierwsze pol roku to sprzedawca musi udowodnic
    ze sprzet jest dobry (defaultowo uznaje sie ze jesli byla jakas usterka
    w ciagu pierwszego polrocza, to znaczy ze byla ona tam od momentu
    produkcji). Przez nastepne 18 miesiecy to ty musisz udowadniac ze
    usterka nie wynikla z twojego urzytkowania, ale i tak zazwyczaj latwiej
    niz na gwarancji. Gwarancja daje dowolnosc ustalania jej zasad - a
    niezgodnosc towaru z umowa podlega ustawie - i wszystko jest w niej
    jasno okreslone

    --
    Regards,
    Maverick

  • 7. Data: 2008-08-01 14:29:00
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Alien pisze:

    > co w sytuacji, gdy zamawiam sprzęt przez internet (płacę przelewem "w
    > ciemno"), natomiast odbieram osobiście?
    > Czy przysługuje 10 dni na zwrot towaru?

    Tak, gdyż sama umowa została zawarta na odległość. Zwracam jednocześnie
    uwagę że ów termin dotyczy zgłoszenia chęci zwrotu a nie samego zwrotu.
    Tak więc mogę w tym czasie oświadczyć sprzedawcy, że chcę zwrócić towar
    (art.7 ust.1). Oczywiście termin ten liczy się od daty wydania towaru a
    nie od daty zakupu (art. 10 ust.1). Sam zwrot powinien nastąpić
    niezwłocznie, ale nie później niż 14 dni (art.7 ust.3).

    Zwracam uwagę na obowiązki sprzedawcy, w tym obowiązek poinformowania
    kupującego o prawie wypowiedzeniu umowy w ciągu 10 dni (art. 9).
    Niespełnienie tego obowiązku powoduje że dziesięciodniowy termin może
    zostać wydłużony nawet do trzech miesięcy.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 8. Data: 2008-08-02 22:05:28
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maverick wrote:

> [...]
    > odstepujesz od umowy w ciagu 9 dni - tylko musisz kwit wypelnic
    > koniecznie - i masz za darmo kase na te kilka dni - czasem sie

    żebyś sie kurcze bardzo nie zdziwił jak się okaże że sie będziesz z .... po
    sądach włóczył.

  • 9. Data: 2008-08-02 22:07:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marek Dyjor pisze:

    > żebyś sie kurcze bardzo nie zdziwił jak się okaże że sie będziesz z ....
    > po sądach włóczył.

    Z tego co mi kiedyś agent providenta opowiadał wynikało, że zwroty do
    10 dni przyjmują zgodnie z ustawą, ale:

    1. Pierwsza pożyczka dla danego klienta jest zawsze niewielka, więc
    wiele się nie zyska
    2. Drugi raz pożyczki już się u nich nie dostanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz