  • 1. Data: 2003-09-19 00:58:54
    Temat: Prawa autorskie osobiste w Internecie?
    Od: Tomasz Nidecki <n...@t...net>

    Mam problem ze strefa WP i przestrzeganiem przez nich praw autorskich.

    Na strefie WP od kilku lat leza moje utwory. Dodawalem je jeszcze, kiedy
    strefa nie byla czescia WP. Po wydaniu przez strefe, bez konsultacji z
    autorami utworow, plyty audio dolaczonej do jednego z magazynow
    internetowych mialem juz watpliwosci co do zgodnosci prawnej tych
    dzialan.

    W kwietniu 2002 roku napisalem e-mail do strefy, by usuneli moje utwory.
    Odpisano mi, ze ich licencja nie uwzglednia takiej mozliwosci i ze
    uploadujac utwory automatycznie zgodzilem sie na ich dozgonna publikacje.

    Uwazam, ze jest to zlamanie moich praw autorskich, poniewaz po pierwsze
    nie ma zadnych dowodow na to, ze licencja "starej" strefy miala takie
    warunki [byly to poczatki serwisu, kiedy serwis byl jeszcze amatorski], a
    po drugie zmienil sie wlasciciel strefy - zostala wykupiona przez WP -
    wiec nie maja prawa bez konsultacji z autorami przejmowac chyba praw
    autorskich poprzedniego wlasciciela [ktory chyba nawet nie mial formy
    prawnej].

    Obecnie w systemie administracji strefy nie ma zadnej mozliwosci
    usuniecia utworow ani konta artysty. Dodatkowo do zmiany opcji
    administracyjnej wymagaja wybrania jednej z trzech licencji, co zapewne
    traktuja jako zgodzenie sie na ktoras z nich. Nie ma mozliwosci nie
    zgodzenia sie na publikacje.

    Ostatni wyrok w sprawie o ktorej pisal vagla nt. praw autorskich w
    Internecie pozwala mi sadzic, ze jesli bym wystapil przeciwko WP do sadu
    o usuniecie utworow mialbym spora szanse wygrac?

    Chcialbym sie dowiedziec co o tym sadza osoby znajace sie na prawie. Ja
    niestety nie jestem w tym najmocniejszy...

    --
    tomasz 'tonid' nidecki, zoliborz, warszawa, poland
    t...@t...net http://tonid.net http://endemic.org

  • 2. Data: 2003-09-19 09:08:13
    Temat: Re: Prawa autorskie osobiste w Internecie?
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-19 02:58, Tomasz Nidecki napisał(a):

> [...]
    >autorami utworow, plyty audio dolaczonej do jednego z magazynow
    >internetowych mialem juz watpliwosci co do zgodnosci prawnej tych

    Czemu? Jeśli mieli autorskie prawa majątkowe, to mieli prawo wydać taką
    płytę. Chyba, że nie napisali, że jest Pan autorem?

    >W kwietniu 2002 roku napisalem e-mail do strefy, by usuneli moje utwory.
    >Odpisano mi, ze ich licencja nie uwzglednia takiej mozliwosci i ze
    >uploadujac utwory automatycznie zgodzilem sie na ich dozgonna publikacje.

    Może tak było?

> [...]
    >wiec nie maja prawa bez konsultacji z autorami przejmowac chyba praw
    >autorskich poprzedniego wlasciciela [ktory chyba nawet nie mial formy

    Co to znaczy "nie miał formy prawnej"? Wystarczy, że właściciel był
    osobą fizyczną. WP mógł przejąć wszelkie zobowiązania strefy oraz prawa
    do wszystkich dzieł.

    >Ostatni wyrok w sprawie o ktorej pisal vagla nt. praw autorskich w
    >Internecie pozwala mi sadzic, ze jesli bym wystapil przeciwko WP do sadu
    >o usuniecie utworow mialbym spora szanse wygrac?

    Obawiam się, że nie. Mam wrażenie, że przekazał Pan nieodpłatnie prawa
    majątkowe do swoich utworów "starej strefie", która przekazała je WP.
    Nie wiem, może niech Pan spróbuje wykazać, że to nie Pan zamieścił
    wówczas swoje utwory, ale wątpię, czy to coś da.
    Może ktoś inny się wypowie korzystniej...
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 3. Data: 2003-09-19 09:11:15
    Od: Arek <a...@e...net>

    Tomasz Nidecki rzecze:
    [..]
    > Odpisano mi, ze ich licencja nie uwzglednia takiej mozliwosci i ze
    > uploadujac utwory automatycznie zgodzilem sie na ich dozgonna publikacje.

    Witaj Tomku!

    Polskie prawo wymaga PISEMNEJ umowy pod rygorem jej nieważności.
    Jak mniemam serwis zamieszczający Twoje utwory takiej umowy z Toba nie ma,
    wobec czego ich działania są po prostu łamaniem prawa.

    Jak dla mnie oburzająca jest bezczelność ludzi, którzy wmawiają Ci utratę
    praw do swoich utworów.
    Zadzwoń do nich jeszcze raz i zarządaj usunięcia swoich utworów, a gdyby
    to nic nie dało, to napisz do mnie na b...@s...org.pl .

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 4. Data: 2003-09-19 09:19:55
    Od: Tomasz Nidecki <n...@t...net>

    Arek <a...@e...net> wrote in news:bkeh7p$c3p$1@news.onet.pl:

    > Polskie prawo wymaga PISEMNEJ umowy pod rygorem jej nieważności.

    Tez tak sadze.

    > Jak mniemam serwis zamieszczający Twoje utwory takiej umowy z Toba
    > nie ma, wobec czego ich działania są po prostu łamaniem prawa.

    Zdecydowanie zadnej umowy nie ma - nie bylo nawet prosby o podpisanie
    takiej.

> [...]
    > utratę praw do swoich utworów.
    > Zadzwoń do nich jeszcze raz i zarządaj usunięcia swoich utworów, a

    OK napisze do nich jeszcze raz, tym razem do jakiejs "wyzszej instancji"
    i zobaczymy co z tego wyjdzie, dzieki!

  • 5. Data: 2003-09-19 09:20:08
    Od: Tomasz Nidecki <n...@t...net>

    Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl> wrote in

    > Czemu? Jeśli mieli autorskie prawa majątkowe, to mieli prawo wydać
    > taką płytę. Chyba, że nie napisali, że jest Pan autorem?

    Akurat moich utworow tam nie bylo [gdyby byly, nie zastanawialbym sie nad
    tym].

    > Może tak było?

    To chyba oni _musza_ wykazac dysponujac takimi autorami. Poza tym czy
    polskie prawo uznaje klikniecie na guzik w przegladarce za rownowazne
    pisemnej umowie o przeniesienie praw?

    > Co to znaczy "nie miał formy prawnej"? Wystarczy, że właściciel był
    > osobą fizyczną. WP mógł przejąć wszelkie zobowiązania strefy oraz
    > prawa do wszystkich dzieł.

    Czyli uwazasz, ze wystarczy napisac na stronie, ze "jesli uploadujesz tu
    cokolwiek przenosisz wszystkie prawa na nas" i jest sie "czystym" pod
    wzgledem prawnym?

    > Obawiam się, że nie. Mam wrażenie, że przekazał Pan nieodpłatnie
    > prawa majątkowe do swoich utworów "starej strefie", która przekazała

    Nie przekazywalem zadnych praw. Nie ma zadnego zgodnego z polskim
    prawodawstwem _dokumentu_, ktory by to stwierdzal.

    > je WP. Nie wiem, może niech Pan spróbuje wykazać, że to nie Pan
    > zamieścił wówczas swoje utwory, ale wątpię, czy to coś da.

    Nie mam zamiaru "sciemniac", ze uploadowal je kto inny [choc na to, ze
    bylem to ja, rowniez _dowodow_ nie ma].

  • 6. Data: 2003-09-19 09:27:44
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

> [...]
    > autorami utworow, plyty audio dolaczonej do jednego z magazynow
    > internetowych mialem juz watpliwosci co do zgodnosci prawnej tych

    Czesc Tonid
    Napisz w oparciu o jaka umowe "dodawales" swoje utwory. To troche pomoze...
    Jesli nie sporzadzona na pismie, to znaczy ze nie jest przeniesieniem praw
    autorskich majatkowych i nie jest udzieleniem licencji wylacznej...
    Jesli zas udzieliles licencji niewylacznej - to warto wiedziec na jakiej zasadzie i
    na jakie pola eksploatacji...

    A zupelnie abstrachujac - jesli twoje prawa sa nawet tylko zagrozone - mozesz
    zwrocic sie do sadu by ten orzekl w tej sprawie. Ale wysylanie maili do WP nie
    polecalbym jako rozwiazanie problemu. Napisz list tradycyjny z konkretnym
    zadaniem, wyslij poleonym z poswiadczeniem odbioru.

    A wyrok o ktorym pisales mam zamiar troche skomentowac, ale czekam az sie
    uprawomocni... zreszta nie wiadomo co zrobi KK - wedle wstepnej oceny nie ma podstaw
    do apelacji, ale kto wie... wiec nie moge sie wypowiadac stanowczo.

    Komentarze po wyroku innych sa dostepne na www.vagla.pl
    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Czlonek Zarzadu | http://www.isoc.org.pl
    Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Glowny Konsultant | http://www.piit.org.pl

  • 7. Data: 2003-09-19 09:38:22
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    > To chyba oni _musza_ wykazac dysponujac takimi autorami. Poza tym czy
    > polskie prawo uznaje klikniecie na guzik w przegladarce za rownowazne
    > pisemnej umowie o przeniesienie praw?

    Jest to oswiadczenie woli, ale nie jest zlozone na pismie, ani nie jest rownoznaczne
    z forma pisemna, chyba ze oswiadczenie powiazane z podpisem elektronicznym, a o tym
    jak sadze nie mowimy...

    > Czyli uwazasz, ze wystarczy napisac na stronie, ze "jesli uploadujesz tu
    > cokolwiek przenosisz wszystkie prawa na nas" i jest sie "czystym" pod
    > wzgledem prawnym?

    Nie wystarczy.

  • 8. Data: 2003-09-19 09:51:21
    Od: Tomasz Nidecki <n...@t...net>

    "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl> wrote in

> [...]
    > licencji wylacznej... Jesli zas udzieliles licencji niewylacznej - to
    > warto wiedziec na jakiej zasadzie i na jakie pola eksploatacji...

    Nie bylo zadnej umowy pisemnej. Nie wystapiono do mnie nawet z propozycja
    zawarcia takiej. Zaden z moich znajomych publikujacych utwory na strefie
    rowniez umowy pisemnej nie zawieral. Nie ma rowniez oczywiscie zadnego
    podpisu elektronicznego - "akceptacja regulaminu" polega na zaznaczeniu
    checkboxa i kliknieciu OK.

> [...]
    > wysylanie maili do WP nie polecalbym jako rozwiazanie problemu.
    > Napisz list tradycyjny z konkretnym zadaniem, wyslij poleonym z

    Na razie jeszcze sprobuje mailem, jesli to nie zadziala, zrobie jak
    radzisz. Dzieki za porade 8]. Byc moze osoba odpowiedzialna za serwis w
    chwili obecnej ma inne zdanie, niz osoba, z ktora rozmawialem mailem te
    1,5 roku temu, byc moze tez zmienilo sie stanowisko WP. To nie zmienia
    jednak faktu, ze zostalem wtedy poinformowany, ze w razie nie wybrania
    zadnej licencji na utwory [czyli klikniecia w radio button i klikniecia
    OK] zostana one automatycznie w krotkim czasie usuniete. Przez 1,5 roku
    mimo nie wybierania zadnej licencji jednak nie zostaly usuniete. Na
    szczescie mam pelna korespondencje z tamta osoba w tej sprawie.

> [...]
    > sie uprawomocni... zreszta nie wiadomo co zrobi KK - wedle wstepnej
    > oceny nie ma podstaw do apelacji, ale kto wie... wiec nie moge sie

    Ja ta sprawe obecnie obserwuje juz calkowicie z zewnatrz, choc wczesniej
    "sympatyzowalem" ze stanowiskiem KK. Ale kazdy kij ma dwa konce. Nie chce
    sie w to jakkolwiek angazowac.

  • 9. Data: 2003-09-19 09:57:30
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    > wedle wstepnej oceny nie ma podstaw do apelacji, ale kto wie...

    oczywiscie blad... mialo byc: kasacji...
    v.

  • 10. Data: 2003-09-19 10:59:41
    Temat: Re: [ntg] Prawa autorskie osobiste w Internecie?
    Od: "Rafal 'Raf256' Maj" <s...@r...com>

    n...@t...net

    > OK napisze do nich jeszcze raz, tym razem do jakiejs "wyzszej instancji"
    > i zobaczymy co z tego wyjdzie, dzieki!

    Witaj,
    tak przy okazji dodam od siebie na temat pisania do organizacja pana
    arnolda b.

    1) http://www.raf256.com/arnold/

    2) oczywiscie wiesz ze wlasnie odpisales tej osobie ktora w roku 2001
    chciala pozwac wszystkich adminow usnetu, a nieco pozniej na pl.comp.www
    wywolala nie mniejsze poruszenie watkiem wlasnie o tym "STI" ?

    3) zebrane przezemnie dowody i poszlaki wskazuja (tzn ja jestem tego
    calkowicie pewien ale dochodzenie Policji jest jeszcze w toku wiec pisze w
    trybie przypuszczajacacym) iz to wlasnie w/w pan Arnold obiecal mi "nasle
    goscie zeby cie zajeb** jezeli bedziesz dalej pisal na Usnet o mnie"

    4) http://www.plsocseks.net/ - i dzial "lider buzdyganium" to tez o nim

    5) poszlaki i dowody [...ble ble...] iz to wlasnie w/w arnold nasyla swoich
    pracownikow (zarowno Astec SA jak i STI) na dyskutantow z internetu, a to
    doreczajac im pozwy sadowe typu
    http://www.jasien.net/wezwanie1.jpg
    http://www.jasien.net/wezwanie2.jpg

    6) ..oraz tez wysyla pracownikow by rozdawali sasiadom oponentow z news
    ulotki na ich temat (tzn "podrzega" sasiadow przecie dyskutantom").

    7) ..osatnio nawet 2 dresow ktos przyslal do mieszkania jednej z
    grupowiczek, ciekawe ze w tym samym dniu w ktorym ja otrzymalem
    telefonicznie grozby karalne

    8) ma zalozone juz kilka spraw sadowych (grozby karalne, proba pobicia,
    oszustwa finansowe, pruba wyludzenia, inne)

    9) btw. jaki jest Twoj email na ktory mozna pisac? kilka innych faktow nie
    nadaje sie jeszcze do publikacji na news dla dobra sledztwa

    Ogolnie napisalem wszystko w/w, bo ne wiem czy serio nie rozpoznales
    drugiej po expercie osobistosci(-bliwosci?) usnetu, czy sobie zarty
    stroisz...

    pozdrawiam :)

    ~~~
    GG-1175498 ____| ]____,