  • 1. Data: 2003-02-19 09:24:06
    Temat: Praca w niedziele i święta
    Od: "mYglanc" <e...@g...pl>

    Witam wszystkich.
    Po raz pierwszy jestem na pl.soc.prawo więc jeśli pytanie,
    które zadam było już tutaj przewijane to proszę o wyrozumiałość.
    Jak to jest z pracą w niedziele i świeta,uznane powszechnie za
    dnia wolne od pracy i jak to jest z wynagrodzeniem za prace w te dni?
    Przykład mój opiera sie na pracy w jednym z marketów wielkopowierzchniowych.
    W hali M... w ubiegłym roku handel odbywał się w niedzielę
    i w zasadzie nikogo to nie dziwi.Pracownicy za prace w niedziele
    (a to chyba dzień wolny od pracy)nie otrzymują dodatkowego
    wynagrodzenia w sensie 50 lub 100% stawki godzinowej.
    W tym roku M....zamierza otworzyć swoje hale również
    w święta typu-Wielkanoc(lany poniedzialek),Boże Narodzenie(dwa dni po),
    Święto Zmarłych.
    Moje pytanie jest następujące-czy otwarcie hali w takie Swięta jest zgodne z
    prawem i jakie wynagrodzenie powinien otrzymywać pracownik za pracę w te
    dni?

    Pozdrawiam Wszystkich
    Dzięki za pomoc.
    P.S.Jaki jest dodatek za prace w godzinach nocnych 22-6 rano?
    To chyba ileś % najniższej krajowej pensji brutto.

  • 2. Data: 2003-02-19 10:20:58
    Temat: Re: Praca w niedziele i święta
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 19 Feb 2003 10:24:06 +0100, "mYglanc"
    <e...@g...pl> zakodował:

    >Po raz pierwszy jestem na pl.soc.prawo więc jeśli pytanie,

    Jeszcze lepiej by było, gdybyś to pytanie zadał na pl.praca.dyskusje
    (FUT)

    >Jak to jest z pracą w niedziele i świeta,uznane powszechnie za
    >dnia wolne od pracy

    Noo, jest normalnie. Można pracować.

    > i jak to jest z wynagrodzeniem za prace w te dni?

    Art. 134. § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego
    wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysoko?ci:
    1) 50 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w dni powszednie oraz w niedziele i ?więta będ?ce dla
    pracownika dniami pracy zgodnie z obowi?zuj?cym go rozkładem czasu
    pracy,
    2) 100 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w nocy, w godzinach nadliczbowych w niedziele i ?więta
    nie będ?ce dla pracownika dniami pracy zgodnie z obowi?zuj?cym go
    rozkładem czasu pracy, a także w godzinach nadliczbowych
    przypadaj?cych w dniu wolnym od pracy udzielonym w zamian za pracę w
    niedzielę lub w ?więto będ?ce dla pracownika dniami pracy zgodnie z
    obowi?zuj?cym go rozkładem czasu pracy.

    >(a to chyba dzień wolny od pracy)nie otrzymują dodatkowego
    >wynagrodzenia w sensie 50 lub 100% stawki godzinowej.

    Art. 134.§ 2. Dodatek, o którym mowa w § 1, nie przysługuje za pracę w
    niedzielę w normalnym czasie pracy, jeżeli pracownikowi udzielono
    innego dnia wolnego od pracy w tygodniu. Dotyczy to także pracy w
    ?więto.
    Kierownicy mają nienormowany czas pracy.

    >Moje pytanie jest następujące-czy otwarcie hali w takie Swięta jest zgodne z
    >prawem i jakie wynagrodzenie powinien otrzymywać pracownik za pracę w te
    >dni?

    Tak

    >To chyba ileś % najniższej krajowej pensji brutto.

    Nie, podstawą jest wynagrodzenie pracownika.
    § 12. Wynagrodzenie stanowi?ce podstawę obliczania dodatków, o których
    mowa w § 1 i w § 1^1, obejmuje wynagrodzenie pracownika wynikaj?ce z
    jego osobistego zaszeregowania, okre?lonego stawk? godzinow? lub
    miesięczn?, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został
    wyodrębniony przy okre?laniu warunków wynagradzania - 60 proc.
    wynagrodzenia.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775