  • 1. Data: 2002-12-21 11:57:19
    Temat: Praca - tajemnica korespondencj
    Od: "Konrad" <K...@...com>

    Mam dwa pytania :

    1) Pracuję w oddziale firmy z centralą w Warszawie. Kiedy przebywałem na
    zwolnieniu... firma przesłała mi pocztą kurierską pismo - na adres
    zameldowania. Nie mogłem udać się po to pismo tam więc zadzwoniłem do firmy
    kurierskiej z prośbą o przekazanie awizowanej przesyłki do oddziału firmy w
    moim mieście.

    Po zwolnieniu dotarłem do firmy i ku mojemu zdziwieniu otrzymałem pismo
    otwarte, bez koperty....
    Jak się powinienem w tej sytuacji zachować ?

    2) Czy tzw. numery dziennika są obowiązkowe na piśmie z zakładu pracy do
    mnie ? Ja otrzymuję pisma bez ww.

    --
    pozdrawiam
    Konrad

  • 2. Data: 2002-12-21 14:41:46
    Temat: Re: Praca - tajemnica korespondencj
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    firmy
    | kurierskiej z prośbą o przekazanie awizowanej przesyłki do oddziału firmy

    Teoretycznie masz rację, ale w praktyce, jeśli pismo przyszło na adres
    firmy, a Ciebie nie było w pracy dłużej, to wcale się nie dziwię, że pismo
    otwarto. W końcu do pracy przychodzi korespondencja służbowa a nie prywatna.
    Ktoś mógł sądzić, że jest to korespondencja od kontahenta, który adresował
    na Twoje nazwisko, bo poprzednio z nim rozmawiałeś. Jak Ciebie nie było, to
    mógł je załatwic ktoś inny.

    | Po zwolnieniu dotarłem do firmy i ku mojemu zdziwieniu otrzymałem pismo
    | otwarte, bez koperty....
    | Jak się powinienem w tej sytuacji zachować ?

    A zależy i na kopercie? List już otwarto, więc co najwyżej możesz zrobić
    awanturę. Jednak wydaje mi się, że nie ma o co. Skoro pismo przyszło na
    adres firmowy i na kopernie nie zawierało wyraźnej adnotacji, że jest
    prywatne, to złej woli z nikogo strony dopatrzeć się nie mogę. Jeśli było
    napisane, że prywatne, to ja bym zwrócił osobie odbierającej korespondencję,
    że nie życzę sobie w przyszłości, by takie pisma otwierano.

    | 2) Czy tzw. numery dziennika są obowiązkowe na piśmie z zakładu pracy do
    | mnie ? Ja otrzymuję pisma bez ww.

    Numer dziennika korespondencji, to jest ułatwienie dla wysyłającego. W
    większych firmach bez tej liczby byłby potworny bałagan. Ale nie ma
    ustawowego obowiązku ich umieszczania.

  • 3. Data: 2002-12-21 20:43:19
    Od: "Konrad" <K...@...com>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:au20ie$8n8$3@news.tpi.pl...

    > Ktoś mógł sądzić, że jest to korespondencja od kontahenta, który adresował
    > na Twoje nazwisko, bo poprzednio z nim rozmawiałeś. Jak Ciebie nie było,
    > mógł je załatwic ktoś inny.

    Ale pismo było od prezesa firmy do mnie.
    Jestem programistą w tej firmie i jedynym w tym oddziale - nie ma nikogo
    takiego kto mógłby "sprawę załatwić" za mnie...
    Nie mam też osoby będącej moim zwierzchnikiem w tym oddziale...

    > A zależy i na kopercie? List już otwarto, więc co najwyżej możesz zrobić
    > awanturę. Jednak wydaje mi się, że nie ma o co.

    Jest o co...

    > Skoro pismo przyszło na
    > adres firmowy i na kopernie nie zawierało wyraźnej adnotacji, że jest
    > prywatne,

    Na kopercie musiał znajdować się adres domowy !!!

    --
    Konrad

  • 4. Data: 2002-12-22 13:56:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    | takiego kto mógłby "sprawę załatwić" za mnie...
    | Nie mam też osoby będącej moim zwierzchnikiem w tym oddziale...

    Od kogo jest pismo i czego dotyczy otwierający je mógł stwierdzić dopiero,
    jak otwarł kopertę.

    | Jest o co...

    No to zrób awanturę, jesli to Twoim zaniem coś zmieni.

    | Na kopercie musiał znajdować się adres domowy !!!

    No to jakim cudem trafiła do firmy a nie do domu. Pisałeś, że kazałeś ją
    firmie spedycyjnej przeadresować. Podejrzewam, że jak przyszła do firmy, to
    był już adres firmowy. Poprzedni pewnie skreślono albo zaklejono i tyle.

  • 5. Data: 2002-12-23 05:38:14
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >był już adres firmowy. Poprzedni pewnie skreślono albo zaklejono i tyle.

    Nie przesadzaj... Kurier wiezie gdzie mu powiesz i już. Niekoniecznie to
    jest zapewne zgodne z zasadami, ale mi np. bardzo przydatne, zwłaszcza
    że np. pewna duża hurtowania z Katowic nie potrafi zrozumieć, że od roku
    mam inny adres... I uparcie wysyłają na stary. Nie pomagają pisma,
    telefony. Oni wiedzą swoje. No ale kurier się już nauczył i wozi w
    odpowiednie miejsce nawet sam z siebie :-)

    Tak więc nie sądzę, żeby ktokolwiek bawił się w przeadresowywanie.
    kurier zawiózł, gdzie proszono i już.

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

  • 6. Data: 2002-12-23 12:56:43
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Mon, 23 Dec 2002, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ Nie przesadzaj... Kurier wiezie gdzie mu powiesz i już. Niekoniecznie to
    >+ jest zapewne zgodne z zasadami, ale mi np. bardzo przydatne,

    FYI: zdarza się że kurier wiezie tam gdzie mu pasuje :>
    Nie pamiętam czy to była przesyłka z mBanku czy Inteligo - ale
    ponieważ z banku został stary telefon kontaktowy (i był na
    kopercie) to kurier skorzystał i zwiózł przesyłkę gdzie go nie
    prosili :], tj. na inny adres niż był na kopercie !

    pozdr. - Gotfryd

  • 7. Data: 2002-12-23 13:19:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Szczerze mówiąc z pocztą kurierską mam małe doświadczenie i to raczej
    teoretyczne. Nie jest wykluczone, że w praktyce to działa inaczej. Nie
    zmienia to jednak faktu, że jeśli do firmy przyszło jakieś pismo, to osoba
    odbierająca przesyłkę mogła niejako z rozpędu kopertę otworzyć, bo otwiera
    wszystkie. Oczywiście, może to i niezgodne z prawem, ale i tak jestem
    zdania, że otwierając nie popełniła przestępstwa.
    Naruszenie tajemnicy korepondencji jest przestępstwem umyślnym. Należałoby
    dowieść, że osoba ta chciała złamać tę tajemnicę. W opisanym w tym wątku
    przypadku, w mojej ocenie, nie można dopatrzyć się umyślności. Tak więc
    pozostaję przy poglądzie, że conajwyżej można tej osobie zrobić awanturę i
    to nie jakąś poważną, bo w sumie mogła to uczynić przez pomyłkę.

  • 8. Data: 2002-12-24 11:12:35
    Od: "Konrad" <K...@...com>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:au72od$184$2@news.tpi.pl...
> [...]
    > pozostaję przy poglądzie, że conajwyżej można tej osobie zrobić awanturę i
    > to nie jakąś poważną, bo w sumie mogła to uczynić przez pomyłkę.

    Moim skromnym zdaniem to nie ma tutaj mowy o pomyłce - gdzie jest koperta ?
    Nie dostałem nawet telefonu z biura że coś do mnie dotarło - otwarta
    korespondencja czekała na mnie w biurze tydzień. Nie otrzymałem żadnych
    wyjaśnień. Przesyłkę odebrała sekretarka przekazując (zamkniętą) do
    kierownika biura z którym formalnie nie mam zależności służbowej. Jak
    pisałem - nie jestem pracownikiem tego biura terenowego tylko centrali
    firmy. W biurze pracuję "gościnnie". Moja firma jest dużą firmą handlową
    branży FMCG a ja samodzielnym programistą - nie mam nawet jednego
    współpracownika w terenie - pracuję w tej firmie prawie trzy lata i nigdy mi
    się nic takiego nie przydarzyło. Zapewniam Pana że nie mam mowy o pomyłce -
    zakładam tylko celowe działanie kierowniczki (ciekawość?) lub prezesa firmy
    (podmienienie pisma które naprawdę było wcześniej w tej kopercie)

    --
    pozdrawiam
    Konrad

    Wesołych Świąt !!!

  • 9. Data: 2002-12-24 19:27:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    | Zapewniam Pana że nie mam mowy o pomyłce -
    | zakładam tylko celowe działanie kierowniczki (ciekawość?) lub prezesa
    firmy
    | (podmienienie pisma które naprawdę było wcześniej w tej kopercie)

    Co do podmiany pisma, to w chwili obecnej nie da się tego ani udowodnić, ani
    obalić takich przypuszczeń. No cóż. Polecając przesłanie korespondencji do
    firmy umożliwiłeś im to. No ale w tym wypadku to chyba nie mogło być celowe
    działanie, bo nikt nie mógł z góry założyć, że zażądasz przesłania
    korespondencji do firmy.
    Piszesz, że zakładasz celowe działanie kierowniczki oddziału. Twoje
    argumenty mnie nie przekonują, ale możesz mieć rację. W takim wypadku
    zastosowanie ma przepis kodeksu karnego:

    Art. 267. § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu
    służącego do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne,
    magnetyczne albo inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

    Ponieważ ściganie tego przestępstwa następuje na wniosek pokrzywdzonego,
    pismo ze stosownym wnioskiem powinieneś skierować do prokuratury,albo też
    osobiście udać się do dowolnej jednostki policji. Sugeruję jednak byś ten
    krok wcześniej przemyślał.Skutki mogą być różne i w chwili obecnej trudne do
    przewidzenia.