  • 1. Data: 2002-12-21 12:57:47
    Temat: Wysokość opłaty sądowej
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Witam
    Jaka będzie wysokość opłaty sądowej przy pozwie,
    gdzie początkowa wartość roszczenia wynosi ZERO.
    Sprawa o zasądzenie odsetek od niezapłaconych
    (zaległych) odsetek za zwłokę (art.482 §1 k.c.).
    Joker

  • 2. Data: 2002-12-21 14:28:27
    Temat: Re: Wysokość opłaty sądowej
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Joker" <_...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Jaka będzie wysokość opłaty sądowej przy pozwie,
    > gdzie początkowa wartość roszczenia wynosi ZERO.

    He? Jak to - zero? Dochodzisz "niczego"?

    > Sprawa o zasądzenie odsetek od niezapłaconych
    > (zaległych) odsetek za zwłokę (art.482 §1 k.c.).
    > Joker

    Samych odsetek? Hmmm... I na dzień złożenia pozwu wynoszą one zero? Czyli że
    nie są spoźnione wcale???

    Nie rozumiem

    --
    Depi.

  • 3. Data: 2002-12-21 14:35:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Suma odsetek do zapłacenia na chwilę wniesienia pozwu. Ale chyba coś nie
    tak. jeśli gość spłacił kwotę główna i ty mu pokwitowałeś to, to domniemywa
    się, że spłacił i należności uboczne (czyli m.in. odsetki ustawowe).

  • 4. Data: 2002-12-21 17:45:38
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

> [...]
    > gdzie początkowa wartość roszczenia wynosi ZERO.
    > Sprawa o zasądzenie odsetek od niezapłaconych
    > (zaległych) odsetek za zwłokę (art.482 §1 k.c.).

    Zgodnie z treścią wyroku sądowego, pan D ma zapłacić
    pani W kwotę xxx wraz z odsetkami za okres od 15.04.2000
    do dnia zapłaty. Pan D przeciąga terminy rozpoczęcia spłaty.
    W tej sytuacji pani W zażądała od niego dodatkowo odsetek
    od zasądzonych a nie zapłaconych odsetek, ale pan D nie uznał
    tego roszczenia. Ponieważ pani W przewiduje, że spłata będzie
    trwała długo, chce na podstawie art.482 §1 k.c. zabezpieczyć
    sobie prawo do żądania tych dodatkowych odsetek. W dniu
    składania pozwu, ich wysokość wynosi ZERO, ponieważ
    naliczanie takich odsetek rozpoczyna się od dnia, w którym
    wystąpiło się o nie do sądu. Oczywiście kwota zaległych odsetek
    jest znana i podana w pozwie.
    Jak w opisanej sytuacji sąd ustali wartość roszczenia, stanowiącą
    podstawę pobrania wpisu.
    Joker

  • 5. Data: 2002-12-22 14:07:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    | jest znana i podana w pozwie.
    | Jak w opisanej sytuacji sąd ustali wartość roszczenia, stanowiącą

    Nie masz niestety racji. Po prostu, jak Pan D płaci jakąś kasę Pani D, to
    oblicza się w ten sposób, że oblicza się należne odsetki. Następnie
    wymagalne odsetki na dzień zapłaty odlicza się od przyniesionej przez Pana W
    kasy, a następnie pozostała po tej operacji kwota stanowi zwrot należności
    głównej. Na przykładzie:

    Pan W jest winny 100 zł i miał to zapłacić 1 stycznia, ale spóźnił się z
    zapłatą i 100 zł. przyniósł 1 lipca. Obliczamy, że odsetki wynoszą na 1
    lipca np. 8 zł, więc pan W spłacił 92 zł należności. Obecnie jest winny 8 zł
    i odsetki za okres od dnia 1 lipca do chwili kolejnej wpłaty.

    Kolejne powództwo nie jest tu do niczego potrzebne.

  • 6. Data: 2002-12-22 15:10:53
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:au4idj$ke9$5@news.tpi.pl...

> [...]

    > i odsetki za okres od dnia 1 lipca do chwili kolejnej wpłaty.
    >
    > Kolejne powództwo nie jest tu do niczego potrzebne.

    Przeczytaj uważnie moje opowiadanie.
    W dniu ogłoszenia wyroku dłużnik był już winien zaległe odsetki
    od dnia 15.04.2000 r. Przy dalszej zwłoce, powstają tylko odsetki
    od należności głównej, tak jak w Twoim przykładzie 8 zł.. Natomiast
    od tych starych zaległych odsetek, można żądać zapłacenia nowych
    odsetek, dopiero po wystąpieniu o nie do sądu. W tej istocie ja nie
    mam wątpliwości. Moje pytanie było inne.
    Joker

  • 7. Data: 2002-12-23 13:13:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    | odsetek, dopiero po wystąpieniu o nie do sądu. W tej istocie ja nie
    | mam wątpliwości. Moje pytanie było inne.

    Przeczytałem uważnie i nic to nie zmienia. O odsetki za okres od 15.04.2000
    do wniesienia pozwu można było występować do sądu wraz z roszczeniem
    głównym. Wówczas wymagalne na dzień wniesienia pozwu odsetki zsumowałoby się
    z roszczeniem i dalej obliczało by się od nich wspólnie odsetki na zasadzie
    opisanej przeze mnie poprzednio. Z tego co wiem - mogę się mylić, a nie mam
    w tej chwili kodeksu pod ręką - to nie można wystąpić o same odsetki do sądu
    osobno, no bo to nie jest należność główna. Odsetki odłączone od należności
    głównej wynoszą 0 zł, bo kwota roszczenia jest równa 0 zł.

  • 8. Data: 2002-12-23 14:17:19
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Mon, 23 Dec 2002, Robert Tomasik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ z roszczeniem i dalej obliczało by się od nich wspólnie odsetki na zasadzie

    Jasne.

> [...]
    >+ osobno, no bo to nie jest należność główna. Odsetki odłączone od należności
    >+ głównej wynoszą 0 zł, bo kwota roszczenia jest równa 0 zł.

    Krótko mówiąc - chcesz powiedzieć że jeśli zawrę umowę z odsetkami
    karnymi bądź zażądam odsetek ustawowych - to i ile dłużnik
    spłaci mi (choć po terminie) należność główną to już *nie mogę* domagać
    się przed sądem odsetek ?? Hm...

    pozdr., Gotfryd

  • 9. Data: 2002-12-23 19:20:15
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:au72ob$184$1@news.tpi.pl...

> [...]
    się
    > z roszczeniem i dalej obliczało by się od nich wspólnie odsetki na

    Tak. To jest typowy model kapitalizacji zaległych odsetek. W przedmiotowej
    sprawie sąd nie zsumował ich z należnością główną występującą w pozwie,
    ponieważ powódka nie podała ich nominalnej wysokości. W tej sytuacji w
    orzeczeniu jest: "wraz z ustawowymi odsetkami od dnia ... do dnia zapłaty."

> [...]
    >do sądu osobno, no bo to nie jest należność główna.
    >Odsetki odłączone od należności głównej wynoszą 0 zł,

    Art. 482. § 1. Od zaległych odsetek można żądać odsetek za opóźnienie
    dopiero od chwili wytoczenia o nie powództwa, chyba że po powstaniu
    zaległości strony zgodziły się na doliczenie zaległych odsetek do dłużnej
    sumy.

    Wysokość zaległych odsetek jest znana. Natomiast wartość nowych odsetek
    w dniu składania pozwu = zero , bo to wynika z cytowanego art.482 kc.

    Joker

  • 10. Data: 2002-12-23 20:45:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

> [...]
    | karnymi bądź zażądam odsetek ustawowych - to i ile dłużnik
    | spłaci mi (choć po terminie) należność główną to już *nie mogę* domagać

    Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tą umową. Domyślam się, że chodzi zapewne
    o jakąś ugodę w przedmiocie odsetek. Jeśli umownie określiliście inne, niż
    ustawowe odsetki, to stosuje się umowę (wyjątek stanowi weksel, tam zawsze
    ustawowe).

    Odnoszę wrażenie, że nie dość dokładnie przeczytałeś moją odpowiedź
    wcześniejszą. Dłużnik nie może uregulować należności głównej bez odsetek, bo
    wpłacane przez niego kwoty w pierwszej kolejności zaliczamy na odsetki. Tak
    więc najpierw spłaci odsetki, a później dług. Jeśli pokwitowałeś zwrot
    długu, to domniemywa się, że dłużnik spłacił również odsetki i tyle. Nie
    masz już co dochodzić, bo nie ma długu.