  • 1. Data: 2010-02-18 22:48:21
    Temat: Poświadczenie własnoręczności podpisu na wekslu in blanco przez notariusza?
    Od: wombi <w...@o...eu>

    Czy notariusz może poświadczyć własnoręczność podpisu składanego na
    wekslu? Czy też połączenie kart (klauzula, że "własnoręczny podpis w
    mojej obecności złożyła" i weksla), pieczęcie itd. powodują, że weksel
    jest nieważny albo notariusz może być potraktowany jako np. poręczyciel?

  • 2. Data: 2010-02-18 22:53:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > mojej obecności złożyła" i weksla), pieczęcie itd. powodują, że weksel
    > jest nieważny albo notariusz może być potraktowany jako np. poręczyciel?

    Notariusz poświadcza własnoręczność podpisu i nie staje się od tego
    poręczycielem, bo wpisuje o co chodzi.

  • 3. Data: 2010-02-18 23:12:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    wombi pisze:
> [...]
    > mojej obecności złożyła" i weksla), pieczęcie itd. powodują, że weksel
    > jest nieważny albo notariusz może być potraktowany jako np. poręczyciel?

    Co do zasady każdy podpis na pierwszej stronie weksla jest
    poręczeniem (chyba że jest podpisem wystawcy lub trasata).

    Dotyczy to zwłaszcza wszelkich podpisów parafujących skreślenia na
    wekslu. Dlatego uważam, że poświadczenie własnoręczności podpisu powinno
    być dokonane na osobnej kartce, trwale połączonej z wekslem, nie
    przychodzi mi do głowy bowiem żaden przepis i żadne orzeczenie, czyniące
    dla podpisu notariusza jakiś wyjątek.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2010-02-18 23:19:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Użytkownik "wombi" <w...@o...eu> napisał w wiadomości
    >
    > Notariusz poświadcza własnoręczność podpisu i nie staje się od tego
    > poręczycielem, bo wpisuje o co chodzi.

    Na miejscu notariusza zastosowałbym jednak poświadczenie na
    "przedłużku" - na przykład opisany tutaj na 8 i 9 stronie

    http://pois.nfosigw.gov.pl/download/gfx/pois/pl/nfoo
    pisyfaq/190/1/1/wystawianie_weksli.pdf

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-02-18 23:24:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > być dokonane na osobnej kartce, trwale połączonej z wekslem, nie
    > przychodzi mi do głowy bowiem żaden przepis i żadne orzeczenie, czyniące

    W art. 7 Prawa Wekslowego jest mowa o podpisie, który nie zobowiązuje. W
    art. 31 co prawda mowa o tym, że sam podpis jest poręczeniem, ale moim
    zdaniem kluczowe jest słowo "sam". Co innego, jak koło podpisu jest
    wzmianka, że to tylko poświadczenie podpisu. W art. 75 mamy zaznaczone, że
    notariusz poświadcza na wekslu lub przedłużku (czyli doklejonej kartce), a
    skoro tak, to oczywistym jest, ze ustawodawca ne miał zamiaru z notariusza
    czynić dłużnika.

  • 6. Data: 2010-02-18 23:25:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Na miejscu notariusza zastosowałbym jednak poświadczenie na
    > "przedłużku" - na przykład opisany tutaj na 8 i 9 stronie

    Moim zdaniem to akurat nie ma żadnego znaczenia. Przedłużek, to też weksel.

  • 7. Data: 2010-02-18 23:47:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > wiadomości news:hlkhh2$76r$1@news.onet.pl...

    > W art. 7 Prawa Wekslowego jest mowa o podpisie, który nie zobowiązuje.

    To akurat nie ma znaczenia, ponieważ podpis notariusza nie spełnia
    żadnego z warunków:

    - niezdolny do zaciągania zobowiązań - odpada
    - fałszywy - odpada
    - osoba nieistniejąca - odpada
    - z innej przyczyny nie zobowiązuje - tu już najbliżej, choć
    udowodnienie, że notariusz podpisując się nie wiedział, że podpis to
    poręczenie, może być trudne.

    > art. 31 co prawda mowa o tym, że sam podpis jest poręczeniem, ale moim
    > zdaniem kluczowe jest słowo "sam". Co innego, jak koło podpisu jest

    Czyli jak na wekslu napiszę "Kocham Kasię" i się podpiszę, to nie będzie
    to poręczenie. Warto by to przetestować w praktyce ;)

> [...]
    > że notariusz poświadcza na wekslu lub przedłużku (czyli doklejonej
    > kartce), a skoro tak, to oczywistym jest, ze ustawodawca ne miał zamiaru

    Ale tu o trochę innym poświadczeniu mówimy, ponadto poświadczyć może
    na drugiej stronie, wówczas wątpliwości nie będzie :)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-02-18 23:47:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > wiadomości news:hlkhv9$805$1@news.onet.pl...

    > Moim zdaniem to akurat nie ma żadnego znaczenia. Przedłużek, to też weksel.

    Niespecjalnie, skoro się mówi "...na wekslu lub przedłużku"

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-02-18 23:57:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > - z innej przyczyny nie zobowiązuje - tu już najbliżej, choć
    > udowodnienie, że notariusz podpisując się nie wiedział, że podpis to

    Spełnia włąśnie ten.

    > Czyli jak na wekslu napiszę "Kocham Kasię" i się podpiszę, to nie będzie
    > to poręczenie. Warto by to przetestować w praktyce ;)

    Nie warto. Będzie poręczeniem, bo oświadczenie o miłości nic do sprawy nie
    wnosi. Ale jeśli będzie zapis określający jasno i wyraźnie inne znaczenie
    podpisu, to poręczeniem nie będzie.

    > Ale tu o trochę innym poświadczeniu mówimy, ponadto poświadczyć może na
    > drugiej stronie, wówczas wątpliwości nie będzie :)

    W znanych mi wypadkach poświadczał na odwrocie, ale sądzę, że tylko i
    włącznie z wygody, bo na oryginalnym blankiecie nie ma miejsca z przodu na
    przybicie tej wielkiej pieczątki o poświadczeniu podpisu.

  • 10. Data: 2010-02-18 23:59:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Niespecjalnie, skoro się mówi "...na wekslu lub przedłużku"

    Za bardzo uprościłem. Oczywiście przedłużek, to nie weksel. Chodziło mi o
    to, że zapis na przedłużku ma to samo znaczenie, co złożonym na wekslu.
    Przedłużek po prostu zwiększa fizycznej powierzchnię wekslu, ale sam w
    sobie Osobnym dokumentem nie jest, więc składane na nim podpisy nie mają
    odmiennego znaczenia od składanych na wekslu.