  • 11. Data: 2010-02-19 00:02:44
    Temat: Re: Poświadczenie własnoręczności podpisu na wekslu in blanco przez notariusza?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > wiadomości news:hlkjje$b3q$2@news.onet.pl...

    > Za bardzo uprościłem. Oczywiście przedłużek, to nie weksel. Chodziło mi
    > o to, że zapis na przedłużku ma to samo znaczenie, co złożonym na
    > wekslu. Przedłużek po prostu zwiększa fizycznej powierzchnię wekslu, ale
    > sam w sobie Osobnym dokumentem nie jest, więc składane na nim podpisy
    > nie mają odmiennego znaczenia od składanych na wekslu.

    "Poręczenie umieszcza się na wekslu albo na przedłużku. "

    oraz

    "Sam podpis na przedniej stronie wekslu uważa się za udzielenie poręczenia"

    Czy z powyższego chcesz wyciągnąć wniosek, iż podpis na przedłużku to
    poręczenie?

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2010-02-19 00:12:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > poręczenia"
    >
    > Czy z powyższego chcesz wyciągnąć wniosek, iż podpis na przedłużku to

    Z samego tego nie. Natomiast generalnie w ustawie wszędzie stoi na wekslu
    lub przedłużku, więc nei za bardzo widzę powód, by podpis na przedniej
    stronie przedłużka akurat inaczej traktować, niż ten umieszczony na wekslu.

  • 13. Data: 2010-02-19 00:16:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > wekslu lub przedłużku, więc nei za bardzo widzę powód, by podpis na
    > przedniej stronie przedłużka akurat inaczej traktować, niż ten

    Sęk w tym, że czasem stoi na wekslu, a czasem na wekslu i przedłużku.

    Aby daleko nie szukać:

    I. Heropolitańska, "Weksel w obrocie gospodarczym"

    "Jednakże w przypadku gdy poręczenie jest umieszczane na przedłużku lub
    na odwrotnej stronie weksla, zachowanie takiej formy [z dodatkiem
    poręczam, gwarantuje, per awal, awal...] jest warunkiem ważności
    poręczenia".

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2010-02-19 00:42:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > na odwrotnej stronie weksla, zachowanie takiej formy [z dodatkiem
    > poręczam, gwarantuje, per awal, awal...] jest warunkiem ważności

    Zatem pewnie masz rację. W pozostałych wypadkach jednak już chyba ne ma
    takich rozbieżności i nie ma znaczenia, czy na wekslu, czy na przedłużku
    się znajduje dana wzmianka.

  • 15. Data: 2010-02-19 12:38:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał
    >
    > W znanych mi wypadkach poświadczał na odwrocie, ale sądzę, że tylko
    > i włącznie z wygody

    ...a może jednak "ostrożności procesowej"...? :)

    pzdr, Gotfryd