  • 1. Data: 2003-12-15 12:11:31
    Temat: Posty na forum a prawa autorskie
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <m...@c...spamers.are.stupid>

    Przeszukałem archiwum grupy, ale odpowiedzi nie znalazłem :o(

    Problem jest następujący. Istnieje sobie prywatne forum dyskusyjne
    utrzymywane na serwerze dzięki jednej osobie. Udostępnione jest do
    wglądu dla każdego, do pisania etc. dla osób zarejestrowanych.

    Z forum został wyrzucony użytkownik, który nie miał zbyt wielkiej
    ochoty na kulturalne zachowanie, a i sugestie administratora sobie
    ważył lekce. Po wyrzuceniu zaczął się odgrażać pisząc m.in. tak:

    "Jednocześnie, zgodnie z ustawą o prawach autorskich, żądam
    natychmiastowego usunięcia moich postów (xxx) z Forum. Są one
    bowiem wyłącznie moją własnością intelektualną, do rozporządzania
    którą posiadam niezbywalne prawa."

    Moje pytanie brzmi: czy rzeczywiscie należy usunąć wszystkie posty
    autorstwa tego osobnika? Nie jest to technicznie skomplikowane, a
    jedynie pracochłonne, no i zaburzy logiczną całość dyskusji.

    Jeszcze jednak kwestia - osobnik ów został zablokowany po IP, ale
    odgraża się, że będzie je omijał. Czy takie próby mogą być jakoś
    ścigane, czy będzie on bezkarny z punkt widzenia prawa?

    O odpowiedzi prosiłbym osoby naprawdę zorientowane...

    --
    Peter 'Mikolaj' Mikolajski <> ICQ: 55031994 / GG: 2259986
    "I find your lack of faith disturbing" (LV @ ANH)

  • 2. Data: 2003-12-15 13:00:48
    Temat: Re: Posty na forum a prawa autorskie
    Od: "Marcin S." <t...@x...pl>

    Zle szukales :-)

    Pozdrawiam

    Marcin

  • 3. Data: 2003-12-15 16:22:54
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <m...@c...spamers.are.stupid>

    Ke'dem guerfel "Marcin S." <t...@x...pl> ihn
    news:brkb4d$s2t$1@inews.gazeta.pl: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Zle szukales :-)

    Khem... dyskusja crosspostowana z p.s.psychologia raczej niewiele
    wnosi, bo IMO dotyczy feedowania postów z Usenetu na stronę WWW, a
    nie postów umieszczonych na forum dyskusyjnym, jak np. phpBB etc.

    Jeżeli jednak jest jakiś konkretny post z wyjaśnieniem, to proszę
    o M-Id, a dalej sobie poradzę...

  • 4. Data: 2003-12-15 21:23:56
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Peter 'Mikolaj' Mikolajski w wiadomości
    <X...@1...0.0.1> powiedział(a) co następuje:

> [...]
    > natychmiastowego usunięcia moich postów (xxx) z Forum. Są one
    > bowiem wyłącznie moją własnością intelektualną, do rozporządzania

    Naukowcy z tej grupy są podzieleni, osobiście uważam, że jeśli taki post
    nosi cechy utworu, czyli jest w nich element twórczego dzieła, to
    owszem, utwór taki podlega ochronie. Inną sprawą jest prawo żądania
    usunięcia utworu z forum - jeśli ów upierdliwy osobnik miał jasność co
    do celów, w jakich utwór publikował, nie może teraz występować z takim
    roszczeniem. Podobnie jak np. Wisława Szymborska nie może ot tak sobie
    żądać wycofania nakładu poezji z księgarń, chociaż prawa autorskie do
    nich niewątpliwie jej przysługują.

    > Jeszcze jednak kwestia - osobnik ów został zablokowany po IP, ale
    > odgraża się, że będzie je omijał. Czy takie próby mogą być jakoś
    > ścigane, czy będzie on bezkarny z punkt widzenia prawa?

    Tak, będzie bezkarny, nie istnieje żaden przepis, który zabrania a)
    publikowania na ogólnodostępnych forach b) zmiany adresu IP c) ukrywania
    faktycznej tożsamości w internecie.

    > O odpowiedzi prosiłbym osoby naprawdę zorientowane...

    I tu jest pies pogrzebany... ;-)
    To może jednak Arnold Ci odpowie? Jakby co mejla do niego znasz ;-) wal
    na priv.

    --
    Olgierd

  • 5. Data: 2003-12-15 22:14:20
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <m...@c...spamers.are.stupid>

    Ke'dem guerfel Olgierd <c...@w...pl> ihn
    news:1niy8nr5thcz7.dlg@olgierd.gov.pl: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Naukowcy z tej grupy są podzieleni, osobiście uważam, że jeśli
    > taki post nosi cechy utworu, czyli jest w nich element twórczego
    > dzieła, to owszem, utwór taki podlega ochronie.

    Normalna dyskusja hobbystyczna, więc nie wiem czy da się to
    kwalifikować, jako utwór czy też twórcze dzieło, zwłaszcza że
    żadnej Ameryki nie odkrywał...

    > Inną sprawą jest prawo żądania usunięcia utworu z forum - jeśli
    > ów upierdliwy osobnik miał jasność co do celów, w jakich utwór
    > publikował, nie może teraz występować z takim roszczeniem.

    Nie może powiedzieć, że nie miał jasności co do celów. Forum było
    czysto hobbystyczne, zapisanie się na nie i uczestniczenie w nim
    wybitnie dobrowolne i ewidentnie nieprzypadkowe.
    Rozumiem zatem, że mogę go spuścić na drzewo z tymi żądaniami?
    Jeżeli tak jest, to na co konkretnie mogę się powoływać?

    > Tak, będzie bezkarny

    Nie zamierzam zabraniać mu korzystania z kawiarenek internetowych,
    przynajmniej zapłaci za swoją głupotę ;o)

    > I tu jest pies pogrzebany... ;-)

    Mogłem napisać "prawników", ale pewnie by się AB odezwał...

    > To może jednak Arnold Ci odpowie? Jakby co mejla do niego znasz
    > ;-) wal na priv.

    Dawno nie dał Ci ktoś bez łepetynę? ;o)