    From: "wektor" <w...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pomylka zusu
    Date: Sat, 29 Jan 2005 19:18:00 +0100

    Użytkownik " Michal" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ctgeu1$rtg$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    > Pierwszy raz pisze na tej grupie. Mam nastepujacy problem: niedawno
    zmarl
    > moj ojciec ktory otrzymywal emeryture. Jako jego syn ktory uczy sie
    > otrzymuje z zusu rente rodzinna. Na dycezji w sprawie renty
    rodzinnej ktora
    > otrzymalem znajduje sie przeliczenie jego emerytury i wynika z niego
    ze
    > powinnien otrzymywac prawie 400 zlotych wiecej niz otrzymywal. Z
    pism ktore
    > posiadam wychodzi ze moj ojciec mogl przez 7 lat otrzymywac
> [...]

    Czyli z tej analizy wnioskujesz, że obydwie emerytury zostały ustalone
    w zaniżonej wysokości? Chyba zbyt pochopnie. A może renta rodzinna
    jest w zawyżonej wysokości?

    Nie znam dokładnie zasad ustalania renty rodzinnej po osobie, która
    pobierała emeryturę.

    Jednak ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość świadczenia jest
    kwota bazowa przyjęta do obliczenia świadczenia.

    Do ustalenia emerytury Twojego ojca przyjęto kwotę bazową obowiązującą
    w czasie ustalania jego emerytury. Następnie emerytura była
    waloryzowana odpowiednimi wskaźnikami.

    Być może, do ustalenia podstawy wymiaru Twojej renty została przyjęta
    aktualna kwota bazowa (1829,24 zł - obowiązuje od 01.03.1004 r.) i
    dlatego Twoja renta rodzinna wynosi więcej niż 85% ostatnio pobieranej
    emerytury Twojego ojca.
    Radzę porównać decyzje przyznające te 2 świadczenia.
    Dla wyjaśnienia: kwota bazowa przeważnie ma większy wskaźnik wzrostu
    niż waloryzacja już przyznanych świadczeń.

    Ale zawsze, jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowości decyzji,
    możesz udać się do ZUS i w informacji emerytalno-rentowej poprosić o
    wyjaśnienie.

    wa