  • 1. Data: 2002-06-06 12:03:12
    Temat: Pomocy! (długie wyszło)
    Od: "Bogna" <b...@p...gazeta.pl>

    Proszę kogoś kompetentnego o pomoc. Nie mam forsy na prawnika, a muszę w jak
    najkrótszym czasie rozwiązać pewien problem. Mój syn odziedziczył po śmierci
    mojego teścia mieszkanie (własnościowe prawo do lokalu). Jeszcze jak obydwoje
    teściowie żyli, ustalili, że ich mieszkanie otrzyma w spadku mój syn.
    Teściowa zmarła w 1992 roku, a teść w 1999. Odbyła się sprawa sądowa, na
    której dzieci teścia (mój mąż i jego brat) zgodziły się z wolą testamentu
    swojego ojca i sąd uznał, że spadek w całości (jak w testamencie) dziedziczy
    mój syn. Podczas załatwiania spraw podatkowych okazało się, że jednak nie
    dziedziczy, gdyż po śmierci teściowej (zmarła nagle, nie zostawiając
    testamentu) nie było sprawy sądowej, tak więc mój syn może dziedziczyć tylko
    część mieszkania, przypadającą z mocy prawa teściowi. Urzędniczka ze
    skarbówki powiedziała, że musimy założyć kolejną sprawę o spadek po
    teściowej. Jak ma wyglądać wniosek, aby na jednej sprawie załatwić
    dziedziczenie całego mieszkania przez mojego syna? Kto ma tę sprawę założyć.
    Mój mąż i jego brat? Czy też mój syn? Na mój laicki rozum, mój mąż i jego
    brat powinni się na sprawie zrzec praw do części mieszkania po mojej
    teściowej? Ale na kogo? Na nieżyjącego już ojca (mojego teścia)??? Czy na
    mojego syna, który w momencie śmierci swojej babci, a mojej teściowej, nie
    mógł dziedziczyć po niej, gdyż testamentu nie pozostawiła, a osobami
    uprawnionym do spadku po niej był jej mąż (mój teść) i synowie. Trochę to
    skomplikowane, ale właśnie dlatego nie mogę sobie dać rady sama. Będę
    wdzięczna za objaśnienie, jak ma wyglądać wniosek do sądu.
    Pozdr. Bogna (Jeżeli to by było możliwe proszę o odpowiedź na priva).