  • 1. Data: 2012-02-29 12:42:29
    Temat: Podwojny przelew pensji pracownikowi - problem ze zwrotem
    Od: Technolog <t...@g...com>

    Witam,

    w prywatnej firmie przez pomylkę wysłano pracownikowi 31 stycznia br.
    dwa razy przelew z wynagrodzeniem. Pomyłke odkryto po dwóch dniach.
    Konto pracownika jest wspólne z małżonką, która potwierdziła ustnie,
    że rzeczywiście wpłynął o jeden przelew za dużo. Pracownik obiecał
    ustnie zwrot przelewu, jednak przeciągał sprawę, aż w końcu porzucił
    stanowisko pracy (przestał przychodzić), kontakt jest z nim
    utrudniony. W międzyczasie okazało się, że ma on problemy finansowe,
    komornika.

    Za luty także należy mu się pensja, jednak z powodu porzucenia pracy
    niższa niż za styczeń.

    Księgowa firmy twierdzi, że należy mu wysłać drugi przelew, a osobno
    dochodzić zwrotu pomyłkowo wpłaconego przelewu. Oczywiście tak jest
    dla niej najwygodniej, bo wtedy będzie jej wszystko grało w papierach.
    Natomiast problemy finansowe pracownika oraz jego dotychczasowa
    postawa pozwalają stwierdzić, że prawdopodobnie wciąż będzie uchylał
    się od zwrotu.

    Pytanie: czy można by było uznać ten drugi przelew styczniowy za
    wynagrodzenie za luty? Jednak w tym wypadku pozostaje kwestia
    nadpłaty, którą zapewne będzie trudno odzyskać. Czy może w jakiś
    sposób reguluje to prawo bankowe? Wiem, że istnieje tutaj kwestia
    nieuprawnionego wzbigacenia się i chyba przywłaszczenia. Czy istnieją
    jakieś uproszczone procedury poza zgłoszeniem sprawy do sądu (jak
    rozumiem, cywilnego)?

    Na razie plan jest taki, aby wstrzymać przelew za luty i wysłać
    pracownikowi pismo, iż posiada on już wynagrodzenie za luty i wezwanie
    do zwrotu nadpłaty.

    Będę wdzięczny za pomoc.

    Pozdrawiam
    Technolog

  • 2. Data: 2012-02-29 15:43:52
    Od: adamw777 <a...@g...pl>

    Niestety, kasa przepadła, można ją odzyskać tylko sądownie, za luty
    musicie wypłacić pensję w pełnej wysokości.
    Akurat kilka dni temu w Rzeczpospolitej był artykuł na ten temat,
    powołują się na pismo Głównego Inspektoratu Pracy
    GPP-110-4560-43/09/PE/RP z 01.07.2009.
    Link do art w RP
    http://www.rp.pl/artykul/0,824653.html
    niestety treść płatna, ale znajdziesz w sieci inne omówienia tego pisma.

    Adam

  • 3. Data: 2012-02-29 15:46:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/29/2012 6:42 AM, Technolog wrote:
> [...]
    >
    > Na razie plan jest taki, aby wstrzymać przelew za luty i wysłać
    > pracownikowi pismo, iż posiada on już wynagrodzenie za luty i wezwanie

    formalnie księgowa ma rację.

    to co dostał nie jest zapłatą za luty, a to co probujesz zrobić to
    potrącic z wynagrodzenia za luty nadpłatę za styczen, czego ci bez zgody
    pracownika zrobić nie wolno.
    Przegrasz w sądzie pracy w pierwszym podejściu. DO tego dowali ci sie
    ZUS i US bo zapewne składek nie zamierzasz zapłacić.

    Pozostaje ci sprawa w sądzie o zwrot nadpłaty tytułem bezpodstawnego
    wzbogacenia, ale zapewne twardych dowodów na to, że pracownik wiedział,
    że to mu się nie należało nie masz.
    Wygrać możesz, ale jak się odwoła to trochę się pobujacie. A jak będzie
    inteligentny to nic nie wygrasz.
    Za gapiostwo się niestety płaci.

  • 4. Data: 2012-03-01 10:29:26
    Od: Krystian <k...@g...com>

    On 2012-02-29 16:46, witek wrote:

> [...]
    > że to mu się nie należało nie masz.
    > Wygrać możesz, ale jak się odwoła to trochę się pobujacie. A jak będzie

    Zazwyczaj w firmach przed nowym pracownikiem roztacza sie wizje zlotych
    gor, ze jeszcze nie teraz ale jak sie firma rozwinie, jak produkt
    wejdzie na rynek to beda kokosy. W sumie inteligentny pracownik moze
    uznac ze te dodatkowe fundusze to wlasnie obiecywane od poczatku ekstra
    profity, zgodne z ustna umowa z szefem.

    Krystian

  • 5. Data: 2012-03-02 10:47:46
    Od: goldi <m...@g...com>

    On 29 Lut, 16:46, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > że to mu się nie należało nie masz.
    > Wygrać możesz, ale jak się odwoła to trochę się pobujacie. A jak będzie

    A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
    to na nim spoczywa ciężar dowodu.

  • 6. Data: 2012-03-02 10:51:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 02.03.2012 11:47, goldi pisze:
    [ciach]

    > A w jaki sposób pracownik udowodni, że wynagrodzenie było należne ? Bo
    > to na nim spoczywa ciężar dowodu.

    Nie umiesz cytować i bajki opowiadasz.

    Ciężar dowodu spoczywa na tym, kto ma jakieś roszczenie.

  • 7. Data: 2012-03-02 12:45:20
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-02 11:51, Andrzej Lawa pisze:
    > W dniu 02.03.2012 11:47, goldi pisze:
    > [ciach]

    > Nie umiesz cytować i bajki opowiadasz.
    >
    > Ciężar dowodu spoczywa na tym, kto ma jakieś roszczenie.

    Nie. Na tym, kto chce z czegoś wywodzić jakieś skutki prawne.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2012-03-02 12:48:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 02.03.2012 13:45, Liwiusz pisze:

    > Nie. Na tym, kto chce z czegoś wywodzić jakieś skutki prawne.

    W szczególności tym skutkiem może być np. zaspokojenie roszczenia.

    Teraz roszczenie o zwrot ma pracodawca, więc piłeczka wykazania, że
    zwrot mu się należy, jest póki co po jego stronie.

  • 9. Data: 2012-03-02 12:57:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-02 13:48, Andrzej Lawa pisze:

    > W szczególności tym skutkiem może być np. zaspokojenie roszczenia.
    >
    > Teraz roszczenie o zwrot ma pracodawca, więc piłeczka wykazania, że
    > zwrot mu się należy, jest póki co po jego stronie.

    Pracodawca wykazał, że przelał nienależne.
    Pracownik może wykazać, że zwrócić nie musi.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2012-03-02 13:14:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 02.03.2012 13:57, Liwiusz pisze:

    > Pracodawca wykazał, że przelał nienależne.

    Jeszcze nie.

    > Pracownik może wykazać, że zwrócić nie musi.

    Piłeczka będzie dopiero po jego stronie dopiero jak pracodawca wykaże,
    że przelał nienależną sumę.