  • 1. Data: 2010-01-07 08:55:57
    Temat: Podwazenie inwentury
    Od: GFusion <b...@o...pl>

    Witam,

    Jak mozna podwazyc wyniki spisu z natury, zeby uwolnic sie od
    odpowiedzialnoci materialnej ?

    Otoz, kilka dni temu w firmie gdzie pracuje zostal zrobiony spis z
    natury. Przeprowadzily go 2 osoby z biura przy uzyciu czytnika
    przenosnego bez zadnych protokolow, informowania wczesniej pracownikow
    itp. W trakcie inwentury formalnie nikogo nie bylo co ma podpisana
    odpowiedzialnosc, na sklepie prowadzono sprzedaz w stylu: to mozna
    sprzedawac, tego nie mozna itd.
    Wg mnie to sa razace zaniedbania. Sa gdzies konkretne przepisy prawne
    zajmujace sie ta kwestia ?

    pozdrawiam
    GFusion

  • 2. Data: 2010-01-07 09:33:56
    Temat: Re: Podwazenie inwentury
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 07 Jan 2010 09:55:57 +0100, GFusion napisał(a):

    > Jak mozna podwazyc wyniki spisu z natury, zeby uwolnic sie od
    > odpowiedzialnoci materialnej ?
    >
    > Otoz, kilka dni temu w firmie gdzie pracuje [...]

    Więc jednak podpisałeś kolejną umowę? Poprzednia kończyła Ci się ostatniego
    grudnia? Jednak nic nie wyniosłeś z wątku o informowaniu szefa o "nie
    chceniu zawarcia nowej umowy" :)

  • 3. Data: 2010-01-07 10:32:49
    Od: GFusion <b...@o...pl>

    Herald pisze:

    > Więc jednak podpisałeś kolejną umowę? Poprzednia kończyła Ci się ostatniego
    > grudnia? Jednak nic nie wyniosłeś z wątku o informowaniu szefa o "nie
    > chceniu zawarcia nowej umowy" :)

    nie pracuje, nie podpisalem nowej umowy. i szukam silnych argumentow
    zeby sie uwolnic od odpowiedzialnosci materialnej

    wiem tyle (od kolegow z bylej pracy), ze byly szef od kilku dnipowtarzal
    wszystkim ze pusci mnie w skarpetkach, cokolwiek mialoby to znaczyc

    chyba nie obejdzie sie bez sadu pracy. dzisiaj jade po swiadectwo pracy
    ... i mozliwe ze nie bedzie chcial mi wydac, bo inwentura itd itp.

    poza tym nurtuje mnie jeszcze kwestia czy legalne bylo w umowie zapis o
    ryczalcie za nadgodziny... poniewaz zapis K.P. mowi o pracy wykonywanej
    stale poza zakladem pracy, a trudno podpiac prace na stacji paliw
    (konkretny adres) pod nia...

    jakies rady ?

    pozdrawiam
    //GF

  • 4. Data: 2010-01-07 13:47:33
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 07 Jan 2010 11:32:49 +0100, GFusion napisał(a):

    > chyba nie obejdzie sie bez sadu pracy. dzisiaj jade po swiadectwo pracy
    > ... i mozliwe ze nie bedzie chcial mi wydac, bo inwentura itd itp.

    Nie ma znaczenia czy się rozliczyłeś, czy zrobiłeś obiegówkę, czy zwróciłeś
    np. narzędzia - Świadectwo Pracy ma Ci wydać do siedmiu dni od ustania
    stosunku pracy. Skoro pracowałeś do 31-12-2009 - to ten czas już i tak jest
    przekroczony.

  • 5. Data: 2010-01-07 13:50:13
    Od: Herald <h...@o...eu>

> [...]

    > ... i mozliwe ze nie bedzie chcial mi wydac, bo inwentura itd itp.

    Nie ma znaczenia czy się rozliczyłeś, czy zrobiłeś obiegówkę, czy zwróciłeś
    np. narzędzia - Świadectwo Pracy ma Ci wydać niezwłocznie po ustaniu
    stosunku pracy.

  • 6. Data: 2010-01-07 13:52:29
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Thu, 07 Jan 2010 11:32:49 +0100, GFusion napisał(a):

    > //GF

    //
    Na podstawie art. 97 § 1 k.p. w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem
    stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi
    świadectwo pracy. Co istotne wydanie świadectwa pracy nie może być
    uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
    Kwestia ta została uszczegółowiona w Rozporządzeniu Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści
    świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania ( Dz. U.
    z 1996 r., nr 60, poz. 282 z późn. zm. ).
    Jak wynika z § 2 powyższego rozporządzenia pracodawca wydaje świadectwo
    pracy bezpośrednio pracownikowi albo osobie upoważnionej przez pracownika
    na piśmie - w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku
    pracy.
    Jeżeli zaś wydanie świadectwa pracy pracownikowi albo osobie przez niego
    upoważnionej nie jest możliwe, pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub tej
    osobie za pośrednictwem poczty albo doręcza go w inny sposób (§ 2 ust. 2
    rozporządzenia).
    Co ważne w przypadku przesłania świadectwa pocztą doręczenie świadectwa
    pracy za pośrednictwem poczty powinno nastąpić nie niż w ciągu 7 dni od
    dnia ustania stosunku pracy jak wynika z § 2 ust. 2 z Rozporządzenia
    Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie
    szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i
    prostowania ( Dz. U. z 1996 r., nr 60, poz. 282 z późn. zm. ).
    O ile więc do opóźnienia w przesłaniu świadectwa pracy nie doszło z powodu
    jakiejś bardzo ważnej przyczyny niezależnej od pracodawcy (np: powódz która
    zalała zakład pracy) pracodawca narusza w tej sytuacji prawo i trudno będzi
    się tutaj wytłumaczyć, usprawiedliwić.
    Należy podkreślić, iż opóźnienia w przekazaniu świadectwa pracy przez
    pracodawcę według orzecznictwa SN nie usprawiedliwia np: fakt, że akta
    osobowe pracownika zatrudnionego na kierowniczym stanowisku znajdują się w
    jednostce, która powołała go na stanowisko (wyrok Sądu Najwyższego z dnia
    05.10.1976 r. I PR 122/76, PiZS 1978, Nr 5, s. 62) czy też odsyłanie
    pracownika do różnych jednostek organizacyjnych w zakładzie w celu zebrania
    podpisów na karcie obiegowej (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 03.10.1969 r.,
    II PR 313/69).
    W przypadku niewydania przez pracodawcę w powyższym terminie świadectwa
    pracy pracownik ma prawo wystąpić do sądu pracy z pozwem o odszkodowanie na
    podstawie art. 99 k.p.
    Co istotne jednak odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy wchodzi w grę,
    gdy spełnione są jednocześnie trzy przesłanki przewidziane w art. 99 KP:
    1) pracodawca nie wykonał w ogóle lub nienależycie wykonał ciążący na nim
    obowiązek wystawienia pracownikowi odpowiedniego świadectwa pracy,
    2) pracownik pozostawał bez pracy i poniósł z tego powodu uszczerbek
    majątkowy ( szkodę ),
    3) szkoda powstała w związku przyczynowym z uchybieniem, jakiego dopuścił
    się pracodawca, tzn. wynikła wyłącznie z tego powodu, że nie wydał on
    pracownikowi świadectwa albo wystawił je wadliwe, co udaremniło
    pracownikowi uzyskanie zatrudnienia w innym miejscu pracy.
    Warto w tym miejscu przytoczyć fragment wyroku Sądu Najwyższego z 3 marca
    1971 r. ( II PR 9/71, opublikowany m. in. w czasopiśmie ,,Praca i
    Zabezpieczenie Społeczne" z 1972 nr 4 str. 61 ), który mimo upływu ponad 30
    lat wciąż zachowuje aktualność:
    Spoczywający na pracowniku ciężar dowodu istnienia związku przyczynowego
    między wadliwą treścią świadectwa pracy a niemożnością uzyskania przez
    niego pracy nie może być rozumiany tylko w ten sposób, że jest on
    obowiązany do złożenia dokumentu stwierdzającego przyczynę odmowy jego
    zatrudnienia. O istnieniu bowiem tego związku przyczynowego mogą świadczyć
    takie okoliczności, jak podejmowanie przez pracownika bezskutecznych starań
    o pracę odpowiadającą jego możliwościom i kwalifikacjom oraz brak innych
    przeszkód w uzyskaniu pracy niż wynikające z wadliwej treści świadectwa
    pracy, które w sposób ewidentny mogło utrudnić jego ponowne zatrudnienie.
    Zgodnie z art. 99 § 2 Kodeksu pracy odszkodowanie, o którym była mowa
    powyżej, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez
    pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. Wynagrodzenie to
    oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu
    pieniężnego za urlop.
    Na podstawie art. 291 § 1 k.p. roszczenia z zakresu prawa pracy ulegają
    przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia w którym roszczenie stało się
    wymagalne.
    //
    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=26944

  • 7. Data: 2010-01-08 09:54:18
    Od: "butterfly" <b...@w...pl>

    Użytkownik "GFusion" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > itd.
    > Wg mnie to sa razace zaniedbania. Sa gdzies konkretne przepisy prawne

    Nie wiem jakie przepisy ustalaja szczegółowy tryb inwentaryzacji ale na
    pewno winnna być instrukcja przeprowadzania spisu z natury. W moim przypadku
    jednoznacznie jest opisane kto ma byc przy przeprowadzaniu czynności
    inwentaryzacjnych (członkowie komisji i na pewno osoba odpowiedzilana
    materialnie lub wskazana prze tą osobe do jej reprezntowania). Opisane sa
    również przypadki, kiedy dziłania inwewntayzacyjne nie mogą byc
    przeprowadzane w obecności o.o.m. (śmierć pracownika, długotrwała choroba
    itp). U mnie pisze , że wtedy zespół spiosy musi liczyc chyba o jedna czy
    dwie osoby więcej niż przy przeprowadzaniu spisu w normalnym trybie.

    Pzdr

  • 8. Data: 2010-01-08 18:08:41
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    butterfly napisał(a) :

> [...]
    > itp). U mnie pisze , że wtedy zespół spiosy musi liczyc chyba o jedna czy
    > dwie osoby więcej niż przy przeprowadzaniu spisu w normalnym trybie.

    Dodatkowo do towaru mogą mieć dostęp tylko osoby, które podpisały
    odpowiedzialność materialną. W przeciwnym wypadku niech szef wraca
    na drzewo z którego nieopatrznie ktoś mu pomógł zejść.

    Zbyszek
    PGP key: 0x78E9C79E