  • 1. Data: 2008-06-17 17:15:41
    Temat: Podszywanie się w internecie - wezwanie na Policję
    Od: <a>

    Witajcie,
    mam prosbę o poradę i podpowiedź.
    Sprawa wygląda nastepująco:
    Bliska mi osoba narobiła troche zamieszania na portalu Nasza Klasa - otóż
    założyła konto na dane jej znajomego (imię, nazwisko, pseudonim, miejsce
    zamieszkania), wstawiła tam niezbyt cenzuralne zdjęcia (fotomontaże) i
    wypisywała rózne (mniej lub bardziej) komentarze do zdjęć innych osób.
    Ta osoba (poszkodowana) zwyczajnie zgłosiła sprawę na Policję i wyszło na
    jaw, z czyjego komputera było założone to konta i były wysyłane komentarze
    (w tym samym czasie "żartowniś" logował się też na swoje konto).
    Opiekun żartownisia (pełnoletniego) został wezwany na Policję i zaczęto go
    straszyć prokuratorem, ale bez konkretów. Polecono przeproszenie
    poszkodowanego (wtedy może oddali pozew?).
    Mam pytanie - jesli poszkodowany nie przyjmie przeprosin i nie oddali
    zażalenia (?), to co może grozić takiemu delikwentowi (żartownisiowi)?

    Za wszelką pomoc z góry dziekuję.

    Jan

    ** Posted from http://www.teranews.com **

  • 2. Data: 2008-06-20 08:44:40
    Od: "Kaiser Souza" <k...@N...gazeta.pl>

    hej
    trochę się ten post nie trzyma kupy, ale sprubójmy coś poradić :)

    > Opiekun żartownisia (pełnoletniego) został wezwany na Policję i zaczęto go
    > straszyć prokuratorem, ale bez konkretów. Polecono przeproszenie
    > poszkodowanego (wtedy może oddali pozew?).

    jeśli pozew to skad się wzięła policja???

    > Mam pytanie - jesli poszkodowany nie przyjmie przeprosin i nie oddali
    > zażalenia (?)
    skąd się wzięło zażalenie????

    , to co może grozić takiemu delikwentowi (żartownisiowi)?

    Zacznijmy od tego, że z Twojego postu nie za bardzo wynika czy chodzi o
    sprawę cywilną czy karną. Fakt, że było przesłuchanie przez policję sugeruje
    sprawę karną - może policja wszczęła postępowanie w sprawie o pomówienie za
    pomocą środków masowego komunikowania (art. 212 par 2 k.k. - to jest z
    oskarżenia prywatnego ale policja może wykonać pewne czynności na wniosek
    pokrzywdzonego - oskarżyciela prywatnego), ale jeśli sprawcą jest dzieciak,
    to on nie będzie podlegał odpowiedzialności karnej tylko co najwyżej odpowie
    przed sądem rodzinnym i nieletnich...

    Jeśli natomiast poszkodowany całym zajściem zdecyduje się na wytoczenie
    sprawy cywilnej (np. sprawa o naruszenie dóbr osobistych), to już zupełnie co
    innego - ale ta policja mi nie pasuje wtedy - chyba jednak było zawiadomienie
    o przestępstwie i dlatego to przesłuchanie przez policję.

    Generalnie, jeśli sprawcą takiego zachowania jest dziecko, to nie ma się czym
    przejmować, poza tym, że :): pokrzywdzony może doprowadzić do wszczęcia
    postępowania w sprawie nieletniego (i wtey to skońćzy się przed sądem dla
    nieletnich), może też wytoczyć powództwo cywilne (raczej przeciw rodzicom i
    raczej małe szanse powodzenia :). No chyba że nasze dziecko ma 17 lat
    ukończone (to może zostać oskarżone o pomówienie i wtedy sprawa do sądu
    karnego idzie)

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2008-06-20 08:48:28
    Od: "Kaiser Souza" <k...@N...gazeta.pl>

    ach przepraszam! - sprawca pełnoletni! - no to spokojnie może odpowiadać na
    drodze cywilnej lub karnej. Tylko nie wiem po co opiekuna wzywali - żartowniś
    jest ubezwłąsnowolniony, ma orzeczoną niepełnosprawność?

    pzdr
    mk