  • 1. Data: 2003-07-14 16:58:12
    Temat: Podbijanie gwarancji w Geant a zwrot wadliwego towaru
    Od: Pawel Chmielewski <c...@p...wp.pl>

    Witam,

    Przeszukalem googla i archiwum grupy, dzieki czemu wiem, ze nie istnieje juz
    cos takiego, jak zwrot towaru w jakims terminie bez podania przyczyny.
    Niemniej nie znalazlem odpowiedzi co z taka sytuacja:

    Wczoraj kupilem w hipermarkecie Geant czajnik elektryczny. Po zaplacaniu
    idzie sie tam do punktu obslugi klienta w celu zawarcia umowy gwarancyjnej.
    Tamze pani poinformowala mnie, ze najlepiej, zebym wzial czajnik do domu i
    stwierdzil, czy dziala. Wtedy w terminie 5-ciu dni moge przyjsc i zawrzec z
    nimi umowe gwarancyjna. Jesli nie dziala, to wymienia od reki. Na pytanie,
    co bedzie, jesli jednak teraz mi podbije gwarancje, a czajnik nie bedzie
    dzialal, pani powiedziala, ze nie wymienia ani nie zwroca pieniedzy, tylko
    oddadza do serwisu.
    Poniewaz:
    a) bylem przekonany, ze w terminie 2-och tygodni moge czajnik oddac bez
    podania przyczyn, wiec ich jakies tam zasady sa sprzeczne z prawem,
    b) nie mam ani czasu ani ochoty pamietac o jakichs tam gwarancjach,

    poprosilem pania o natychmistowe podbicie gwarancji.

    Czajnik na szczescie sprawuje sie dobrze, ale chcialbym na przyszlosc
    wiedziec, jakie przysluguja mi prawa, gdyby jednak okazal sie
    niedzialajacy.
    Czy:
    1. mam prawo zadac zwrotu pieniedzy?
    2. mam prawo zadac wymiany czajnika?

    ... czy tez jednak pani miala racje mowiac, ze tylko mam prawo tylko do
    naprawy gwarancyjnej?

    Czy argumentem moze byc to, ze towar mial ukryta wade (bo nie dzialal :)
    ktorej nie mozna bylo stwierdzic w momencie zakupu?

    Dziekuje za pomoc. Jesli temat sie powtarza, to przepraszam -- szukalem w
    archiwum pilnie.

    Pawel

    P.S. Na marginesie, to czy dobrze odgaduje, ze sklep wprowadzajac takie
    udogodnienie, jak 5-cio dniowy okres probny, ma raczej niecne plany..?
    Przeciez taki zwrocony i nie dzialajacy towar, bez podbitej gwarancji, moze
    z powrotem wystawic na polke, liczac, ze ... Hmmm... Dosc.

  • 2. Data: 2003-07-15 01:14:54
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <beunf4$qkp$1@flis.man.torun.pl>, Pawel Chmielewski wrote:
    > Przeszukalem googla i archiwum grupy, dzieki czemu wiem, ze nie istnieje juz
    > cos takiego, jak zwrot towaru w jakims terminie bez podania przyczyny.
    > Niemniej nie znalazlem odpowiedzi co z taka sytuacja:

    Było jeszcze poszukać po haśle "gwarancja".

> [...]
    > nimi umowe gwarancyjna. Jesli nie dziala, to wymienia od reki. Na pytanie,

    Pani czy raczej sklep zachował się bardzo ok, bo wcale tych 5ciu dni dawać
    Ci nie musiał.

    > co bedzie, jesli jednak teraz mi podbije gwarancje, a czajnik nie bedzie
    > dzialal, pani powiedziala, ze nie wymienia ani nie zwroca pieniedzy, tylko
    > oddadza do serwisu.

    Bo tu zapewne sięga ich granica uprzejmości co można zrozumieć, bo
    nastąpiła już ingerencja w produkt którego częścią jest karta gwarancyjna.

    > Czajnik na szczescie sprawuje sie dobrze, ale chcialbym na przyszlosc
    > wiedziec, jakie przysluguja mi prawa, gdyby jednak okazal sie
> [...]

    Żądać możesz, ale sprzedawca niekoniecznie musi się z tym zgodzić, a
    ustawa:

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/modules.php?
    name=Content&pa=showpage&pid=47

    zawiera niestety mało precyzyjne sformułowania które na ową niezgodę mu w
    moim przekonaniu w większości przypadków pozwalają.
    No chyba że reklamujesz z tytułu gwarancji a tam napisano że taka
    wymiana/zwrot Ci przysługuje (to by ci była dopiero fajna gwarancja :).

    > ... czy tez jednak pani miala racje mowiac, ze tylko mam prawo tylko do
    > naprawy gwarancyjnej?

    Nie miała. Masz również prawo do naprawy (reklamacji) z tytułu
    niezgodności towaru z umową (patrz ww. ustawa).

    > Czy argumentem moze byc to, ze towar mial ukryta wade (bo nie dzialal :)
    > ktorej nie mozna bylo stwierdzic w momencie zakupu?

    nie

    > Dziekuje za pomoc. Jesli temat sie powtarza, to przepraszam -- szukalem w
    > archiwum pilnie.

    hmmm :)

    > P.S. Na marginesie, to czy dobrze odgaduje, ze sklep wprowadzajac takie
    > udogodnienie, jak 5-cio dniowy okres probny, ma raczej niecne plany..?

    Na szczęście chyba źle odgadujesz :)

    > Przeciez taki zwrocony i nie dzialajacy towar, bez podbitej gwarancji, moze
    > z powrotem wystawic na polke, liczac, ze ... Hmmm... Dosc.

    Ale co to ma dać? Uważasz, że sprzedawca liczy, że się towar za którymś
    razem naprawi, czy że konsument nie zauważy w użytkowaniu że czajnik nie
    gotuje? :)

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2003-07-15 10:36:33
    Od: "Jarek" <j...@a...net.pl>

    > Ale co to ma dać? Uważasz, że sprzedawca liczy, że się towar za którymś
    > razem naprawi, czy że konsument nie zauważy w użytkowaniu że czajnik nie
    > gotuje? :)

    Sprzedawca moze liczyc na to, ze:
    1. Ktos kupi, nie zadziala mu, wiec wywali do kosza bo nie bedzie mu sie
    chcialo szarpac
    2. Kupi ktos z daleka - nie bedzie mu sie oplacalo reklamowavc
    3. Kupi ktos na prezent, nie da paragonu i sprawa sie rozejdzie

    pzdr
    jarek

  • 4. Data: 2003-07-15 14:30:31
    Od: "Piotr" <i...@a...alto.WYTNIJ.com.pl>

> [...]
    > 2. Kupi ktos z daleka - nie bedzie mu sie oplacalo reklamowavc
    > 3. Kupi ktos na prezent, nie da paragonu i sprawa sie rozejdzie

    Oczywiście. A całym światem rządzi jeden wielki spisek. Wszyscy chcą Ci
    sprzedać zepsutą rzecz. Wprawdzie jak okaze sie że czajnik nie działa to
    Geant może go oddać dostawcy, ale po co? Przecież o wiele przyjemniej jest
    go sprzedać
    a) komuś kto go wyrzuci
    b) komuś z daleka
    c) na prezent

    Do Pawła:

    > P.S. Na marginesie, to czy dobrze odgaduje, ze sklep wprowadzajac takie
    udogodnienie, jak 5-cio dniowy okres probny, ma raczej niecne plany..?

    Nie ma niecnych planów. W sklepie MUSI być miejsce w którym można sprzet
    elektryczny wypróbować (i w supermarketach zawsze jest). A jeśli sprzedawca
    sprawia Ci problemy z wypróbowaniem to zwyczejnie kup u kogoś innego. Jeśli
    bez testowania weźmiesz zepsuty czajnik do domu to faktycznie możesz liczyć
    tylko na serwis. Ustawowo wprawdzie możesz domagać się wymiany, ale
    sprzedawca nie ma obowiazku uznać twoich roszczeń. (patrz wczesniej
    wspomniana ustawa i punkt o zbyt duzych kosztach wymiany badz naprawy)

  • 5. Data: 2003-07-15 14:44:51
    Od: Pawel Chmielewski <c...@p...wp.pl>

> [...]
    > domagać się wymiany, ale sprzedawca nie ma obowiazku uznać twoich
    > roszczeń. (patrz wczesniej wspomniana ustawa i punkt o zbyt duzych

    Ta uwaga byla baaaaardzo na marginesie. Moje podejrzenie bralo sie z mniej
    wiecej takiego rozumowania: jesli czajnik okaze sie uszkodzony, to co za
    roznica, czy ma podbita gwarancje, czy nie..? Chyba z punktu widzenia
    sklepu i tak moze tylko zwrocic towar dostawcy. Oczywiscie, po podbiciu
    gwarancji moze skierowac na naprawe gwarancyjna... ale to troche
    nielogiczne, zwazywszy, ze mozna domniemywac (nie jestem prawnikiem... w
    moich ustach to nie jest termin prawny!), ze juz stojac na polce, byl
    wadliwy.

    Zwyczajnie nie rozumiem czemu ma sluzyc taka praktyka i stad moje pytanie o
    prawa jakie mi przysluguja, na ktore juz jasno odpowiedzieliscie, za co
    serdecznie dziekuje.
    Pawel

  • 6. Data: 2003-07-15 15:00:11
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bf1413$nlb$1@flis.man.torun.pl>, Pawel Chmielewski wrote:
    > Zwyczajnie nie rozumiem czemu ma sluzyc taka praktyka i stad moje pytanie o

    To pewnie wynika z umów pomiędzy sprzedawcą a producentem. Nie wiem
    dokładnie jaki to może być mechanizm, a nie chce za dużo w ciemno
    spekulować, ale nie jest to wyłącznie ani Geantowska ani nawet polska
    specyfika.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2003-07-15 20:30:25
    Od: "Piotrek" <p...@p...onet.pl.>

    > Wszyscy chcą Ci
    > sprzedać zepsutą rzecz. Wprawdzie jak okaze sie że czajnik nie działa to
    > Geant może go oddać dostawcy, ale po co?

    Dostawca moze wtedy bez naprawiania oddac do innego Geanta a ten inny Geant
    może sprzeda go
    > a) komuś kto go wyrzuci
    > b) komuś z daleka
    > c) na prezent